Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 11 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet.
För remissdebatten reserveras högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Debatt, ledamot Tavio, varsågod, presentationsanförande.
Herra puhemies! Perusuomalaisen eduskuntaryhmän lakialoitteessa esitetään työn verotuksen keventämistä. Työn verotuksen keventämistä esitetään nostamalla työtulovähennyksen enimmäismäärää ja kasvattamalla vähentämisprosenttia. Tämä on yksi hyvin mahdollisena ja hyvänä pidetty tapa, jolla voitaisiin kannustaa tekemään töitä. Tämä on perussuomalainen työllisyystoimi. Se lisää työntekijöiden ostokykyä ja lisää kannustinta tehdä töitä. Kyse on siis kannustinloukun lieventämisestä. Työn verotuksen keventäminen pienentää näitä kannustinloukkuja, jolloin se siis kannustaa töihin, nostaa suomalaisten työllisyyttä.
Tässä on juridisesti kyse siitä, että ansiotulosta valtiolle suoritettavasta tuloverosta vähennetään tällainen työtulovähennys. Siltä osin kuin vähennys ylittää ansiotulosta valtiolle suoritettavan tuloveron määrän, se tehdään kunnallisverosta, sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksusta ja kirkollisverosta. Vähennys lasketaan veronalaisten palkkatulojen, muusta toiselle suoritetusta työstä, tehtävästä tai palveluksesta saatujen ansiotulojen, ansiotulona pidettävien käyttökorvausten, ansiotulona verotettavan osingon, jaettavan yritystulon ansiotulo-osuuden sekä yhtymän osakkaan elinkeinotoiminnan tai maatalouden ansiotulo-osuuden perusteella.
Työtulovähennys on nykyään 12,7 prosenttia edellä tarkoitettujen tulojen 2 500 euroa ylittävältä osalta. Vähennyksen enimmäismäärä on rajattu 1 840 euroon. Verovelvollisen puhtaan ansiotulon ylittäessä 33 000 euroa vähennyksen määrä pienenee 1,89 prosentilla puhtaan ansiotulon 33 000 euroa ylittävältä osalta.
Lakialoitteessa esitetään, että jatkossa vähennys on 13 prosenttia tulojen 2 500 euroa ylittävältä osalta. Vähennyksen uusi enimmäismäärä olisi 2 012 euroa. Verovelvollisen puhtaan ansiotulon ylittäessä 33 000 euroa vähennyksen määrä pienentyisi 2,03 prosentilla puhtaan ansiotulon 33 000 euron ylittävältä osalta.
Tämä käsiteltävä aloite liittyy suoraan myös perussuomalaisten tekemään talousarvioaloitteeseen työtuloveron keventämisestä.
Kiitoksia. — Edustaja Mäkelä, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Tuoreissa Ylen kansanedustajille tekemissä kyselyissä aivan valtava enemmistö eduskunnasta kannatti työn verotuksen alentamista. Nähtäväksi jää, kannattavatko he loppujen lopuksi sitä verotuksen alentamista, kun todellisuudessa sitä kannatusta mitataan täällä eduskunnan käsittelyssä tämän perussuomalaisten tekemän aloitteen myötä.
Perussuomalaisten linja on selvä: kaikki työ on arvokasta, kaikki työ täytyy olla kannattavaa ottaa vastaan, ja verot ovat aina pois työn kannattavuudesta ja sitä kautta myös välillisesti verokertymästä. Eli kun ihminen maksaa veroa, niin sillä maksetulla verolla hän ei pysty ostamaan mitään, ei pysty suuntaamaan sitä rahaa kotimaiseen kulutukseen eikä se sitä kautta kerrytä myöskään muiden työtä vaan siirtyy verotuksen kautta tulonsiirtoina toisarvoisiin kohteisiin, jopa ulkomaille. Tämä ei missään tapauksessa ole kannatettavaa.
Huonoin vero on kantamaton vero. Ja jos joku ei ole töissä sen takia, että työn tekeminen ei kannata, niin se työttömyyskorvauksen maksaminen on aina verovaroista pois. Tässä pitäisi uudistaa ajattelumallia siinä mielessä, että nykyään keskustelu on monesti sen luonteista, että veronkevennys olisi jonkun antamista ja jonkun etuuden leikkaaminen olisi pois ottamista, kun todellisuudessa asia on niin, että veronkevennys tarkoittaa, että otetaan joltakin vähemmän pois hänen omaa rahaansa verotuksen kautta, ja leikkaaminen tulonsiirroissa taas tarkoittaa, että jollekin annetaan vähemmän joltain toiselta pois kerättyä rahaa. Tämä olisi oikea ajattelumalli.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.