Kiitoksia, arvoisa puhemies! Teillä oli erittäin hyviä kommentteja, edustajat hyvät. Myöskin kysymyksiä mentiin joittenkin kohdalla toista ja kolmattakin kierrosta, ja pyrin niihin mahdollisimman hyvin vastaamaan.
Ensinnäkin edustaja Eestilä, jaoston puheenjohtaja, nosti jo siinä esittelypuheenvuorossaan esille nämä yksinkertaistamistoimet. Tästä kuuluu myöskin EU:n suunnasta nyt hyvää, elikkä uusi komissaari Hansen on luvannut keväällä tuoda yksinkertaistamispakettia ja nimenomaan juuri niin, että katsottaisiin vielä, pystytäänkö kansalliselle tasolle suuntaamaan niitä yksinkertaistamisia, koska kaikille eivät kaikki yksinkertaistamiset toimi. Tässä on minun mielestäni nyt hyvä ajatus siellä komission päässä.
Sitten täällä nostettiin myöskin ennallistaminen esille. Tässähän tosiaan ympäristöministeriö ja maa- ja metsätalousministeriö tekevät yhteistyötä. Siellä ohjausryhmä on kokoontunut jo maanantaina, ja käytännönläheisesti tietenkin pyrimme tämän suunnitelman tekemään. Tässähän on korostettava sitä, että nämä ennallistamistoimet ovat maanomistajille vapaaehtoisia, ja varmasti tulemme myöskin huolehtimaan siitä, että esimerkiksi meillä metsäteollisuuden puun saatavuus ja tämäntyyppiset kansallisesti tärkeät asiat tulevat huomioitua. Meillä on kaksi vuotta aikaa tehdä tämä kansallinen ennallistamissuunnitelma.
Sitten täällä kysyttiin useammankin edustajan suulla, että millä tavalla etenevät nyt sitten nämä elintarvikemarkkinalain uudistukset. Tämä ykkönenhän on nyt käsitelty ja on eduskunnasta jo ulkona, ja sillä siis lisätään nimenomaan niitä tiedonsaantioikeuksia, joita meillä elintarvikemarkkinavaltuutettu tarvitsee, ja kakkonen on tulossa sitten heti vuoden 26 alusta. Tähän vuoteen sisältyy lukuisia erilaisia selvityksiä, jotka liittyvät esimerkiksi näihin sopimuksissa oleviin mahdollisiin indeksiehtoihin ja esimerkiksi tähän private label -kysymykseen ja tämäntyyppisiin asioihin. Sen lisäksi on hankintalaki, johon täällä edustaja Rantanen muun muassa viittasi. Se ei ole meidän ministeriömme alla, ja silloin kun me hankimme julkisia hankintoja, niin siellä ehdottomasti huoltovarmuus-, turvallisuuskysymykset, tämäntyyppiset asiat, pitää olla nykyistä paremmin otettu huomioon. Varmastikin sitten sieltä TEMin puolelta odottelemme tätä, ja olemme toki pystyneet sinne vaikuttamaan juurikin näitten omien näkökohtien esille saamiseksi.
Sitten täällä edustaja Kalmari nosti esille tämän sosiaalisen ehdollisuuden — se onkin teille tuttu, koska keskusta oli itse neuvottelemassa tämän sosiaalisen ehdollisuuden osana tätä CAPia. Sosiaalisessa ehdollisuudessa ei ole tulossa lisäkustannuksia viljelijöille, koska sen ehdollisuuden ehdot ovat sellaiset, että kun me noudatamme ihan meidän nykyistä työsuojelulainsäädäntöä, ihan sitä suomalaista työsuojelulainsäädäntöä, työehtosopimuksia, tämäntyyppisiä asioita, joita kuuluu noudattaa, työturvallisuuteen liittyviä säännöksiä, niin ei ole tulossa mitään lisäkustannuksia. Mutta todellakin sitten siinä, miten olemme sen toimeenpanneet, olemme tietenkin halunneet sen kansallisen liikkumavaran täysimääräisesti käyttää.
Sitten täällä edustaja Elo, muistaakseni myös edustaja Kivelä, kysyi tästä kasviproteiiniohjelmasta. Tässä on tulossa nyt alkuvuodesta VTT:n ja Luken yhteinen tutkimus, jossa nimenomaan kestävää kasvua uusista arvoketjuista ollaan etsimässä. Siihen liittyy myös tämä solumaatalouskysymys, mutta kasvisproteiini ylipäätänsä liittyy myöskin tähän meidän kasvuohjelmaan, se on osana sitä.
Sitten täällä edustajat Norrback ja Lahdenperä kyselivät näistä kansallisista ravitsemussuosituksista. Niitten osalta on todettava, niin kuin olen todennut sen julkisuuteen useamman kerran, että tämä ravitsemussuositusneuvottelukunta on siis riippumaton, mutta tässä jatkotyössä edellytän sitä, että tutkitaan myöskin ympäristöasiat. Tietenkin ilmastoasiat ovat tärkeitä, mutta huoltovarmuus on tärkeää. Elikkä jatkotyössä, niin kuin lakisääteisestikin neuvottelukunnan tehtäviin kuuluu, heidän tulee selvittää nämä asiat. Sen lisäksi, kun näitä laitetaan nyt toimeen — elikkä nämä ravitsemussuosituksethan viedään sitä kautta osaksi meidän kansallista ruokajärjestelmäämme, että niistä tehdään esimerkiksi vaikkapa nyt päiväkoti-ikäisten suositukset, koulun ruokailusuositukset ja suositukset vanhusten sote-ruokailuihin — näissä suosituksissa selkeästi nyt pidättäydytään siinä kliinisessä ravitsemustieteessä. On hyvä selvittää näitä muitakin asioita, mutta suositusten tulee perustua kliiniseen ravitsemustieteeseen, ja itse katson, että tässä nimenomaan haluan puolustaa tätä tieteellistä näkemystä.
Sen lisäksi tietysti — jos on vielä mahdollista, arvoisa puhemies, sen verran jatkaa — täällä tuli useita kysymyksiä näihin petoihin liittyen. Nyt on erittäin hyvä juridinen selvitys tehty siitä, millä tavalla tätä meidän kotimaista petopolitiikkaamme voidaan viedä eteenpäin, koska tämä nyt on juuttunut sellaisen konkeloon, jossa tosiaankin ovat paitsi nämä Bernin sopimukset ja sitten luontodirektiivi mutta myöskin ennen kaikkea kansalliset oikeusistuimen päätökset ja myöskin EU-oikeuden päätökset. Nyt sitten tältä pohjalta, miten tämä työ on nyt tehty, me voimme tuoda viikolla 12 eduskuntaan nämä metsästyslain muutokset.
Ensinnäkin metsästyslakiin tuodaan nämä Bernin sopimuksessa ja luontodirektiivissä mukana olevat huomiot siitä, että me tarvitsemme paitsi ekologisen kestävyyden myöskin sosiaalisen kestävyyden ja me tarvitsemme taloudellisen kestävyyden, kun me teemme petopolitiikkaa. Sen lisäksi tässä metsästyslain muutoksessa tuodaan asetuksenantovaltuus. Ja sitten asetukset tuodaan sen jälkeen, koska asetuksilla pystytään ilmaisemaan se päämäärä, mikä metsästyksellä tulee olla. Nämä valitukset ovat oikeusistuimessa menestyneet sen takia, että meillä ei ole ollut sellaisia päämääriä ilmaistuna kunkin suurpedon kohdalta, ja siksi tämä päämäärä pitää tuoda asetuksilla. Sen lisäksi myöskin näissä kannanhoitosuunnitelmissa, joita aletaan samanaikaisesti tekemään, tuodaan myöskin tämä viitearvotarkastelu. Tämä on erittäin tärkeää, ja sen lisäksi myöskin tämä alueellinen tarkastelu. Nämä ovat olleet niitä asioita, joiden takia tällä hetkellä nämä valitukset ovat menestyneet, koska näitä perusteita ei ole pystytty ilmaisemaan sillä tavoin. Nämä asiat otetaan nyt sitten tosiaankin näissä tulevissa valmisteluissa huomioon.
Kalakannoista kysyttiin täällä. Kalakantojen kohdalla ehdottomasti siellä on meillä Nousu-hanketta, TRIWA-hanketta, vaelluskalojen esteitä puretaan koko ajan, ja sitten sen lisäksi totta kai katsotaan niin alueellisesti kuin myöskin esimerkiksi pyynnin kannalta selkeitä kansallisia toimenpiteitä. Nyt juuri on toimeenpantu kala-applikaatio, jossa on esimerkiksi näitä harvinaisempia kaloja, joita on siis mahdollisuus vielä kalastaa. Kuitenkin halutaan tietää niistä kalakannoista enemmän, elikkä nämä kala-applikaatiot ovat nyt käytettävissä vapaa-ajankalastukseen, ja toivon että ne saavat suosiota. — Tässä hetkessä ei taida... Vai onko vielä mahdollisuus kommentoida? [Mai Kivelä: Turkistarhaus!]
Puhemies Jussi Halla-aho
:Jos siellä on vielä kysymyksiä vastaamatta, niin olkaa hyvä.
Joo. — Kiitoksia, arvoisa puhemies! Täällä olisi vielä monta tärkeää. [Eduskunnasta: Liikenteen päästökauppa!]
Nostan nyt ehkä vielä esille täältä sen, kun edustaja Mikkonen ja moni muu on kysynyt näistä maatalouden päästöistä ja millä tavalla näihin kysymyksiin ollaan otettu kantaa. No, ensinnäkin meillä on tällä hetkellä metsän kasvun lisäämiseen liittyvä ohjelma, jota olemme tuomassa varmastikin ensi kevään jälkeen eduskuntaan, kun katsomme niitä toimenpiteitä, ja sitä on jo sidosryhmille esitelty. Elikkä haluamme sitä kautta tietenkin päästä hiilinieluja kasvattamaan.
Sitten maatalouden päästöihin liittyvät biokaasu- ja kiertotalouskysymykset. Juurikin tuolla EU-pöydissä nostin tämän asian esille, että siellä on jonkun verran EU-sääntelyssä sellaisia kohtia, jotka estävät tällä hetkellä tämän biokaasun vahvemman käyttöönoton [Anne Kalmarin välihuuto] sitä kautta, että tiloilta voitaisiin myydä sitä ulkopuolelle menevää biokaasua. Nämä ovat olleet yhteisiä esteitä, elikkä tällä hetkellä meillä esimerkiksi EU-maista myöskin Ruotsi oli mukana tässä meidän AOB-kohdassa, jota neuvostossa nostin esille.
Sitten täällä nostettiin eläinsuojeluasiamiehen viran kohtalo. No, tämä oli käsittääkseni edellisen hallituksen väliaikainen virka, ja se lakkautui, koska sille ei ollut jatkoa.
Sitten nostettiin vielä esille myöskin tämä luomukysymys. Tämä luomuasia on myös nostettu esille EU-pöydissä, koska tällä hetkellä luomun ympärille liittyy paljon sellaista sääntelyä ja sellaista byrokratiaa, jota pitäisi pystyä nyt ennen kaikkea helpottamaan. Luomuun liittyy myöskin mielikuva siitä, että luomu on kalliimpaa, ja tällä hetkellä se on sitten esimerkiksi kaupoissa näkynyt ihmisten kuluttajakäyttäytymisessä siten, että luomutuotteet eivät ole välttämättä samalla tavalla liikkuneet kuin aiemmin. Luomun eteen tehdään kyllä koko ajan myöskin kovasti töitä, että pystymme varmistamaan luomutuotannon. Onnittelut Etelä-Savolle tosiaankin tästä luomutuotannon huomioimisesta.
Sitten täällä oli vielä omavaraisuudesta, jonka edustaja Siponen nosti esille. Omavaraisuus meillä on 80 prosenttia, ja se on edelleenkin Euroopan mittakaavassakin huippua. Ruokaturvassa olemme tuoreen tutkimuksen mukaisesti tällä hetkellä maailman ykkönen.
Sitten lakimuutokset, joilla pyrimme tuottajan asemaa parantamaan, edustaja Siponen ja useampi muukin nosti tämän esille. Nimenomaisesti elämme edellisten hallitusten aikana toimeenpantua CAPia, elikkä silloin, kun me puhutaan niistä tukieuroista, ne ovat edellisen hallituksen CAPin mukaisia. Mutta sitten, kun me puhutaan siitä, mitä rahaa me pystymme saamaan markkinoilta, niin siihen tähtäävät juurikin nämä erilaiset lakimuutokset, joilla tuottajan asemaa sieltä markkinoilta saatavasta rahasta pyritään saamaan paremmaksi. Ja CAPin kohdalta on tietysti todettava, että tällä hetkellä sitten neuvotellaan jo tulevaa CAPia, ja siinäkin on erittäin tärkeitä, voisi sanoa, kansallisia etuja meillä puolustettavana.
Vielä täällä edustajat Riipi ja Oinas-Panuma nostivat esille, että he ovat huolissaan tästä Metsähallituksen hakkuutasosta. No, tämä tuloutustaso ei liity hakkuutasoon, vaan tämä liittyy siihen, että puun hinta on tällä hetkellä niin sanotusti kohdillaan. Elikkä sekin ihme on nähty, että suomalaisessa markkinassa, puumarkkinassa, oikeasti se markkina toimii, ja tällä hetkellä se toimii sillä tavalla hyvin, että puun hinta on sen verran reippaassa nousussa, että Metsähallitus pystyy tulouttamaan enemmän valtiolle. Tämä ei tapahdu siis hakkuutason noston kautta. Tietysti totta kai sitten osittain tulevina vuosina se varmasti myöskin liittyy [Puhemies koputtaa] Metsähallituksen huutokauppaan liittyen tähän [Puhemies koputtaa] merituulivoimaan. Uskomme, että myöskin siltä puolelta on tulossa jatkossa tuloutusta lisää. — Kiitoksia.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Sitten siirrymme puhujalistalle. — Edustaja Hoskonen, olkaa hyvä. — Edustaja Hoskonen, olemme puhujalistalla. — Mikrofoni!