Senast publicerat 05-10-2022 13:18

Punkt i protokollet PR 85/2022 rd Plenum Tisdag 6.9.2022 kl. 13.59—18.24

10. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om genomförande av direktivet om grupptalan för att skydda konsumenters kollektiva intressen

Regeringens propositionRP 111/2022 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Antti Rinne
:

Ärende 10 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till lagutskottet, som ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till. 

För remissdebatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Jag öppnar debatten. Presentationsanförande, minister Henriksson, varsågod.  

Debatt
17.16 
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies, värderade talman! Meillä on nyt käsiteltävänä hallituksen esitys, jossa ehdotetaan säädettäväksi uusi laki kieltotoimenpiteitä koskevista edustajakanteista. Samalla muutettaisiin ryhmäkannelakia ja säädettäisiin uusi laki kuluttajien yhteisiä etuja edistävien järjestöjen nimeämisestä oikeutetuiksi yksiköiksi. Ehdotetuilla laeilla pantaisiin täytäntöön kuluttajien yhteisten etujen suojaamiseksi nostettavia edustajakanteita koskeva direktiivi. 

Värderade talman! I den här propositionen föreslås att det stiftas en ny lag om grupptalan om åtgärder för förbudsföreläggande. Det föreslås också ändringar i vissa lagar, däribland lagen om grupptalan, och att det stiftas en lag om utseende av organisationer som främjar konsumenters kollektiva intressen till godkända enheter.  

Genom de föreslagna lagarna genomförs Europaparlamentets och rådets direktiv om grupptalan för att skydda konsumenters kollektiva intressen. Målet för direktivet är att främja den inre marknadens funktion och förbättra tillämpningen av unionens konsumentskyddslagstiftning i medlemsstaterna, det vill säga vi förbättrar konsumentskyddet. 

Uutta, arvoisa puhemies, olisi se, että tietyt viranomaiset ja kuluttajien yhteisiä etuja edistävät järjestöt saisivat panna vireille kanteen kuluttajien edustajina. Edustajakanteita olisivat hyvitysvaatimuksia koskevat ryhmäkanteet sekä kieltotoimenpiteitä koskevat edustajakanteet. Edustajakanteen voisi panna vireille sellaista elinkeinonharjoittajaa vastaan, joka olisi rikkonut unionin lainsäädäntöä. Kieltotoimenpiteellä elinkeinonharjoittajaa kiellettäisiin jatkamasta tai uudistamasta menettelyään. Kieltotoimenpiteen määräisi markkinaoikeus. 

Myös ryhmäkannelakia muutettaisiin siten, että kanteen kuluttajaryhmän puolesta voisi jatkossa nostaa kuluttaja-asiamiehen lisäksi järjestö. Ryhmäkannelain soveltamisalaa laajennettaisiin direktiivin soveltamisalan mukaisesti nykyisestä siten, että perinteisen kuluttajakaupan lisäksi ryhmäkanteen voisi nostaa esimerkiksi tietosuojaa, rahoituspalveluja taikka liikennettä tai sähköistä viestintää koskevissa asioissa. 

Tillämpningsområdet för lagen om grupptalan ska utvidgas i enlighet med direktivets tillämpningsområde så att talan kan väckas förutom vid brott mot de traditionella konsumentskyddsbestämmelserna även till exempel i ärenden som gäller dataskydd, finansiella tjänster, transporter och elektronisk kommunikation. 

Uudistuksella varmistettaisiin, että kuluttajien yhteisiä etuja edistävät järjestöt voivat saada kanneoikeuden. Tämä on siis uutta. Erillisessä laissa säädettäisiin edellytyksistä, jotka niin sanotuiksi oikeutetuiksi yksiköiksi nimettävien järjestöjen tulisi täyttää. Asetettavien vaatimusten tarkoituksena olisi osaltaan varmistaa, ettei edustajakanteita tai ryhmäkanteita nostettaisi muutoin kuin kuluttajien oikeuksien toteutumiseksi. Jotta järjestöillä olisi käytännössä mahdollisuus nostaa ryhmäkanteita, sallittaisiin oikeudenkäyntien rahoittaminen ulkopuolisella rahoituksella. Tällaiselle rahoitukselle asetettaisiin ryhmäkannelaissa tiukat ehdot perusteettomien oikeudenkäyntien estämiseksi. 

Uudistus edistäisi kuluttajansuojan toteuttamista, ja sen takia tämä uudistus on tarpeen. Ehdotetaan, että lait tulevat voimaan 25.6.2023. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till lagutskottet, som ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till.