Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 5 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger finansutskottets betänkande FiUB 3/2016 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslaget.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on periaatteessa aika tekninen ja selkeä hallituksen esitys, ja, voisiko sanoa, pikkuhiljaa silmukka kiristyy. Eli tässä on kyse automaattisesta tietojenvaihdosta finanssilaitosten välillä ja Suomessa asuvan henkilön omaisuudesta ulkomailla ja päinvastoin. Ja kun tässä äsken kuulutettiin harmaan talouden toimia, niin tämä on yksi selkeä sellainen, jolla tullaan laittamaan entistä tiukemmalle henkilöitä, jotka ovat kiertäneet verotusta.
Sen verran täytyy tuohon äskeiseen keskusteluun sanoa, että täytyy nyt osata erottaa kaksi termiä: veronkierto ja laillinen kapitalisaatiosopimus. Ne ovat kaksi eri asiaa. Eli sen mielikuvan luomisen sijaan, jota nyt selkeästi koko ajan sosialidemokraatit yrittävät tehdä, olisi ihan hienoa teiltä, että erottaisitte nämä kaksi termiä.
Mutta tässä on taustalla oikeastaan siis OECD:n ja G20-maitten sopimukset siitä tietojenvaihdosta, joka Amerikan kanssa tuli jo FATCA-sopimuksen aikana, eli pystytään vaihtamaan näitä tietoja. Itselläni on kyllä erittäin vahva usko — toisin kuin tuntuu, että hallituskausittain harmaata taloutta saadaan suitsittua — että kyllä tämä on erittäin pitkäkestoista asiaa. Tämä tulee menemään yli hallituskausien, ja tätä tulee jatkaa. On hienoa, että nyt tämä tulee siinä laajuudessa, mitä OECD pystyy tekemään.
Arvoisa rouva puhemies! Olemme tässä tukemassa tätä esitystä, ja, kuten sanottu, kaikki tämänkaltaiset toimet ovat tarpeen. Niitä pitää tehdä hyvin rivakasti ja aktiivisesti. Kaiken kaikkiaan mehän emme toimi pelkästään, toden totta, sitä veronkiertoa vastaan. Se pitää kitkeä pois. Siinä pitää olla nollatoleranssi, ja säätelyn pitää olla tiukkaa tässä suhteessa. Mutta sen lisäksi tietenkin on etsittävä niitä keinoja, joilla sitä sinänsä ihan laillista verosuunnittelua voitaisiin hillitä, ja näitä on monenlaisia. Sitten on vielä kolmas ulottuvuus tähän samaan aihealueeseen eli kokonaisuudessaan esimerkiksi vaikkapa se harmaan talouden torjunta, mistä täällä oli puhe.
Kaikki nämä ovat niitä toimia, millä me saisimme varoja yhteiseen käyttöön. Siksi esimerkiksi omat esityksemme perustuvat osin niin veropohjan laajentamiseen kuin sitten veronkierron kitkemiseen.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslaget i proposition RP 6/2016 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslaget avslutades.