Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Yrttiaho, varsågod.
Puhemies! Maksamiseen liittyvät petokset ja huijaukset ovat lisääntyneet nopeasti. Viime vuonna suomalaisilta yritettiin huijata lähes 77 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle arvio on lähes 100 miljoonaa. Suomen Pankin mukaan pankit ottivat vastuulleen vain neljä prosenttia petollisten tilisiirtojen tappioista. Maksajaksi joutuu useimmiten asiakas, lakia tulkitaan kuluttajan vahingoksi. Etenkin vanhemmat ihmiset pelkäävät tämän vuoksi digitaalisten palveluiden käyttöä. Moni muukin tarvitsisi syystä tai toisesta käteispalveluita, mutta pankit vain karsivat palveluitaan. Ne takovat voittoja ja jakavat ennätysosinkoja, mutta välttelevät vastuuta huijauksista ja palveluista. Muistamme sen pankinjohtajan tokaisun, että köyhät eivät tuo muuta kuin hiekkaa konttorin lattialle — se on pankkien asenne pienituloisia asiakkaita [Puhemies koputtaa] kohtaan.
Hallitus, onko asenteenne sama, [Puhemies koputtaa] vai laitatteko pankit, nämä saiturit, maksamaan aiheuttamistaan vahingoista [Puhemies koputtaa] ja palvelemaan ihmisiä?
Kiitoksia. — Ministeri Rydman, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Ei ehkä ole tarpeen ihan senkaltaiseen vastakkainasetteluun pankkien ja kuluttajien välillä kuin mitä puheenvuorossa annettiin ymmärtää, mutta se on sinänsä ihan totta, että niitä haasteita, joita edustaja tuossa edellä kuvasi maksamiseen ja toisaalta petoksiin liittyen, on enenevässä määrin ja ne aiheuttavat paljon yhteiskunnallista huolta. Nämä ovat vakavia kysymyksiä, joissa tarvitaan sekä lainsäätäjän toimenpiteitä että sitten myöskin pankeilta aktiivisuutta ja osallistumista.
Tähän liittyen on käynnissä useita eri hankkeita sekä Euroopan unionin tasolla että kansallisesti. Olen asettanut pankkipalvelutyöryhmän selvittämään sitä, millä tavoin turvataan maksamista ja peruspankkipalveluiden saatavuutta myöskin niille ryhmille, joille maksamiseen ja digitaalisiin palveluihin liittyvät kysymykset ovat vaikeampia tai joiden on jostain syystä vaikeampaa saada tiliä auki. Sitten Euroopan unionin tasolla käydään myöskin maksamiseen ja turvallisuuteen liittyviä kysymyksiä. Tämä on jatkuvaa työtä, jota toteutetaan sekä kansallisella että Euroopan unionin tasolla ja hyvässä yhteistyössä myöskin pankkitoimijoiden kanssa.
Frågan slutbehandlad.