Arvoisa rouva puhemies! Mitä tarkoittaa ”karsia”, mikä on ”talja”, mitä tarkoittaa ”kajasti”? Luin maanantai-iltana ennen tänne Helsinkiin lähtöä lapsille iltasatua. Kun lapselle lukee, lapsi oppii suomen kieltä, ja toki siinä voi itsekin oppia upeasta suomen kielestä ja sen rikkaudesta.
Olemme täällä eduskunnassa usein puhuneet siitä, miten huolissamme olemme lasten ja nuorten lukutaidosta. Sen tukeminen on tärkeää. Äidinkielen oppiminen on pohja kaikelle ajattelulle ja myös tunteille.
Suomen kielen asema ei ole itsestäänselvyys. Se on vuosisataisen työn tulos. Suomi nousi, kun suomen kielestä tehtiin hallinnon, tieteen ja taiteen kieli, kaikilla yhteiskunnan aloilla käytettävä kieli. Nyt suomen kielen asema on uhattuna. Suomen kielen lautakunta kiinnitti tähän huomiota jo vuonna 2018 ja totesi, että suomen kielen käyttöalan yhä nopeampi kaventuminen uhkaa mitätöidä kahden vuosisadan mittaisen määrätietoisen työn, jolla on luotu suomen kielelle asema yhteiskunnan kaikilla aloilla käytettynä ja toimivana kielenä.
Mikä suomen kieltä uhkaa? Uhkana on erityisesti englannin kielen aseman kasvaminen suomen kielen kustannuksella. Tässä lakialoitteessa todetaan, että vieraat kielet ovat käyttökelpoisia ja niiden osaaminen on erittäin hyödyllistä ja usein jopa välttämätöntä muun muassa kansainvälisissä yhteyksissä. Kuitenkaan vieraiden kielten oppimisen vuoksi ei ole tarvetta rapauttaa suomen kielen asemaa. Tällaisesta rapautumisesta esimerkkinä on erilaisten nimekkeiden käyttö englanninkielisinä, vaikka suomenkielinen nimike olisi selkeämpi ja ymmärrettävämpi.
Ongelma on myös se, että yliopistoissa englannin kieli on paikoin kasvattanut asemaansa ainoana kielivaihtoehtona. Monilla aloilla ei ole enää mahdollista jatkaa opintoja kansalliskielellä kandivaiheen jälkeen vaan maisteriopintojen kohdalla siirrytään kokonaan englanninkieliseen opetukseen. Tällä viikolla uutisoitiin, että Jyväskylän yliopisto avaa vieraskielisille oman väylän yliopistoon. Tämä ei ole ratkaisu siihen, että selvityksen mukaan, jota Jyväskylän yliopisto oli mukana toteuttamassa, 60 prosentilla ensimmäisen sukupolven maahanmuuttajataustaisista oppilaista Suomessa on muun muassa niin huono lukutaito, etteivät he pysty osallistumaan täysipainoisesti esimerkiksi jatko-opintoihin ja työelämään.
Nyt on painotettava suomen kielen osaamista. Ratkaisu ei ole tarjota enemmän vieraskielistä opetusta, vaan ratkaisu on tarjota enemmän suomen kieltä. Asumme, elämme ja olemme Suomessa. Yliopistot ja oppilaitokset on velvoitettava siihen, että tutkinnot tulee pystyä tekemään suomen kielellä kaikilla tutkintotasoilla. Siksikin tämä lakialoite on tehty.
Englannin kieli on päätynyt jopa valtioneuvoston ja ministeriöiden viestintään. Näin ei pidä olla, vaan esimerkiksi ministeriöiden sähköpostiosoitteet on muutettava takaisin suomenkielisiksi.
Huonoa kehitystä on myös se, että täällä pääkaupunkiseudulla asiakas ei kaikissa kahviloissa ja ravintoloissa voi saada palvelua suomen kielellä, koska asiakaspalvelijat puhuvat vain englantia. Virossa ja Ranskassa on kielilaki, joka velvoittaa myös yksityisiä palveluiden tarjoajia. Noissa maissa kahvila, jossa palvellaan vain englanniksi, on laiton. Esimerkiksi ravintolassa tulisi olla vähintään yksi henkilö, joka voi tarvittaessa palvella suomen kielellä.
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan on syytä puuttua asiaan. Suomen kielen tulee olla ykköskieli Suomessa. Meillä pitää olla itsetuntoa ja oman kielemme arvostusta niin, että emme vain odota vaan vaadimme, että Suomessa käytetään suomen kieltä ja että Suomeen tuleva opettelee suomen kielen.
Suomessa, esimerkiksi kunnissa, tarjotaan palveluja yhä enemmän muillakin kielillä kuin kansalliskielillämme. Kansalliskieltemme erityisasema perustuu lakiin, mutta kunnat ja viranomaiset käyttävät veronmaksajien rahaa myös esimerkiksi englannin-, somalin-, venäjän- ja arabiankielisiin palveluihin. Myös Yleisradion tulee keskittyä palvelemaan kansalliskielillämme. Mikään määrä rahaa ja henkilökuntaa ei riitä palvelemaan kaikilla maailman kielillä, eikä siinä olisi yhtään mitään järkeäkään. Miten voi odottaa maahan tulevan kotoutuvan yhteiskuntaamme ja arvoihimme, jos tarjoamme hänelle palvelut hänen äidinkielellään? Kuinka pitkälle paisutamme vieraskielisiä palveluita ja käytämme niihin veronmaksajien rahaa? Miten heidän lapsensa oppivat suomen kielen? Eivät ehkä juuri mitenkään. Selvityksen mukaan maahanmuuttajien muita heikompi koulumenestys Pisa-tutkimuksessa juontuu aivan erityisesti heikosta kielitaidosta.
Täysin turha ja jopa haitallinen rahan kaataminen muihin kuin suomenkielisiin palveluihin tulee lopettaa. Tässä voivat vaikuttaa myös valtuutetut, jotka valitaan kevään kunta- ja aluevaaleissa. Kun täytin vaalikoneita, kiinnitin huomiota siihen, että niistä yhdessäkään ei kysytty mitään suomen kielen asemasta. Sen sijaan Ylen vaalikoneessa kysyttiin, pitäisikö ruotsin opetusta alakouluissa lisätä. Ilta-Sanomien vaalikoneessa taas kysyttiin, pitäisikö englannin kieltä lisätä kuntapalveluissa ja kouluissa. Ihminen pääsee paremmin mukaan yhteiskuntaamme, kun hän puhuu samaa kieltä, kun hän ajattelee suomen kielellä niin kuin mekin ajattelemme, kun hän ymmärtää, mitä on suomalaisuus, mitä me suomalaiset arvostamme, mitkä ovat meidän tapamme. Suomen kieli kertoo arvoistamme ja kulttuuristamme. Sama kieli yhdistää, ei hajota.
Tässä aloitteessa ehdotetaan muutettavaksi kielilakia suomen kielen vahvistamiseksi niin, että suomen ja ruotsin kielen asemaa kansalliskielinä vahvistetaan.
Aloitteessa ehdotetaan ensinnäkin lisättäväksi kielilakiin lain tarkoitukseksi myös kehittää ja suojella suomen kieltä.
Toiseksi, kielilain muutoksella velvoitettaisiin elinkeinonharjoittajat tarjoamaan palveluja ja tietoa suomen kielellä kuluttaja-asiakkaille.
Kolmanneksi ehdotetaan myös korkeakoulujen lisäämistä kielilain soveltamisalaan. Tämä velvoittaisi korkeakouluja vahvemmin pitämään suomen ja ruotsin kieli ensisijaisina opiskelukielinä.
Suomen kieli on puhujien määrällä mitattuna pieni kieli. Jos me suomalaiset emme pidä äidinkielestämme huolta, ei sitä tee kukaan muukaan.
Pohja äidinkielen osaamiselle luodaan lapsuudessa. Suomen kielen vaaliminen on yhteydessä lasten ja nuorten lukutaitoon. Hallitus on tehnyt aivan oikean päätöksen, kun se lisää lukemiseen ja kirjoittamiseen vuosiviikkotunteja alakoulussa.
Edistäkäämme yhdessä lukemista, lukutaitoa ja suomen kielen käyttöä.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitoksia. — Ja sitten edustaja Strandman