Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Kallio, varsågod.
Arvoisa puhemies! Keskusta suhtautuu äärimmäisen kriittisesti valtion omaisuuden myyntiin. Erään edesmenneen poliitikon kerrotaan todenneen hänen yrityksensä tehtyä konkurssin, että velat menivät mutta onneksi varat jäivät. Hallituksen toimia katsoessa on vaarana, että tilanne kääntyy juuri päinvastoin. Nyt hallitus on valmis myymään valtion rautateitä ja lentokenttiä, myös tiellä vesihuollon yksityistämiseksi uhkaa haista tuore asfaltti. Keskustalle ei tämä resepti maistu. Aina kun yhteistä omaisuutta myydään, tulee saada vastauksia seuraaviin kysymyksiin: mitä myydään, [Jani Mäkelän välihuuto] milloin myydään, millä hinnalla myydään, kenelle myydään ja mitä myynnistä saaduilla rahoilla tehdään, jotta ne palvelevat koko Suomea ja kaikkia suomalaisia. [Sanna Antikainen: Mites kävi Uniperin kanssa? — Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä]
Arvoisa puhemies! Kysyn omistajaohjauksesta vastaavalta ministeri Strandilta — hän istuu tuolla: Onko Valtionrautatiet, VR, myynnissä, ja jos on, milloin, kenelle ja millä hinnalla se myydään? Toteutuuko myynnissä kaikkien suomalaisten etu? [Hälinää] — Toivottavasti kuulitte kysymyksen tästä [Puhemies koputtaa] melusta huolimatta.
Kiitoksia. — Pyydän kaikkia edustajia todellakin hillitsemään tarpeetonta hälinää. — Ministeri Strand, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Valtio on pitkäjänteinen, vastuullinen omistaja. Me pidetään aina huolta siitä, että kriittinen infra pysyy valtion hallinnassa. Mielestäni omistajapolitiikka on vähän sama kuin ulko- ja turvallisuuspolitiikka: siinä täytyy olla Suomi-paita päällä. Ei tehdä siitä turhaa vastakkainasettelua. [Välihuutoja — Puhemies koputtaa]
Kiitoksia. — Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää tähän aiheeseen liittyvän lisäkysymyksen, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Edustaja Lohi, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Omaisuuden myynti saattaa tulla valtiolle kalliiksi. [Perussuomalaisten ryhmästä: Sehän tuli viime kaudella!] Nimittäin meillä on paljon pörssiyhtiöitten omistusta, joka tuottaa erittäin hyvin valtiolle. Jos me ajatellaan, että keskimäärin tuottaisi vaikka kuusi prosenttia ja me maksamme velasta kolmen prosentin korkoa, niin talousmielessähän ei ole mitään järkeä luopua tuottavasta omaisuudesta. Nyt kansalaiset kuitenkin ovat hyvin kiinnostuneita siitä, että kun meillä on todella tärkeitä yhtiöitä, on lentokenttäyhtiö Finavia, on Valtionrautatiet — ne ovat kansallisomaisuutta — niin nyt lisätalousarviossa te kerroitte, että näitä omistusrajoja lasketaan 50,1 prosenttiin. Nyt haluan kysyä ja Suomen kansalaisia kiinnostaa: arvoisa pääministeri, voiko hallitus tällä hetkellä vakuuttaa, että tämän hallituksen aikana te ette tule myymään ulkopuolelle Valtionrautateitä tai lentokenttäyhtiötä, jotka ovat kansallista, tärkeätä omaisuutta, vaan ne ovat kaikkien meidän suomalaisten yhteistä omistusta valtio-omistuksen kautta?
Kiitoksia. — Pääministeri Orpo, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tehdään nyt ihan selväksi se asia, että me emme myy suomalaisten kriittistä infrastruktuuria tai luonnollisia monopoleja, meidän kansallisomaisuutta. Niiden pitää pysyä suomalaisissa käsissä. On aivan turha esimerkiksi levitellä pelkoa siitä, että me olisimme esimerkiksi vesivaroja Suomesta myymässä. Aivan älytön ajatus. [Antti Kurvinen: 50 prosenttia!] Valtion omaisuutta voidaan harkitusti myydä eduskunnan mandaatin mukaisesti, jos sitä käytetään toisaalla valtion omaisuuden kartuttamiseen, [Antti Kurvinen: Myydäänkö lentokenttiä?] kasvun luomiseen, järkeviin investointeihin. Se on ihan normaalia.
Minä jättäisin nyt nämä salaliittoteoriat tässä vähemmälle. Tehdään yhdessä järkevää sinivalkoista omistajapolitiikkaa. Pidetään huolta meidän kriittisestä kansallisomaisuudesta, ei myydä sitä kellekään. [Perussuomalaisten ryhmästä: Keskusta levittää disinformaatiota!]
Kiitoksia. — Edustaja Kosonen, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Valtion omaisuutta sijoittava Solidium on saanut sijoituksillaan perustamisestaan saakka yli yhdeksän prosentin tuoton ja viimeisen viiden vuodenkin aikana matalamman kasvun ajalla yli viisi prosenttia. Velkaa Suomi on saanut parhaimmillaan nollakorolla, ja nytkin lainaa on tarjolla 2—3 prosentin korolla. [Petri Huru: Sitä te kyllä otittekin!] Taloustieteen oppien mukaan omaisuuden tuotto-odotuksen pitäisi olla korkeampi kuin valtion velasta maksettu korko. Nyt te, arvon hallitus, olette myymässä vähintään yli viiden prosentin tuottoa tekevää omaisuutta neljällä miljardilla eurolla esimerkiksi pääministerin suosikkijunan rahoitusta varten, vaikka Turun tunnin junaa ei kannata edes valtiovarainministeriö. [Timo Heinonen: Pystytte parempaan! — Mauri Peltokangas: Saarikon juna!] Ja lainaa olisi siis tarjolla 2—3 prosentin korolla.
Hyvä hallitus, teille tärkeää on talouden kuntoon saattaminen. No, se on olennainen, tärkeä tehtävä. Oletteko, valtiovarainministeri, laskenut, kumpi olisi järkevämpää taloudenhoidollisesti hankkeiden rahoittamisessa, [Puhemies koputtaa] velanotto vai omaisuuden myynti?
Kiitoksia. — Valtiovarainministeri Purra, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Hallituksella on neljän miljardin investointipaketti, josta hankkeita kohdistuu eri puolille Suomea. [Ben Zyskowicz: Kepu vastustaa!] Ymmärrän, että niistä kaikki eivät ole edustaja Kososen mieleen, mutta mikäli haluatte kritisoida kokonaisuutta, niin ymmärtänette, että aika moni teidänkin puolueenne edustama hanke nyt todellakin tällä kaudella etenee. [Sheikki Laakso: Juuri näin! Kerrankin!] Tämä hallitus ei ota lisää velkaa näiden tärkeiden tieyhteyksien ja muiden infrahankkeiden läpiviemiseen ja rakentamiseen vaan käyttää siihen omaisuustuloja, [Vesa Kallio: Sama asia!] ja meidän mielestämme tämä on hyvin perusteltua. Muistelen, että täällä on hallituksessa ennenkin ollut toimijoita, jotka ovat kuuluttaneet esimerkiksi, että ”valtion tase töihin”.
Kiitoksia. — Edustaja Junnila, olkaa hyvä.
Arvoisa herra puhemies! Viime hallituskaudella sosiaalidemokraatit ja keskusta toimivat kätilöinä, kun Uniper myytiin saksalaisille. Lehtitietojen mukaan sen jälkeen Uniper on tehnyt miljardivoittoja. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ohhoh!] Kysyn omistajaohjausministeri Strandilta: onko tämä sellainen varoittava esimerkki, josta voidaan jatkossa ottaa oppia? Laitetaan tase töihin, mutta muuten toimitaan Suomen etu edellä.
Kiitoksia. — Ministeri Strand, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Omaisuustulothan ovat osinkoja, pääoman palautuksia, ja voi olla osakemyyntejä mutta myös muita järjestelyitä. Itse en voi kommentoida sellaista, mikä on tapahtunut ennen omaa aikaani. Aina asioista voi oppia, mutta silloin oli täysin erilainen maailmantilanne, ja varmaan siitä voi joku sitten järjestää jonkun erillisen tilaisuuden. Kriittinen infra pysyy valtion hallinnassa, se on kaiken a ja o. Ja meidän tuoreessa periaatepäätöksessä on vielä erillisfokus riskienhallintaan, huoltovarmuuteen, geopolitiikkaan.
Suomi-paita päälle, ei tehdä tällä turhaa politiikkaa.
Kiitoksia. — Viimeinen lisäkysymys tähän aiheeseen liittyen, edustaja Hanna Räsänen, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! On aivan turha väittää, että kansallisomaisuutta ei valmistella myyntiin, ei hallitus olisi muuten hakemassa eduskunnalta lisävaltuuksia tämän asian suhteen. En jaksa uskoa, että te turhan takia sitä teette.
Minä kysynkin nyt ministeri Strandilta: Te olette aina puhunut maakuntakenttien puolesta, olette kertonut, että ymmärrätte, kuinka tärkeää elinvoiman kannalta on toimivat lentoyhteydet ja lentokenttäverkosto. Voitteko nyt sanoa siinä, että esimerkiksi Vaasan kenttä tai Joensuun kenttä ei ole edes osin menossa myyntiin?
Arvoisa puhemies! Toimivat liikenneyhteydet ovat vientiteollisuudelle edelleen erittäin tärkeitä. Me ollaan kaikki yhdessä täällä tehty työtä sen eteen, että tiettyjä reittejä tuetaan. Siihen ei kuulu mainitsemanne energiapääkaupunki Vaasan kenttä, mutta se keskustelu käydään muissa foorumeissa, se ei ole omistajaohjausministerin tehtävä.
Se, että ollaan hieman säädetty näitä vähimmäisomistusrajoja, mahdollistaa tiettyjä asioita tulevaisuudessa, mutta se ei välttämättä tarkoita, että ollaan tekemässä tietyn yhtiön osalta yhtään mitään. Kaikkia näitä yhtiöitä arvioidaan ajassa sen pohjalta, mikä on Suomen kokonaisedun kannalta parasta. Kriittisessä infrassa, mukaan lukien mainitsemassanne Finaviassa, vähimmäisomistusosuus on 50,1 prosenttia — vähimmäisomistusosuus. [Antti Kurvisen välihuuto] Elikkä kyllä nämä pysyvät julkisessa hallinnassa.
Frågan slutbehandlad.