Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Också vänsterförbundets riksdagsgrupp har ställt en fråga gällande denna samma temahelhet. Varsågod, ledamot Arhinmäki.
Arvoisa puhemies! Sähköverkot ovat luonnollinen monopoli. Jos niitä ei rajoiteta, se on oikeus painaa rahaa omistajalle.
Kun kuuntelee nyt kokoomuksen puheenvuoroja, niin kyllä on pukki kaalimaan vartijana. Muistan nimittäin erittäin hyvin, että kun Caruna-kauppoja tehtiin, sitä junailivat kokoomuslainen pääministeri Jyrki Katainen ja työ- ja elinkeinoministeri Jan Vapaavuori, [Vasemmalta: Oho!] ja kun tehtiin tämä uusi valvontamalli, jota nämä ovat käyttäneet hyväksi, kokoomus oli silloinkin hallituksessa.
Caruna ja Elenia ovat pääasiassa ulkomaalaisomistuksessa, ja ne ovat kaksi suurinta verkkoyritystä. Ne ottavat voitot meiltä ja vievät ne ulkomaille. Caruna on välttänyt verojen maksamista vielä voitoistakin veroparatiisijärjestelyillä. Tähän on puututtava. Sähköverkkoyhtiöt ovat korottaneet kohtuuttomasti maksuja ja keräävät kohtuuttomia voittoja.
Minulla onkin kaksi kysymystä nyt, ministeri Lintilä, teille: lasketteko korotuskattoa merkittävästi ja puututteko te tähän tuottomalliin, joka on mahdollistanut [Puhemies koputtaa] ihmisten rahastamisen? [Ben Zyskowicz: Kiitos tuesta! — Paavo Arhinmäen välihuuto]
Arvoisa herra puhemies! Me tulemme laissa tekemään muutamia, sanotaanko, isompia siirtoja. Siellä on esimerkiksi tämä toimitusvarmuuden vaatimuksen pidentäminen kahdeksalla vuodella, eli ne investoinnit voidaan tehdä pidemmällä ajalla. Tähän liittyen ehkä vielä merkittävämpi on se, että annamme Energiavirastolle mahdollisuuden valvoa niitä investointeja, että ei yli-investoida, mikä viimeksi nousi ongelmaksi, eli yli-investoitiin ja sen varjolla nostettiin sitten hintoja. Mikä myös tulee olemaan merkittävää, on korotuskaton laskeminen. Tällä hetkellä se on se 15, ja voin sanoa, että se tulee olemaan merkittävästi alempi siinä lakiesityksessä, jonka saliin tuon.
Arvoisa puhemies! Politiikassa jälkiviisaus ja syyttely on helppo laji, mutta joskus se osuu oikeaan. Täytyy sanoa, edustaja Arhinmäki, että osuitte oikeaan. Hän palasi vuoteen 2013, kun tässä salissa käytiin lähetekeskustelu sähkömarkkinalaista. Aika moni kollega täällä silloin totesi, että tämä tulee johtamaan merkittäviin siirtohintojen korotuksiin. Olimme hieman eri mieltä kuin ministeriön virkamiehet, mutta meitä ei silloin uskottu.
Toinen syy oli se, että Energiavirasto korotti suurimman sallitun tuoton määrää merkittävästi vuonna 2016, jolloin osa monopoliyhtiöistä käytti tilannetta hyväkseen — olipa investointia tai ei, he korottivat tariffejaan eli siirtohintojaan — mutta eivät suinkaan kaikki.
Jos me nyt haluamme korjata tämän tilanteen, niin meidän täytyy puuttua silloin tähän sähköverkon nykykäyttöarvoon, josta tämä tuotto lasketaan. Eli oletteko, ministeri Lintilä, valmis tulemaan kokoomuksen linjoille, ainakin osittain, [Puhemies koputtaa] että me muutamme tätä tilannetta niin, että siirtohinnat... [Puhemies keskeyttää puheenvuoron puheajan ylityttyä]
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Eestilä oli aivan oikeassa puheenvuorossaan. Sitä kritisoitiin, ja, no, tietysti voi sanoa, että silloin oli helppo olla oppositiossa tekemässä vastalauseita siihen. Mutta muistan kyllä hyvin, että muun muassa ensimmäisen kauden edustaja Sipilä kovasti kertoi siitä, kuinka tämä tulee nostamaan hintoja.
Mutta nuo ratkaisut, joita äsken kerroin edustaja Arhinmäen kysymykseen, tulevat tipauttamaan näitten yritysten tuottoprosentin muutaman vuoden sisällä 4 prosentin luokkaan, eli silloin me olemme aika lailla samalla tasolla kuin Ruotsissa ollaan tällä hetkellä. Eli voi sanoa, että kyllä me yhtymäkohtia tietyllä tavalla löydämme täältä. Mutta se, mitä pidän merkittävänä, on se, että Energiavirasto on luvannut, että he avaavat oman laskentajärjestelmänsä, kun tämä laki on tuotu ja käynyt eduskunnan läpi.
Arvoisa herra puhemies! Sähköverkko on tärkeää pitää kotimaisissa käsissä ja omistuksessa. Sähkön siirtohintojen korkeudesta ja niiden nousemisesta vain osa voidaan selittää sillä, että tehdään myrskyvarmaa verkkoa. Yle tutki tätä, ja se oli vain 4 prosenttia, mikä siihen käytettiin, elikkä kaikki ei selity sillä, ja vuorokausien sähkökatkot ovat aika ikävää pidettävää tuolla haja-asutusalueilla. Siinä on paljon tekemistä vielä. Mutta sähkön siirtohinnat ovat kohtuuttomat. Onko mietitty, voiko ajatella sillä tavalla, että sähkön siirtohinta ei menisi sähkölaskussa kulutuksen hinnan yli, koska tämmöistäkin kannattaisi varmaan miettiä?
Ja tämä turveasia, tämä on aika vakava paikka. Kotimainen energianlähde kielletään. Oletteko miettinyt, kuinka paljon se nostaa sähkönhintoja, [Puhemies: Kiitoksia!] kun turve kielletään?
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan korjata tuon, että ei kukaan ole turvetta kieltämässä. En minä ainakaan ole ollut yhdessäkään pöydässä, jossa turve kiellettäisiin.
Sitten tuohon kysymykseen. Tämä on vähän sellainen asia, että meillä ei varmaan kellään ole oikeastaan täysin roolia tähän tilanteeseen. Jos me ajattelemme, että meillä ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana siirtohinnat nousseet karkeasti noin 50 prosenttia, samaan aikaan meidän energiavero on 2,5-kertaistunut, eikä taida olla yhtään puoluetta tässä salissa, joka ei ole ollut mukana nostamassa energiaveroa, eli tämä on niitä valintoja, joita politiikassa joudutaan tekemään.