Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Vi tar ännu en fråga, ett tema, som ledamot Aittakumpu presenterar för oss.
Arvoisa puhemies! Vietämme tällä viikolla 16. kerran vuosittaista miesten viikkoa, ja sunnuntaina vietämme isänpäivää. Voimme Suomessa olla ylpeitä siitä, että kansainvälisesti vertailtuna meillä on haluttu rakentaa ja kyetty rakentamaan tytöille ja pojille samat mahdollisuudet elämässään. Näin pitää olla, ja tätä työtä pitää jatkaa.
Viime vuosina erityisesti nuorten miesten syrjäytyminen on lisääntynyt, ja merkittävä osa koulutuksen ja työelämän ulkopuolelle jääneistä on nuoria miehiä. Tutkimusten mukaan pojilla on erityisiä vaikeuksia pärjätä ja motivoitua koulussa. Ero tyttöihin näkyy jo perusopetuksessa. Poikien koulumenestys jää heikommaksi. Miehet jäävät naisia useammin pelkän peruskoulun varaan. Haluan kysyä opetusministeriltä: miten hallitus aikoo parantaa poikien pärjäämistä koulumaailmassa?
Arvoisa puhemies! Kysyjä on siinä aivan oikeassa, että meillä on vielä töitä tehtävänä koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi tässä maassa, ja yksi merkki siitä ovat sukupuolten väliset oppimiserot. Kun on tutkittu tilannetta eri OECD-maissa, on käynyt ilmi, että Suomessa on OECD-maiden suurin osaamisero sukupuolten välillä, mitä tulee lukutaitoon. Koska tiedämme, että lukutaidolla on erittäin vahva yhteys kaikkeen oppimiseen, siis koulussa pärjäämiseen yleisesti, liputtaisin kyllä itse erityisesti lukutaidon edistämisen puolesta. Viimeisessä Pisa-tutkimuksessa kaksi kolmasosaa pojista Suomessa vastasi, että he lukevat vain, mikäli on pakko.
Toimenpiteitä tarvitaan toki monella yhteiskunnan eri saralla. Varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa pitää panostaa nykyistä enemmän lukutaitotyöhön, lukutaidon edistämiseen. Tarvitaan toimenpiteitä monipuolisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden turvaamiseksi, jotta myöskin olisi vaihtoehtoja eri asioista kiinnostuneille pojille, mutta sitten me tarvitsemme myöskin esimerkkejä. [Puhemies koputtaa] Isänpäivä on mielestäni loistava tilaisuus kenties ostaa isille lahjaksi kirja, mitä isät voivat lukea omien lasten kanssa.
Frågan slutbehandlad.
Riksdagen avslutade den muntliga frågestunden.