Senast publicerat 11-03-2022 10:36

Punkt i protokollet PR 136/2021 rd Plenum Torsdag 18.11.2021 kl. 16.00—19.38

2.8. Muntlig fråga om barns och ungas kunskaper i finska (Pekka Aittakumpu cent)

Muntligt spörsmålMFT 210/2021 rd
Muntlig frågestund
Talman Anu Vehviläinen
:

Sedan ledamot Aittakumpu. 

Debatt
16.59 
Pekka Aittakumpu kesk :

Arvoisa rouva puhemies! Kun puhumme ja viestimme, on tärkeää, että ymmärrämme toisiamme. Viime aikoina on jonkin verran puhuttu suomen kielen osaamisen merkityksestä. Kielen osaaminen on olennaista muun muassa yhteiskuntamme vakauden, syrjäytymisen ehkäisemisen ja maahanmuuttajien kotoutumisen kannalta. On kerrottu, että pääkaupunkiseudulla on jo peruskouluja, joissa arkisissa kohtaamisissa käytetään muuta kuin suomen kieltä. Suomen kielen osaaminen ei liity vain maahanmuuttajataustaisiin vaan myös siihen, että muidenkin, erityisesti poikien, lukutaidossa on havaittu huolestuttavaa heikkenemistä. Myös perhetausta näyttää vaikuttavan yhä vahvemmin. Lasten kannalta suomen kielen osaaminen vaikuttaa koko loppuelämään, esimerkiksi jatkokoulutusmahdollisuuksiin. 

Nyt vietetään Lapsen oikeuksien viikkoa ja lauantaina lapsen oikeuksien päivää. Aikuisten vastuulla on antaa lapsille tasavertaiset mahdollisuudet oppia ja pärjätä elämässään. Haluan kysyä arvoisalta opetusministeriltä: [Puhemies koputtaa] miten hallitus varmistaa sen, että jokainen lapsi ja nuori saa peruskoulussa riittävät suomen kielen taidot? 

Puhemies Anu Vehviläinen
:

Ministeri Andersson. 

17.00 
Opetusministeri Li Andersson 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Jos puhutaan yleisesti kielitaidosta ja osaamisesta, niin hallitus on käynnistänyt mittavan hankkeen, jolla halutaan vahvistaa koulutuksellista tasa-arvoa ja laatua niin varhaiskasvatuksessa kuin perusopetuksessa. Erityisen tärkeää tutkimusten valossa on se, että me saadaan varhaiskasvatuksen osallistumisastetta ylös. Me tiedämme tutkimusten perusteella, että laadukkaaseen varhaiskasvatukseen osallistuminen on erityisen hyödyllistä varsinkin sellaisille lapsille, joiden perhetaustassa on jokin riskitekijä liittyen oppimiseen — voi olla, että on oppimisvaikeuksia, voi olla, että oma äidinkieli on joku muu kuin suomi tai ruotsi, tai voi olla jotain muuta vastaavantyyppistä. 

Tärkeässä roolissa on myöskin lukutaidon edistämistyö. Siihenkin on tämän hallituskauden aikana panostettu voimakkaasti. Ollaan myöskin jaettu rahaa kunnille, perusopetuksen järjestäjille ja varhaiskasvatuksen järjestäjille, jotta panostettaisiin entistä enemmän lasten, jo pienten lasten, kanssa tehtävään lukutaidon edistämistyöhön. Siinä on myöskin äärimmäisen tärkeää kannustaa perheitä, ja olen aikaisemminkin tässä salissa kannustanut erityisesti isiä lukemaan ääneen omien lastensa kanssa. 

Frågan slutbehandlad. 

Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.