Arvoisa puhemies! Edustaja Puisto kysyi edellisellä kierroksella tästä terveys- ja hyvinvointialan kasvustrategiasta, ja tässä todella on valtavaa potentiaalia. Sitä pyritään nyt viemään eteenpäin vauhdilla ja tehdään sitä työtä STM:n vedolla. Meillä on nyt ensi vuodelle lisärahoitusta tähän kliiniseen tutkimukseen, mutta erityisesti meillä on myös lisärahoitusta t&k-puolella hyvinvointialueille yritysten kanssa yhteistyössä tehtävään tutkimukseen ja kehitystoimintaan, ja uskon, että sillä on merkittävä, vauhdittava vaikutus siihen, että meillä yritykset pääsevät tekemään sitä tutkimus- ja kehitystyötä, josta voi löytyä myös kasvua.
Sitten täällä puhuttiin opettajien roolista. Kun puhutaan tästä peruskoulun liikunnallisuudesta, semmoinen hyvä uutinen on, että opettajankoulutukseen on myöskin tulossa kehittämisrahaa Jyväskylän yliopistolle siten, että he voisivat jatkossa kehittää sen koulutuksen niin, että liikunnan erikoistumiskoulutusta voidaan tarjota kaikkialla, kaikissa opettajankoulutuslaitoksissa. Tällä hetkellä sitä ei valitettavasti saa joka puolelta, ja se näkyy siinä, että meidän peruskoulun opettajien osaaminen, mitä tulee liikuntapedagogiikkaan, on laskenut jo pitkän aikaa, ja sillä on aivan varmasti vaikutuksia siihen tasoon, millä he pystyvät sitten toteuttamaan tätä työtä arjessa.
Täällä kysyttiin monessakin kohdin tästä t&k-rahoituksen vaikuttavuudesta. No, sinällään näyttää siltä, että tämä luku nousee vauhdilla, eli 3,1 on todellakin se prosenttiosuus, mitä Suomessa käytetään t&k:hon koko bruttokansantuotteesta. Se on hyvä ja kova taso, mutta totta kai pitää jatkuvasti kiinnittää huomiota ja seurata, miten nämä meidän lisäpanostuksemme vaikuttavat. Kuten täällä todettiin, niin kriteeristöön sinällään me emme suoraan pysty vaikuttamaan, ja varsinainen innovaatiorahoitus on siellä TEMin ja Business Finlandin puolella. Siinäkin kuitenkin on pystytty tekemään joitakin kohdennuksia, ja sitä on käytettävissä muun muassa tutkimustulosten kaupallistamiseen, ja se on erittäin vaikuttavaa rahoitusta. Sitä kannattaa, totta kai, jatkossakin pohtia, tarvitaanko vielä lisää.
Sitten täällä puhuttiin edelleen koulutustason nostamisesta, ja tietysti edustaja Sarkomaa kysyi, miten nuoret, uudet ylioppilaat ja myöskin ammatillisesta koulutuksesta valmistuvat pääsisivät nopeammin korkeakoulutukseen. No, tässä todellakin tämä rahoitusmallin uudistus, joka siis ensi vuodesta astuu voimaan, vaikuttaa osaltaan. Kannustetaan korkeakouluja ottamaan entistä enemmän nuoria ikäluokkia. Sen lisäksi korkeakoulut ovat itse jo päättäneet uudistaa opiskelijavalintaansa siten, että jatkossa pisteytyksiä muutetaan ylioppilastutkinnon ja ammatillisen tutkinnon perusteella ja niin, että nämä ylioppilastutkinnon tulokset, niiden sisäänoton tulokset, tulevat ennen kuin pääsykokeet ovat, ja myös pääsykokeita uudistetaan.
Tämän lisäksi valmistellaan niin sanottua yhden paikan sääntöä, eli jatkossa opiskelijalla voisi olla kerralla vain yksi opiskeluoikeus, ja tämän lisäksi korkeakouluja kannustetaan joustavoittamaan alanvaihtoa jo koulutuksessa olevien osalta ja toisaalta myös näitä siirtohakuja hyödyntämään paremmin. Tällä voitaisiin mielestäni tehokkaasti vaikuttaa siihen, että nuoret eivät kokisi niin suurta painetta siinä, kun he sitä koulutuspaikkaa pohtivat, että ottavatko sen vastaan, jos se ei ole juuri se ensisijainen valinta, jos olisi helpompi vaihtaa sen korkeakoulutuksen sisällä vielä sitä alaa.
Vielä kysyttiin monistakin asioista, muun muassa kulttuurista, ja siihen todellakin totean sen, että kyllä on totta, että kunnilla on erilainen mahdollisuus tukea tai olla tukematta kulttuuria. Sen kuitenkin totean, että alueellisesti näitä ei ole mitenkään painotettu erityisesti Itä-Suomeen tai erityisesti Länsi-, Pohjois- tai Etelä-Suomeen. [Pia Lohikosken välihuuto] Päinvastoin täällä on myös Uudellamaalla prosentuaalisesti suuria leikkauksia. Sen sijaan ne kriteerit, joita totesin aiemmin: Lastenkulttuuri on säilytetty leikkausten ulkopuolella. Ne toimijat, jotka tekevät kiertuetoimintaa, on myös säilytetty leikkausten ulkopuolella sen vuoksi, että silloin katsotaan, että he pystyvät saavuttamaan nimenomaan laajemman väestökattavuuden ja toisaalta esimerkiksi viemään kulttuuritoimintaa sellaisiin paikkoihin, mistä ihmiset itse eivät pääse kulttuurin pariin. — Okei, arvoisa puhemies, Adlercreutz sai viisi minuuttia. Kuvittelin, että minullakin oli, mutta ehkä...
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Pahoittelen. Kello on niin paljon, että meillä alkaa seuraava kohta. — Ministeri Bergqvist, olkaa hyvä. Kello 13 pitäisi aloittaa seuraava kohta, mutta jos kolmeen minuuttiin pystytte puristamaan, niin hyvä.