Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 14 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår också här att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet.
För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Harakka, varsågod.
Arvoisa puhemies! Tässä käsiteltävänä olevassa hallituksen esityksessä ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annetun lain muuttamisesta ehdotetaan, että hyvinvointialueiden ajoneuvohankintoja koskevat vähimmäisvelvoitteet eriytetään. Nämä velvoitteet perustuisivat kuntien tämänhetkisiin velvoitetasoihin eli eivät kiristyisi. Lisäksi kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden velvoitetasoja selkeytettäisiin. Lain mukaan hankintayksiköiden tulee hankkia vähäpäästöisiä ajoneuvoja, kun ne tekevät julkisia hankintoja.
Kuten tiedetään, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen tehtävät siirtyvät kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023. Hyvinvointialueet kuuluvat jo nykyisellään lain soveltamisalaan. Ehdotuksen mukaan hyvinvointialueiden henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen hankintojen vähimmäisvelvoitteet porrastettaisiin kolmeen eri luokkaan alueellisten erityispiirteiden perusteella. Hyvinvointialueiden vähimmäisvaatimukset jaettaisiin 20, 35 ja 45 prosentin vähimmäisosuuksiin. Velvoitteiden alueelliset painotukset säilyisivät ennallaan. Nolla- ja vähäpäästöisiä ajoneuvoja hankittaisiin ehdotetun uudistuksen myötä koko maan tasolla sama määrä kuin nykyisen lain velvoitteiden mukaan. Lakia ei sovelleta tiettyihin erityiskäyttöön tarkoitettuihin ajoneuvoihin, kuten pyörätuolin käyttäjille tarkoitettuihin henkilöautoihin, ambulansseihin taikka hälytysajoneuvoihin.
Lisäksi on tarkoitus selkeyttää kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden velvoitetasoja siten, että laissa säädettäisiin velvoitteista yksiselitteisesti. Kuntayhtymän tai kuntataustaisen yhtiön ajoneuvohankintoihin sovellettaisiin lähtökohtaisesti siis kunnan velvoitetasoa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että hallituksen esitys saa myönteisen vastaanoton täällä eduskunnassa. — Kiitos.
Näin. — Ja edustaja Torniainen.
Arvoisa herra puhemies! Kuten ministeri Harakka omassa esittelypuheenvuorossaan totesi, tämä hallituksen esitys liittyy käytännössä hyvinvointialueiden käynnistymisvaiheeseen ensi vuoden alusta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista annettua lakia.
On hyvä, että lainsäädäntö päivitetään vastaamaan siis ensi vuoden alusta voimaan astuvaa sote-uudistusta, ja tässä ehdotetussa uudessa laissa määriteltäisiin, mitä velvoitetasoja hyvinvointialueiden, Helsingin ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintoihin sovellettaisiin. Samalla myöskin kuntayhtymien ja kuntataustaisten yhtiöiden velvoitetasoja selkeytetään. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa käytetään nykyistä päästöttömämpää ajoneuvokalustoa, päästöttömämpiä ajoneuvoja jatkossa, se on ydinasia tässä. Jo nykyinen lainsäädäntö tähän velvoittaa, ja niin kuin ministeri Harakka jo totesi, se koskee jo kuntia eri puolilla Suomea ja eri puolella Suomea on alueet jaettu eri vaatimuksiin.
Hyvä, että mennään kohti päästötavoitteita, ja itse haluan todeta tähän loppuun, että kun meillä on asetettu nämä päästötavoitteet ja eri alueille on nämä päästötavoitteet hankintoihin, niin itse toivon, että myöskin se hankintaosaaminen on sitten eri alueilla sitä tasoa, että tässä myöskin toteutuvat nämä asiat. Tätä pitää seurata, ettei päätöksistä tule kohtuuttomia kuluja, eli sitä, että ajoneuvokannan uudistuminen on samantahtista tämän lainsäädännön kanssa.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.