Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ledamot Ohisalo, varsågod.
Arvoisa puhemies! Oppimistulosten heikkeneminen ei varmasti tullut kenellekään tässä salissa yllätyksenä, koska kehityshän on jatkunut hyvin pitkään. Lapset lukevat, leikkivät ja liikkuvat vähemmän kuin aiemmin. Keskittymisen vaikeudesta ja mielenterveyden ongelmista kärsii yhä useampi kasvava lapsi ja nuori. Tulevaisuuden epävarmuus, perheiden tiukentunut toimeentulo ja koronakriisin jäljet eivät voi olla jättämättä jälkiään meidän nuoriin ja heidän oppimiseensa. Silti kouluissa tehdään hartiavoimin töitä lasten ja nuorten oppimisen edistämiseksi, muurataan joka päivä sitä hyvinvointivaltion peruskiveä, jotta jokaisella nuorella olisi unelmia, mahdollisuuksia ja uskoa tulevaisuuteen.
Mutta eihän koulu yksin voi korjata sitä, miten erot lasten lähtökohdissa kasvavat ja perhetausta vaikuttaa oppimiseen jatkuvasti enemmän. Sosioekonomisen taustan merkitys on itse asiassa korostunut 2000-luvulla osaamisen ja oppimisen taustatekijänä. Kysynkin nyt, hyvä hallitus, ihan konkretiaa: miten aiotte varmistaa, että jokaiselle lapselle turvataan hyvät oppimisen edellytykset perhetaustasta ja sosioekonomisesta lähtökohdasta riippumatta?
Kiitoksia. — Ministeri Henriksson, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Yksi Suomen tärkeimmistä kulmakivistä on yhdenvertainen koulutus, yhdenvertainen maksuton koulutus jokaiselle lapselle riippumatta perhetaustasta. Siitä meidän on pidettävä edelleen kiinni, ja, edustaja Ohisalo, olette oikeassa siinä, että tähän tarvitaan toimenpiteitä.
Mitä hallitus tekee? No hallitus juuri panostaa nyt siihen, että ne lapset, jotka tarvitsevat enemmän tukea opinnoissaan, saavat sitä aikaisemmin ja aikaisemmassa vaiheessa. Sen takia hallitus lähtee uudistamaan tätä niin kutsuttua kolmiportaista tukea, jotta jokainen oppilas saisi sen tuen riittävän varhain, ja samalla halutaan keventää opettajien hallinnollista taakkaa. Tänä päivänä monet opettajat kertovat, että heidän aikaansa menee liian paljon byrokratiaan ja liian vähän siihen oppilaan auttamiseen. Tähän me halutaan saada muutos, ja sen takia juuri oppimisen tukeen panostetaan. [Puhemies koputtaa] Se on juuri myös näitä oppilaita varten, jotka ovat heikommassa asemassa.
Frågan slutbehandlad.