Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 15 på dagordningen presenteras för andra och enda behandlingen. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslagen kan nu i andra behandlingen antas eller förkastas. Slutligen beslutar riksdagen vid enda behandlingen om åtgärdsmotionen. — Debatt, ledamot Sarkkinen, varsågod.
Arvoisa puhemies! Pienet yritykset ovat ahtaalla useiden erillisten mutta yhtä aikaa vaikuttavien arvonlisäveromuutosten takia. Vuoden sisällä hallitus aikoo nostaa yleistä arvonlisäverokantaa merkittävästi nopealla aikataululla, korottaa alennettuja verokantoja ja implementoida EU-oikeuden edellyttämän alarajahuojennuksen poiston. Olen vakavasti huolissani päätösten yhteisvaikutuksista. Arvonlisäverokantojen korottamisen sekä arvonlisäveron alarajahuojennuksen poistamisen nopean aikataulun aiheuttamat yhteisvaikutukset tulevat olemaan merkittävän haitalliset ja raskaat erityisesti pienille yrityksille. Lisäksi arvonlisäveron isot korotukset syövät ostovoimaa ja kysyntää muutenkin heikentyneen kysynnän olosuhteissa. Kysynnän puute nousee tällä hetkellä esiin merkittävimpänä yritysten toimintaa rajoittavana tekijänä.
Arvoisa puhemies! Alarajahuojennuksen poisto nostaa verotaakkaa 15 000—30 000 euroa vuodessa liikevaihtoa tuottaville yrityksille. Muutoksen vaikutus on negatiivisin yrityksille, joiden toiminta on työpanosvetoista ja jotka eivät voi kilpailutilanteen vuoksi korottaa hintojaan arvonlisäveron noston vertaa. Tällöin toiminnasta maksettava korkeampi arvonlisävero tulee yrityksen maksettavaksi ja siten heikentää yrityksen toimintamahdollisuuksia. Alarajahuojennuksen poisto vaikuttaa Suomessa noin 80 000 pieneen yritykseen. Jotta näiden yritysten toiminta ja pienimuotoisen yritystoiminnan houkuttelevuus ylipäätään voidaan turvata tulevaisuudessa, tulisi alarajahuojennuksen poistoa kompensoida korottamalla alvin alarajavelvollisuuden rajaa. Alarajahuojennus on poistettava EU-linjausten tähden, tässä ei sinänsä hallituksella ole valinnanvaraa, mutta sitä kompensoivat toimet ovat Suomen itsensä päätettävissä. Ja näemmekin, että alarajahuojennuksen poistoa tulisi kompensoida nostamalla alarajavelvollisuuden rajaa.
Arvoisa puhemies! Alv-velvollisuuden alaraja tulisi nostaa 30 000 euroon, mikä on myös yrittäjäkentän, VATTin ja monen muun asiantuntijan tukema arvio järkevästä verovelvollisuuden alarajasta. Myös Verohallinto on kannattanut alarajan korotusta. Alarajan korottamisella olisi yritysten hallinnollista taakkaa alentava vaikutus ja alarajan nostamisella olisi positiivisia vaikutuksia yritysten toimeliaisuudelle ja siten myös kokonaistaloudelle.
Hallituspuolueet päätyivät eduskuntakäsittelyn aikana asettamaan alarajan 20 000 euroon, joka on parannus suhteessa hallituksen esittämään 15 000 euroon. Kuitenkin vastaantulo on liian vaatimaton ja esityksen lopputuloksena monen pienyrittäjän verotaakka kasvaa. Tämä on erikoinen valinta itseään yrittäjämyönteisenä mainostavalle hallitukselle.
Arvoisa puhemies! Olen pahoillani siitä, ettei opposition esitys alarajavelvollisuuden nostamisesta 30 000 euroon mennyt läpi eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä olleissa äänestyksissä. — Kiitos.
Kiitoksia. — Edustaja Lohi, poissa.
Riksdagen godkände lagförslag 1 och 2 i proposition RP 50/2024 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslagen avslutades. Riksdagen instämde i utskottets förslag att åtgärdsmotionen förkastas. Ärendet slutbehandlat.