Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Harkimo, varsågod.
[Välihuutoja — Puhemies koputtaa] Arvoisa puhemies! Kun Kiuru on lopettanut, niin minä kysyn. [Naurua] — Arvoisa puhemies, ärade talman! Kysyisin ministeri Grahn-Laasoselta, kun te olette suunnitellut, että yli 65-vuotiaat pääsisivät terveyskeskusmaksuilla yksityiselle lääkärille: kuinka suuri budjetti tässä on, koska on kyse yli miljoonasta yli 65-vuotiaasta?
Sitten toinen kysymys on se, että sehän on tietysti hyvä, että he pääsevät sinne lääkäriin ja terveyskeskukseen, mutta kun se lääkärin vastaanotto ei pelkästään ole se asia, vaan sen jälkeen otetaan verikokeet, röntgenit ja kaikki muut, ja näihinhän ei ole mitään rahaa varattu. Millä tavalla nämä ihmiset pystyvät maksamaan nämä kulut?
Kiitoksia. — Ministeri Grahn-Laasonen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin Kela-korvauksia maksetaan ihmisille ja asiakkaille, ei yrityksille. [Välihuutoja — Puhemies koputtaa] Niitä Kela-korvauksia maksettiin lääkärikäynneistä puolelletoista miljoonalle suomalaiselle viime vuonna ja niillä korvattiin kaikkiaan 3,4 miljoonaa lääkärikäyntiä, eli se on todella merkittävä osa meidän terveysjärjestelmää jo nyt, että meillä on käytössä Kela-korvausjärjestelmä. Se on vuosikymmeniä toiminut. Valitettavasti viime vuosina, viimeksi viime hallituksen aikana, sitä on ajettu rankasti alas, ja tämä hallitus haluaa palauttaa Kela-korvaukset voimiinsa.
Me käynnistämme yli 65-vuotiaiden valtakunnallisen valinnanvapauskokeilun, joka mahdollistaa sen, että julkisen terveydenhuollon asiakasmaksun hinnalla voi päästä yleislääkärin vastaanotolle yksityiselle sektorille. [Välihuutoja] Tämä on kokeilu. Se ei laajuudeltaan tietenkään voi kattaa kaikkia palveluita. Budjetti on rajallinen. 335 miljoonaa kaikkiaan hallitus on neljän vuoden aikana, hallituskauden aikana, varannut Kela-korvauksiin, ja tämän kokeilun yksityiskohtia rakennamme parhaillaan. Tässä on pohjalla Kansaneläkelaitoksen hieno suunnitelma, ja sitä viemme eteenpäin.
Kiitoksia. — Viimeinen lisäkysymys tähän aiheeseen liittyen, edustaja Lindtman, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Ministeri Juuso, te puhutte, että kustannuksia pitää hillitä, mutta miten niitä kustannuksia hillitsee se, että sairaat ihmiset odottavat kahden viikon sijaan kolme kuukautta? [Välihuutoja] Miten se hillitsee kustannuksia, että he joutuvat odottamaan hoitoonpääsyä pitempään, [Arja Juvonen: Hoidon arviointi tulee ensin!] niin että se hoito annetaan myöhemmin, kun sairaudet ovat pahentuneet? [Eduskunnasta: Ei mitenkään! — Nyt on logiikka hukassa! — Arja Juvonen: Ei se mene niin!] Ja te tässä salissa eduskunnalle aiemmin totesitte, että te toivotte, että hyvinvointialueet pitävät kiinni tästä kahden viikon hoitotakuusta.
Sosiaalidemokraatit aikovat jokaisella hyvinvointialueella taistella sen puolesta, että tätä hoitotakuuta ei romuteta, mutta kysymys kuuluu: oletteko te sananne mittainen? Nyt kun VM aikoo ryhtyä ohjeistamaan alueita, niin voitteko taata sen, että VM:n viesti on sama kuin teillä, että VM toivoo, että kahden viikon hoitotakuusta pidetään kiinni? [Puhemies koputtaa] Pitävätkö ne puheet, joita te aikaisemmin eduskunnalle annoitte, vai eivät?
Kiitoksia. — Ministeri Juuso, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Edustaja Lindtman viittaa nyt tähän päätökseen siitä, että meillä on Suomessa kuusi hyvinvointialuetta, jotka haluamme ottaa erityisen tuen kohteeksi [Välihuutoja] ja kohdistaa ohjausta. Tähän ohjaukseen tulee osallistumaan sekä valtiovarainministeriön että sosiaali- ja terveysministeriön henkilökuntaa, ja pyrimme tietysti sellaiseen lopputulokseen, missä huomioidaan sekä kustannukset että myöskin palveluiden tuotanto ja se, että ihmiset oikeasti pääsevät hoitoon, eli huomioidaan myöskin substanssiosaaminen ja perustuslain takaamat riittävät palvelut. Yksityiskohtiin en tässä ota kantaa, koska tämä työ on vasta hyvin alussa ja mitään suunnittelu- tai seurantaryhmiäkään ei ole vielä näille hyvinvointialueille asetettu, mutta tämä työ etenee, ja pyrimme tekemään sen hyvässä yhteistyössä.
Kiitoksia. — Annan vielä vastauspuheenvuoron kunta- ja alueministeri Ikoselle. Olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tässä kysyttiin näitten ministeriöitten ohjauksesta. Me olemme yhtenäistäneet eri ministeriöitten ohjausta. Valtiovarainministeriö koordinoi yhteistyötä, ja yhtä lailla sosiaali- ja terveysministeriö ja sisäministeriö myöskin ohjaavat alueita, ja meillä on yhteinen intressi. Talous on toimintaa. Me haluamme, että toimintaa uudistetaan niin, että me saamme rahat riittämään, että me saamme henkilöstön riittämään ja ihmiset oikea-aikaisesti hoitoon. Siitä on kyse. Ja toki pidän palveluitten puolella kaikkein tärkeimpänä asiana sitä, että palveluitten painopistettä siirretään oikea-aikaiseen, riittävän varhaiseen tukeen, ja tämä rahoitusmalli ja muu kannustaa siihen, että kannattaa satsata siihen ja kannattaa hakea uudenlaisia tekemisen tapoja, joilla nämä kaikki tavoitteet turvataan.
Eli pidän tärkeänä, että ministeriöitten viesti on yhtenäinen, ja kyllä, myöskin valtiovarainministeriössä me haluamme ihmisten pääsevän hoitoon. [Krista Kiuru: Ei tullut vastausta kysymykseen! Kuka ymmärsi, mitä hän sanoi? — Naurua]
Frågan slutbehandlad.