Arvoisa puhemies! Esittelen tämän hallituksen esityksen rakentamislain muuttamisesta. Sen ohessa käsiteltiin myös lakialoite laiksi rakentamislain 17 §:n muuttamisesta ja lakialoite laiksi rakentamislain 180 §:n muuttamisesta.
Tämän esityksen ensisijaisena tavoitteena on tehdä rakentamislakiin hallitusohjelman mukaiset korjaukset ennen kuin se astuu voimaan ensi vuoden alussa. Esityksen keskeiset muutosehdotukset liittyvät hallinnollisen taakan ja byrokratian keventämiseen. Lisäksi lakiin sisällytetään rakennuslupien käsittelyaikatakuu, ja päävastuullista toteuttajaa koskevat säännökset kumotaan rakentamislaissa. Esittelen nyt tarkemmin merkittävimmät muutokset, mitä tällä esityksellä tehdään siihen rakentamislakiin, jonka oli määrä tulla voimaan ensi vuoden alusta.
Ensin ilmastoselvitys ja materiaaliselostus. Tällä lailla supistettaisiin ilmastoselvityksen laatimisvaatimusta. Sitä ei vaadittaisi muun muassa pientaloilta eikä rakennusten korjaus- ja laajennustöiden yhteydessä. Soveltamisrajaus on merkittävä kustannuksia vähentävä toimi. Lisäksi rakennuksen ja rakennuspaikan ilmastoselvitys tulisi laatia ja esittää vasta rakennuksen loppukatselmusta varten. Hiilijalanjäljen raja-arvon alittamista ei siis todennettaisi vielä rakentamislupavaiheessa, kuten aiemmassa laissa säädettiin, vaan vasta rakennuksen valmistuttua. Rakentamislaissa myös säädetään luvasta vähäiseen poikkeamiseen rakentamisluvan yhteydessä.
Myös materiaaliselostukseen liittyvää lainsäädäntöä kevennetään. Materiaaliseloste muutetaan rakennustuoteluetteloksi. Se pitää edelleen esittää rakennuslupavaiheessa, ja se tulee päivittää keskeisten muutosten osalta rakennuksen loppukatselmusta varten. Rakennustuoteluettelon laatimisvelvoite supistuu vastaavasti kuin ilmastoselvitys. Rakennustuoteluettelon sisällön laajuus säädetään asetuksella pääpiirustustasoon, ja se sisältää materiaalien sijasta tiedot rakennuksessa käytettävistä tuotteista.
Ilmastoselvitykseen ja hiilijalanjäljen esittämiseen liittyvien muutosten on nähty keventävän rakennusalan hallinnollista taakkaa ja kustannuksia. Toisaalta se heikentää rakennusalan ohjausta vähähiilisyyteen. Materiaaliselosteen korvaaminen pääpiirteisemmällä rakennustuoteluettelolla voi vaikeuttaa rakennusten elinkaaren pidentämisen ja kiertotalouden tavoitteita. Vähähiilisyyssääntelyn osalta pidetään ongelmallisena myös sitä, että hiilijalanjäljen raja-arvon alittuminen kontrolloidaan vasta loppukatselmusvaiheessa, jolloin rakentamisessa tehtyihin olennaisiin ratkaisuihin on vaikeaa, ellei mahdotonta, vaikuttaa.
Vähähiilisyyssääntelyn yksityiskohtien osalta valiokunta kiinnittää huomiota kaukolämmön kohteluun rakennusten hiilijalanjälkiarvon laskennassa ja erityisesti kaukolämmön päästökertoimiin. Valiokunta näkee, että paikallisten päästökertoimien käyttö vähähiilisyyden arvioinnissa antaa päästöistä valtakunnallista kerrontaa tarkemman kuvan, ja mietintö sisältääkin tähän liittyvän lausuman.
Sitten iso muutos on puhtaan siirtymän sijoittamislupa, sillä tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uudesta puhtaan siirtymän teollisuushankkeiden rakentamista vauhdittavasta sijoittamisluvasta. Sen myötä hankkeen sijoittamiseen liittyvä tarkastelu voidaan tehdä sijoittamisluvalla ilman asemakaavaa tai yleiskaavaa. Puhtaan siirtymän sijoittamisluvalla on tarkoitus ohittaa kaavoitus ja siten nopeuttaa puhtaan siirtymän hankkeiden toteuttamista.
Ympäristövaliokunta kiinnittää huomiota siihen, että puhtaan siirtymän sijoittamisluvan myöntämisen edellytyksissä tulevat huomioitavaksi erityiset suojeltavat ympäristöt ja intressit. Hankkeen ympäristövaikutukset on arvioitava ja niistä on esitettävä selvitys.
Sijoittamisluvan ulkopuolelle jäävät tuuli- ja aurinkovoimainvestoinnit, sillä näihin liittyvistä yleiskaavoista on tarkoitus säätää alueidenkäyttölaissa. Sen sijaan sijoittamisluvan piiriin otettiin sellaiset datakeskukset, joiden tuottamasta hukkalämmöstä pääosa hyödynnetään.
Esityksessä ehdotetaan myös selvennettäväksi rakentamisluvan suhdetta rakennusjärjestykseen siten, ettei kunnallisella rakennusjärjestyksellä voida muuttaa rakentamislaissa säädettyä luvanvaraisuuden rajaa. Eli lupakynnys tulee laista, ja sen tiukempia vaatimuksia ei voi antaa paikallisesti.
Purkamiseen liittyen: Laissa helpotetaan rakennusten purkamista siten, että jatkossa rakennuksen voi purkaa, jos rakennuksen suojelu ei perustu lakiin eikä kaava estä purkamista. Lisäksi kunta voi myöntää luvan purkaa asemakaavalla suojellun, kunnan tai kuntaomisteisen yhtiön omistaman rakennuksen, jos rakennus ei ole enää teknisesti, toiminnallisesti tai taloudellisesti korjattavissa eikä se ole valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä ja purkumateriaali menee uudelleenkäyttöön tai kierrätykseen.
Sitten valitusoikeuden rajaamisesta. Esityksellä puututaan valitusoikeuteen siten, että ely-keskuksen valitusoikeus palautetaan rakentamislakia edeltävän ja yhä voimassa olevan maankäyttö- ja rakennuslain mukaiseksi. Museoviranomaisen valitusoikeudesta luovutaan muiden kuin valtakunnallisesti ja maakunnallisesti merkittävien kohteiden osalta. Valitusoikeus poistetaan yhdistyksiltä, joiden toimialaan kuuluu kulttuuriperinnön vaaliminen tai rakennetun ympäristön laatuun vaikuttaminen. Lisäksi ympäristöjärjestöjen valitusoikeutta rajataan vain hankkeisiin, joihin sovelletaan yva-lakia. Valitusoikeuksien kaventamisen perusteena on byrokratian vähentäminen.
Esityksessä ehdotetaan myös, että rakennusvalvontaviranomaiselle säädetään kolmen kuukauden määräaika ratkaista rakentamislupahakemus. Poikkeuksellisen vaativan rakentamishankkeen rakentamislupahakemus ja puhtaan siirtymän sijoittamislupahakemus on ratkaistava kuuden kuukauden kuluessa. Jos määräaikaan ei päästä, rakennuslupamaksua on alennettava. Kolmen tai kuuden kuukauden määräajan kuluminen alkaa vasta siitä hetkestä, kun rakentamislupahakemus liitteineen on toimitettu rakennusvalvontaviranomaiselle siinä määrin täydellisenä, että hakemuksen käsittely on mahdollista.
Lisäksi lakiin sisältyy muutamia muita muutosesityksiä, muun muassa edellisessä laissa olleen päävastuullisen toteuttajan toteuttamisvastuun kumoaminen, kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilulain vakinaistaminen ja ulottaminen koko maahan sekä kunnan rakennusvalvontaviranomaisten oikeus siirtää toimivaltaansa viranhaltijalle.
Kuulemisissa tuli esille vakava huoli siitä, että rakentamislain voimaantullessa vuoden 25 alussa ei ole riittävästi rakentamislain kelpoisuusvaatimukset täyttäviä suunnittelijoita ja työnjohtajia. Huoleen vastatakseen ympäristövaliokunta tekikin tarkennuksia liittyen kelpoisuuksiin ja niihin liittyviin siirtymäaikoihin. Tarkoituksena on, että kahden vuoden siirtymäajan puitteissa suunnittelijat ja työnjohtajat ehtivät saada rakentamisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävissä toimivien pätevyyden osoittamisesta annetun lain mukaiset pätevyystodistukset. Siirtymäsäännöksen nojalla kelpoisen suunnittelijan tai työnjohtajan suunnittelu- tai työnjohtotehtävä saattaa kuitenkin olla kesken vuoden 2027 alussa. Tarkoituksena on, ettei suunnittelijan tai työnjohtajan tarvitse hakea pätevyystodistusta kesken olevien hankkeiden loppuun saattamista varten, vaan kelpoisuus säilyy kyseisen suunnittelu- tai työnjohtotehtävän päättymiseen saakka. Uusien hankkeiden aloittamisen sen sijaan ei pidä olla mahdollista 1.1.27 jälkeen, vaan kelpoisuuden osoittamista varten tarvitaan pätevyystodistus.
Mietintö ei ollut yksimielinen, ja siihen liittyy vastalause, joka sisältää pykälämuutosesityksiä.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Hänninen, olkaa hyvä.