Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi eräiden alusten ja niitä palvelevien satamien turvatoimista ja turvatoimien valvonnasta annettua lakia. Voimassa olevassa laissa vain rajavartiomiehellä, poliisimiehellä tai tullimiehellä on oikeus suorittaa turvatarkastus sen ehkäisemiseksi, että vaarallisia esineitä käytettäisiin laittomiin, alusta tai sataman turvatoimialuetta taikka niissä olevia henkilöitä vahingoittaviin toimiin.
Esityksen mukaan myös muu kuin edellä mainittu virkamies voisi tehdä turvatarkastuksen, kun hän on saanut tietyn koulutuksen ja poliisi on hyväksynyt hänet tehtävään. Mielestäni esitys edistää turvallisuutta ja on esityksenä erinomainen mutta ei ole alusten turvallisuutta ajatellen vielä riittävä. Tarvitsemme lisätoimia ja uudenlaista ajattelua vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi.
Olen kesäisin matkustanut sisävesialuksilla, eikä niihin meneviä ole vielä koskaan tarkastettu millään tavoin. Olen myös usein matkustanut niin sanotuilla Ruotsin- sekä Viron-laivoilla ja voinen todeta, että satamat ja laivamatkojen turvatarkastukset ovat vielä kaukana lentokenttien turvatarkastuksista. Aluksiin voi viedä mukanaan lähes mitä tahansa, erityisesti autoissa.
Myös merikapteenit ovat olleet jo vuosia huolissaan matkustajien ja miehistön turvallisuudesta, kun olen heidän kanssaan tästä keskustellut. Mitään oleellista ei ole kuitenkaan tehty turvallisuuden parantamiseksi. Iltalehdessä 27.12.2016 oli merikapteeni Stefan Karellin kommentti, jossa hän kertoi: "Turvallisuusuhkien lisääntyminen Pohjolassakin vaatii matkustajalaivoille samantyyppisiä turvatarkastuksia kuin lentokentille." Kommentissa on totta joka sana.
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Meidän pitäisi ymmärtää viimeistään nyt, että matkustajien ja autojen pääsy laivoille ilman turvatarkastusta on uhka matkustamiselle. Emme asu missään lintukodossa, vaan asumme Euroopassa. Ymmärrän hyvin, että turvatarkastukset tuovat lisäkustannuksia laivayhtiöille. Turvatarkastusten osalta autojen tarkastus on matkustajalautoille aikaa vievää ja laivojen aikataulut ovat tiukat. Kysyn kuitenkin, onko 50 kilon räjähteen räjähtäminen tai koulusurmien tapainen tapahtuma laivan sisätiloissa parempi asia. Viimeistään sen jälkeen suomalaisen laivaliikenteen turvallisuus-imago rapautuu ja matkustajamäärät romahtavat.
Tämä ongelmahan ei ole pelkästään meidän suomalaisten ongelma, vaan ympäri maailman seilaa isoja valtamerialuksia täynnä matkustajia. Uskon ja toivon, että viranomaiset ja varustamot ovat miettineet turvatoimien tehostamista. Nyt pitäisi vain alkaa miettimisestä tekoihin. Siihen saakka tietty varovaisuus vesiliikenteessä liikkuessa tulee ottaa huomioon. Pelolle ei kuitenkaan tule antaa valtaa, sillä elämän pitää jatkua, kuten Nizzassa, Berliinissä ja monessa muussa terroristikohteessakin tapahtuman jälkeen on jatkunut.