Arvoisa rouva puhemies! Suomen ja Euroopan turvallisuustilanne on muuttunut perustavanlaatuisesti Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuussa 2022. Turvallisuustilanteemme on muuttunut epävakaaksi, ja sen ennustettavuus on heikentynyt. Useat eurooppalaiset maat, Suomi mukaan lukien, ovat kohdanneet hybridivaikuttamista, joka on toteutettu muun muassa maahantulijoita välineellistämällä. Välineellistetty maahantulo on yksi keinoista pyrkiä vaikuttamaan Suomen ja Euroopan unionin rajaturvallisuuteen, kansalliseen turvallisuuteen ja yleiseen järjestykseen. Suomen on varauduttava siihen, että maahantulon välineellistämisellä painostaminen jatkuu pitkäaikaisesti ja se saa aiempaa laajempia ja vakavampia muotoja.
Esityksen tarkoituksena on tehdä ulkomaalaislakiin EU:n turvapaikkamenettelydirektiivin mukaiset muutokset, joilla Suomessa otetaan käyttöön rajamenettely. Rajamenettely on turvapaikkamenettely, jossa tietyt kansainvälistä suojelua koskevat hakemukset voidaan tutkia hakijoiden ollessa rajalla, kauttakulkualueella tai niiden läheisyydessä menettelyn ajan. Rajamenettelyn tavoitteena on tehostaa perusteettomien hakemusten tutkintaa ja kielteisen päätöksen saavien hakijoiden palauttamista. Lisäksi estetään turvapaikanhakijoiden edelleen liikkumista muihin EU-maihin. Tämä turvapaikkahakijoiden luvaton edelleen liikkuminen on viime vuosina ollut yksi EU:n yhteisen turvapaikkajärjestelmän suurimmista ongelmista, mikä on kyseenalaistanut koko järjestelmän tarkoituksen ja toimivuuden. Luvattoman edelleen liikkumisen torjuminen onkin ollut yksi järjestelmän uudistamisen tärkeimmistä tavoitteista.
Tavanomaisessa turvapaikkakäsittelyssä hakijoilla on mahdollisuus liikkua vapaasti Suomen sisällä. Rajamenettelyssä hakijoiden on oleskeltava rajalla tai sen lähellä hakemuskäsittelyn ajan. Käytännössä hakijan täytyy pysyä hänelle osoitetun vastaanottokeskuksen alueella. Hallituksen esityksen mukaan rajamenettelyä voidaan käyttää kaikissa muuttoliiketilanteissa, ei pelkästään laajamittaisen tai välineellistetyn maahantulon tilanteissa. Nyt esitettävällä menettelyllä tarkoitus on pitää turvapaikanhakijat siis samalla alueella, jolta heidän liikkumisensa estetään, tietyllä rajatulla alueella, prosessin ajaksi. Sinne voidaan tuoda kaikki vastaanottopalvelut huoltoineen. Prosessin aikana ilmenneiden perusteettomien hakemusten jälkeen henkilöt ovat saapuvilla ja palautettavissa nopeammin, ja näin vältytään mahdollisilta tilanteilta, joissa meillä on laittomasti maassa olevia henkilöitä.
Uusi laki mahdollistaisi myös säilöönoton, jos hakija ei suostu noudattamaan liikkumisvapautta koskevia rajoituksia, yrittää poistua tai poistuu tältä määrätyltä alueelta eikä mitään lievempää turvaamiskeinoa voida pitää riittävänä. Perusteina säilöön ottamiselle olisivat esimerkiksi pakenemisen vaara, henkilöllisyyden selvittämisen intressi sekä kansallinen turvallisuus.
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esityksessä on tarkoitus uudistaa myös ulkomaalaislain nopeutettua turvapaikkamenettelyä koskevaa sääntelyä. Ulkomaalaislakiin sisällytetään ne menettelydirektiivin nopeutetun menettelyn perusteet, joita siihen ei ole vielä sisällytetty. Normaali turvapaikkamenettely saa kestää kuusi kuukautta, mutta nopeutetussa menettelyssä päätös pitää tehdä neljässä viikossa. Nopeutettu menettely tarkoittaa sitä, että kielteisen päätöksen saanut hakija voidaan palauttaa nopeammin ja normaalissa turvapaikkamenettelyssä. Tämä nopeuttaa esimerkiksi sellaisten henkilöiden palautuksia, jotka katsotaan uhaksi kansalliselle turvallisuudelle tai yleiselle järjestykselle, sekä uusintahakemuksen tehneiden hakijoiden maastapoistamista.
On tärkeää, että taustalla huomioidaan turvallisuus. Nopeilla ja tehokkailla menettelytavoilla olisi jo itsestään ennaltaestävä vaikutus — vaikutus, että Suomessa asiat hoidetaan heti ja poistaminen perusteettomissa tilanteissa on välitön. Tämä on yksi keino, jolla sujuvoitetaan prosesseja, joista voidaan seuloa perusteettomat hakemukset pois. On hyvä huomata, että uusintahakemukset kuormittavat koko prosessia ja siksi tarvitsemme toimia, joilla voimme tätä jonoa lyhentää ja ne ihmiset, jotka hakevat turvapaikkaa ja tarvitsevat sitä aidosti, sen myös saavat.
Hallituksen esitys huomioi myös alaikäiset, joilla lapsen etu on ensisijaisesti huomioon otettava. Vastaanottolain mukaisesti haavoittuvassa asemassa olevalle ja kansainvälistä suojelua hakevalle lapselle määrätään edustaja, joka käyttää puhevaltaa. Ja jos lapsi saapuu ilman huoltajaa tai muuta laillista edustajaa, rajamenettelyä voidaan käyttää vain rajoitetusti. On tarpeellista, että toimimme ennakolta ja teemme uudistustyötä tältäkin osalta tämän hallituksen esityksen kokonaisuus huomioiden ja olemme EU-direktiivin mukaisesti samoilla linjoilla.
Arvoisa rouva puhemies! Sekä rajamenettely että nopeutettu menettely kuuluvat menettelydirektiivin jäsenvaltioille harkinnanvaraisiin säännöksiin. Suomi on menettelydirektiiviä täytäntöön pannessaan käyttänyt liikkumavaraa ja ottanut nopeutetun menettelyn kansalliseen lainsäädäntöönsä vain tiettyjen perusteiden osalta. Rajamenettelyä Suomi ei ole ottanut käyttöön lainkaan, ja nyt on sen aika. Tässä muuttuneessa toimintaympäristössä ja turvallisuustilanteessa, jossa Suomi on joutunut itärajalla Venäjän aiheuttaman muuttoliikettä hyväksi käyttävän hybridivaikuttamisen kohteeksi, on perusteltua hyödyntää menettelydirektiivin liikkumavaraa sekä nopeutetun menettelyn puuttuvien perusteiden käyttöönottoa. On tärkeää, että meillä tiedetään, keitä maassa liikkuu ja millaisilla luvilla. Sujuvan ja tarkoituksenmukaisen turvapaikkamenettelyn on tarkoitus seuloa ilmeisen perusteettomat hakemukset pois, niin että hakijoilla kuitenkin on ollut mahdollisuus esittää asiansa. Tämä menettely palvelee ensisijaisesti niitä aidosti turvaa ja suojelua hakevia ihmisiä. Turvapaikkajärjestelmään tulee luoda selkeä malli, jotta sen hyväksikäyttöä saadaan vähennettyä ja estettyä jo ennalta. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Hopsu.