Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Gällande samma tema, ledamot Rasinkangas, varsågod.
Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen vanhojen metsien suojelukriteereistä. Esitys on hyvin valmisteltu ja perustuu selkeisiin tosiasioihin pohjautuviin linjauksiin, ei ideologisiin tavoitteisiin tai keinotekoisiin pinta-alatavoitteisiin. Tämä on tärkeää, jotta voimme turvata aidosti arvokkaiden metsäkohteiden suojelun vaarantamatta metsätalouden ja -teollisuuden toimintaedellytyksiä sekä alueellisia työpaikkoja.
Perussuomalaiset pitävät tärkeänä, että metsäpolitiikassa otetaan huomioon metsänomistajien omaisuudensuoja, taloudelliset ja alueelliset vaikutukset sekä vapaaehtoisuuden periaate yksityismailla. Kysyisinkin ympäristöministeriltä: miten hallitus aikoo varmistaa, että vanhojen metsien suojelun toteutus on metsänomistajille ja metsäalan toimijoille selkeää, ennakoitavaa ja ymmärrettävää ja että ratkaisussa pystytään tasapainottamaan luontoarvot sekä elinkeinoelämän ja alueiden tarpeet ja estämään suojelun laajeneminen yksityismetsiin?
Kiitoksia. — Ministeri Multala, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Todellakin nyt nämä kriteerit, jotka valtioneuvoston periaatepäätöksellä tänään vahvistettiin, koskevat nimenomaisesti valtion metsiä. Yksityismailla meidän suojelu perustuu jatkossakin esimerkiksi Metson kautta tehtävään vapaaehtoiseen suojeluun, ja tietysti on hienoa, että myös yksityiset maanomistajat ja metsänomistajat haluavat niitä arvokkaita kohteitaan suojella. Siitä toki heille sitten myös maksetaan korvaus tämän suojelupäätöksen myötä sieltä Metso-rahoista. Tätä kautta toteutuu esimerkiksi omaisuudensuoja yksityismailla, eli tältä osin metsänomistajat voivat olla rauhallisin mielin.
Samaan aikaan on hyvä huomata, että valtion metsistä todellakin valtaosa sijaitsee muualla kuin vaikkapa täällä Etelä-Suomessa, ja siellä nyt tehdään metsäkartoituksia Metsähallituksen toimesta ja katsotaan, mitkä alueet täyttävät nämä kriteerit. Sen lisäksi Metsähallitus näiden kartoitusten myötä tulee tunnistamaan paremmin ja myös muuten omat metsäalueensa ja siten sitten tekee päätöksiä siellä sen mukaisesti [Puhemies koputtaa] alueiden käytöstä, esimerkiksi metsien käytöstä, mutta en usko, että tällä on [Puhemies koputtaa] uhkaavaa vaikutusta meidän metsätalouteemmekaan.
Kiitoksia. — Vielä lisäkysymys tähän aiheeseen liittyen, edustaja Kivelä, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Näyttää siltä, että ainoa asia, mitä tässä suojellaan, on metsäteollisuuden voitot, ei Suomen luonto. Tänään julkaistut vanhojen metsien suojelukriteerit eivät ole minkään tasoinen luontoteko, ne ovat täydellinen rimanalitus. Metsät ovat aivan keskeisessä roolissa siinä, miten Suomi onnistuu luontokadon pysäyttämisessä. Hallitus kehtaa väittää, että se on sitoutunut luontokadon pysäyttämiseen, mutta samalla katsotte vierestä, kun arvokkaat vanhat metsät katoavat hakkuukoneiden kitaan.
Asiantuntijat tyrmäsivät nämä kriteerit jo lausuntokierroksella, mutta mitä teki hallitus? Ei mitään, mikään ei muuttunut. Myös suomalaiset haluavat, että vanhat metsät suojellaan. Nyt lopputulos on se, että näillä kriteereillä käytännössä suurin osa Suomen vanhoista ja arvokkaista metsistä jää edelleen hakkuusuunnitelmien armoille. Ministeri, miten voi olla mahdollista, että teidän luontopolitiikkanne on niin vastuutonta, että edes tätä yhtä ainoaa lupausta te ette pystyneet pitämään?
Arvoisa puhemies! Nyt on korjattava tätä käsitystä. On totta, että näiden kriteerien avulla, jotka päätettiin tänään, arvioidaan todellakin valtion metsät. Kuitenkaan ei ole niin, että kaikki tämän kriteeristön ulkopuolelle jäävät metsät myöskään olisivat suoraan metsätalouskäytössä. Metsähallitus on myös luvannut, että nyt kun kartoituksia tehdään, he tulevat löytämään sitä myötä, kun löytyy näitä kriteereitä täyttäviä metsiä, myös heidän oman ympäristöohjelmansa mukaisia, alue-ekologiset kriteerit täyttäviä metsiä. Nämä alueet tullaan jättämään metsätalouskäytön ulkopuolelle.
Eli tällä on valtaosaltaan suurempi vaikutus kuin vain tiukalla lailla suojellut päätökset. Sen lisäksi on hyvä huomata, että jotta me voimme säilyttää meidän luonnon monimuotoisuuden, tarvitaan myös muita luonnontilaa parantavia toimia kuin tiukkaa suojelua. Tätä työtä tehdään muun muassa nyt, kun Suomessa laaditaan ennallistamisasetuksen täytäntöönpanosuunnitelmaa, jossa kestää kyllä aikaa, noin kaksi vuotta on siihen annettu. Nämäkin toimet tulevat olemaan tärkeä osa meidän luonnontilan parantamista, jota pitää tehdä niin metsissä [Puhemies koputtaa] kuin vaikkapa vesistöissäkin.
Frågan slutbehandlad.