Arvoisa puhemies! Ensinnä edustaja Savolan kysymys tästä Nato-asioiden käsittelystä: En ota kantaa, miten eduskunnassa näitä kannattaa käsitellä — pyrin nauttimaan eduskunnan luottamusta ja jätän siihen kommentoimatta — mutta se, miten näitä valtioneuvostossa käsitellään, menee niin, että Natossa asiat, kaikki päätökset, kulkevat hyvin pitkälti joko ulkoministeri- tai puolustusministerikokousten kautta. Kaikki päätökset tehdään jommassakummassa. Huippukokoukset ovat solidaarisuudenosoituskokouksia, joissa tietysti päätösasiakirjat tuodaan, mutta ne on pääosin päätetty näissä puolustusministeri- tai ulkoministerikokouksissa. Naton sisältöasioista puolustuksen ja pelotteen asiat, jotka ovat Naton ydintoimintaa ja merkittävästi suurin osa sitä Naton perustoimintaa, ovat puolustusministeriputken asioita, jotka ovat puolustusministeriön juridisella vastuulla johtaa ja valmistella puhtaasti valtioneuvostossa. Ja sitten tietysti tehdään yhteistyötä ulkoministeriön ja tasavallan presidentin ja pääministerin ja muiden kanssa, mutta puolustusministeriö johtaa niitä.
Palveluskelpoisuusluokkien osalta: Ensi vuonna siis viedään nyt vauhdilla eteenpäin tätä asevelvollisuuden kehittämisohjelmaa, jossa myös palveluskelpoisuusluokkia kehitetään. Se on Puolustusvoimien sisäistä työtä, jota me tietysti sitten ohjeistamme ja ohjaamme, jotta yhä useampi kykenisi suorittamaan sen loppuun. En kannata yleisesti yhteiskunnassa vaatimustasojen laskua — päivähoidossa tai korkeakouluissa tai armeijassa — mutta jotain tälle on tehtävä. Siis jos vaatimustasoa lasketaan, niin yleensä suorituskyky laskee sen mukaisesti. Siinä pitää olla tarkkana, ettei sitten vain madalleta rimaa myös siltä A-ryhmältä niin, että yhtäkkiä kaikki vain tottuvat siihen, että kukaan ei kohta juokse kahta tonniakaan Cooperissa.
Isojen asioiden ylivaalikautisuus. Olen valmis tätä pohtimaan. Katsotaan puolustusselonteon yhteydessä tai sen jälkeen, miten tätä voitaisiin prosessoida.
Niinistön esitys mahdollisesta yhteisvelasta: Pitää erottaa se, että kansalliset perustavanlaatuiset puolustusmenot pitää jokaisen hoitaa omasta kansallisesta budjetistaan. Talous pitää laittaa kuntoon jokaisessa jäsenmaassa ja sitä kautta rahoittaa menot, mutta yhteiset isot eurooppalaiset hankkeet voivat olla eri korissa, ilmaohjuspuolustus ja muutamat muut.
Maavoimien uudistaminen — edustaja Heinonen kysyi. Nyt lähdetään näitä viemään puolustusselonteon kautta eteenpäin. Käsiaseperhe, Sakon investoinnit, muut — nämä ovat heti sitten tässä alkumetreillä edessä.
Siviilipalveluksen kehittäminen. Siviilipalveluksen kehittämistä varten puolustusministeriö ja työ- elinkeinoministeriö tekevät yhteistyötä. Ensi vuoden aikana tästä tullaan tekemään linjauksia. Tämä on nyt yksi kysymys, jonka Eerola nosti esiin ja joka tullaan siellä sitten ratkaisemaan.
Kokonaisturvallisuusrekisteri, jossa olisivat laaja-alaisesti muutkin kuin vain asevelvolliset. Voitaisiin rekisteröidä, mitä sellaista osaamista heillä on, jolla he voivat osallistua kokonaisturvallisuuden tuottamiseen. Tätä hanketta vien eteenpäin. Se on vähän useamman hallinnonalan yhteistoiminnassa tapahtuva.
Nuorten kunto ja maanpuolustustahto kouluissa. Me viemme eteenpäin Liikkuva Suomi -hanketta hallituksessa. Puolustushallinnon näkökulmasta on tärkeää, että nuorisolle ennen inttiä myös tulee valmennusta siitä, mitä intti tarkoittaa. Se ei ole vain paperityötä, vaan siellä pitää kyetä toimimaan maastossa ja kestämään väsymystä ja näin poispäin. Tätä nyt kehitetään meidän puolella.
Avaruuspuolustusta kehitetään, ja puolustusselonteossa tulee olemaan siihen kirjauksia. Tämä on Suomelle erityisen vahva painopistealue. Meillä on satelliittifirmoja ja muuta osaamista. Tätä kehitetään tulevina vuosina.
MPK:n rahoitus. Julkisen talouden suunnitelman yhteydessä katsotaan vähän pitkäjänteisemmin, miten tehdään vapaaehtoisen maanpuolustuksen syventämis- ja kehittämistyötä. Meillähän on nyt siis tästä tämmöinen työryhmä käynnissä, pohtimassa tätä — perusteellisempaa, vähän laajempaa pohdintaa — ja se käydään sitten puolustusvaliokunnan kanssa hyvin tarkkaan läpi.
Kyberuhkien torjunta ja kehittäminen. Puolustusselonteossa on sinne kirjauksia. Kyberpuolustusta ei tulla ulottamaan kaikkialle yhteiskunnassa. Siihen ei ole kenelläkään rahaa eikä resurssia. Se on edelleen firmojen asia pääosin vaikka oma kyberturvallisuus järjestää. Mutta tätä viedään eteenpäin laaja-alaisesti.
Henkilöstön suhde ja reservin koko, kysymys, joka tuli useassa puheenvuorossa. Puolustusselonteossa ja puolustushallinnon sisäisellä ohjauksella olemme tehneet suunnitelman henkilöstön määrien kasvattamiseksi. Koulutusmääriä on nyt siis nostettu jo, myös kadettikoulussa. Tämä suunnitelma on etenemässä aika hyvin, mutta on ihan selvä, että siinä tulee olemaan haasteita. Me mennään aika rimaa hipoen.
Sitten lopuksi vain edustaja Heinosen kysymys veteraaneista, sotaorvoista. Myös tämä veteraanityön vaaliminen on puolustusministeriön uusi kunniatehtävä ensi vuoden alusta. Jokaisesta pidetään huolta loppuun asti, ja sen jälkeen perinnetyötä tullaan vaalimaan mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman laajalla ja yhtenäisellä tavalla. Perinnetyö ja veteraanien muisto on keskeinen osa meidän tämän päivän maanpuolustusta. Kun me ymmärretään historia, niin me osataan tehdä oikeita päätöksiä.
Kiitän vielä kaikkia puoluekannasta riippumatta erittäin vahvasta yksimielisyydestä ja hyvästä yhteistyöstä puolustuksessa. Jatketaan tätä samaa päättäväisyyttä ensi vuonna ja lähetetään tästä viesti vähän ulkomaillekin. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Ja sitten siirrymme puhujalistalle. — Edustaja Hoskonen, olkaa hyvä. Hoskonen on poissa. — Edustaja Jari Koskela, olkaa hyvä.