Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ett register över bindningar och bisysslor samt till lagar som har samband med den (RP 301/2022 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande och till grundlagsutskottet för utlåtande.
Utlåtande har lämnats av
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
I propositionen föreslås det att det stiftas en lag om ett register över bindningar och bisysslor och att lagen om besvärsnämnden för social trygghet, lagen om besvärsnämnden för olycksfallsärenden, lagen om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och lagen om trafik- och patientskadenämnden ändras. Samtidigt upphävs lagen om registret över domares bindningar och bisysslor.
Enligt propositionen ska uppgifterna om de bindningar som medlemmarna i besvärsnämnderna inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde har i fortsättningen registreras i samma elektroniska register som förs av Rättsregistercentralen där domares bindningar och bisysslor registreras. Bestämmelserna om domstolarna och deras anställda förblir oförändrade i sak. I fråga om registreringen av bindningar för medlemmarna i nämnderna föreslås motsvarande bestämmelser som i fråga om registreringen av bindningar för de sakkunnigledamöter vid domstolarna som sköter uppdraget som bisyssla.
Syftet med propositionen är att öka öppenheten och transparensen i beslutsfattandet i besvärsnämnderna och i trafik- och patientskadenämnden, som med hänsyn till sitt rättsskyddsuppdrag är nära jämförbar med besvärsnämnderna, genom att göra det lättare för allmänheten att få information om eventuella bindningar som medlemmarna i besvärsnämnderna har. Uppgifter om bindningar för medlemmarna i besvärsnämnderna ska i fortsättningen kunna hämtas i ett för allmänheten öppet elektroniskt register på internet till den del som uppgifterna redan för närvarande är offentliga. I fortsättningen ska vem som helst som är intresserad av dessa offentliga uppgifter lätt kunna kontrollera dem. Detta ökar allmänhetens möjligheter att övervaka nämndernas verksamhet och den utövning av offentlig makt som ankommer på nämnderna och bidrar till att stärka medborgarnas förtroende för nämnderna. Samtidigt förtydligas och förenhetligas bestämmelserna om redogörelse för bindningar i de lagar som gäller nämnderna.
De föreslagna lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2024.
Syftet med propositionen är att förbättra medborgarnas tillgång till information om de bindningar som medlemmarna i besvärsnämnderna inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde och medlemmarna i trafik- och patientskadenämnden har uppgett med stöd av sin lagstadgade anmälningsskyldighet till den del uppgifterna inte är sekretessbelagda. Målet är att förbättra medborgarnas möjligheter att övervaka nämndernas utövande av offentlig makt och att göra det möjligt för medborgarna att använda den avsedda informationen när de bevakar sina rättigheter och intressen. Registreringen av anmälningar om domstolars och nämnders bindningar ska centraliseras i samma register, vilket ur medborgarnas synvinkel kan betraktas som en tydlig lösning. Social- och hälsovårdsutskottet anser att målen är viktiga och anser att lagförslagen främjar öppenhet och transparens i nämndernas beslutsfattande.
Grundlagsutskottet har lämnat utlåtande om propositionen (GrUU 101/2022 rd) och har ingenting att anmärka med anledning av grunderna för regleringen. Social- och hälsovårdsutskottet föreslår utifrån grundlagsutskottets utlåtande ändringar i bestämmelserna om grunderna för vissa skyldigheter och i bestämmelserna om behandling av vissa uppgifter.
Grundlagsutskottet konstaterar (stycke 8) att social- och hälsovårdsutskottet noggrant bör försäkra sig om att regleringen är förenlig med EU:s dataskyddsförordning och fästa särskild uppmärksamhet vid definitionen av personuppgiftsansvarig. Social- och hälsovårdsutskottet konstaterar utifrån inkommen utredning att syftet med och metoderna för den behandling som det föreslagna registret kräver i första hand definieras i lagen om registret. Till den personuppgiftsansvariges uppgifter hör således i själva verket främst att fastställa de metoder och den praxis som tillämpas vid behandlingen inom ramen för kraven i lagen om registret och dataskyddslagstiftningen. Social- och hälsovårdsministeriet deltar inte i bestämmandet av syftet med och metoderna för behandlingen. Rättsregistercentralen ska utifrån sin expertis på registerområdet lägga fram tekniska specifikationer i anslutning till registret och fungera som teknisk administratör för registret.
1 §. Den personuppgiftsansvarige och registrets ändamål.
Utskottet föreslår utifrån grundlagsutskottets utlåtande (stycke 5) ett nytt 2 mom. i paragrafen, där det preciseras att med bindningar avses de omständigheter som anges i 8 a § 1 mom. i statstjänstemannalagen och med bisysslor de uppdrag som avses i 18 § 4 mom. i den lagen.
2 §. Anmälningsskyldighet.
Utskottet föreslår utifrån grundlagsutskottets utlåtande (stycke 4) ett nytt 2 mom. i paragrafen, där det på grund av kravet på att individens skyldigheter ska vara lagbaserade preciseras genom hänvisningar till bestämmelser vilka uppgifter anmälningsskyldigheten gäller.
4 §. Registeruppgifternas offentlighet och utlämnande av uppgifter.
Med stöd av grundlagsutskottets utlåtande (stycke 19) föreslås det för tydlighetens skull att 1 mom. ändras så att bestämmelserna om offentlighet i myndigheternas verksamhet tillämpas på utlämnande av personuppgifter ur registret över bindningar och bisysslor. Det föreslås att den mening stryks som enligt grundlagsutskottet kan ge en felaktig bild av dess rättsverkningar och leda till felaktiga kontradiktoriska slutsatser.
Med stöd av grundlagsutskottets utlåtande föreslås det att begränsningen av utlämnande av uppgifter, som gäller bland annat uppgifter om förtroendeuppdrag eller förvaltningsuppgifter i ett bostadsaktiebolags, stryks i 2 mom. Utskottet anser i likhet med grundlagsutskottet att det är tillräckligt att de föreslagna kategoriska begränsningarna av offentligheten i fråga om offentliggörandet av dessa uppgifter som indirekt gäller boende endast gäller sådan publicering i datanätet som avses i 4 § 4 mom. i förslaget till registerlag. Utskottet föreslår att det i 4 mom. föreskrivs om en sådan begränsning.
Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var