Arvoisa puhemies! Haluaisin hieman jatkaa näistä puheenvuoroista — kiitos, edustaja Kokko ja edustaja Junnila, hyvistä ja täydentävistä puheenvuoroista mitä suurimmassa määrin. Edustaja Junnila nosti esille sen, että Etyjin puheenjohtajuuskiistaan olisi löytymässä ratkaisu, niin että ennen kuin vuosi 2023 päättyy, saataisiin puheenjohtaja Etyjille vuodeksi 2024. Kuten todettiin, Suomi on sitten 2025 puheenjohtajana, ja yksi nahkapäätöshän tässä on ollut juuri se, minkä edustaja Junnila sanoi, että nykyinen puheenjohtaja jatkaisi esimerkiksi ensi vuoden puoliväliin ja sitten Suomi aloittaisi sen puheenjohtajuutensa jo etuajassa, mikä vain loisi kovemman paineen tietysti Suomen suuntaan — joka sinänsä otetaan kyllä vastaan, kyllä meidän suomalaiset hartiat sen kestävät ottaa, mutta kun agenda on vähän ilmassa, niin on hieman hankaluutta.
Täällähän oli keskustelun alla se kysymys, että kun Venäjä erotettiin Euroopan neuvostosta, niin onhan pohdittu myöskin Venäjän roolia YK:ssa ja Venäjän roolia myöskin Etyj-järjestössä, pitäisikö Venäjä niistä erottaa. Se erohan näissä järjestöissä on, että kun YK:n tehtävänä on vastata kansainvälisestä turvallisuudesta — se on sen ykköstehtävä, se on sen turvallisuusneuvoston tasolle määritelty tehtävä — ja Etyjin tehtävä on taas vuorostaan luoda eurooppalaista turva-arkkitehtuuria ja luoda ne yhteiset pelisäännöt Euroopan tasolla, niin siinä on eri kulma kuin Euroopan neuvostolla, joka on ihmisoikeusjärjestö. Euroopan neuvosto on arvojärjestö, primäärisesti arvojärjestö, ja sen takia Venäjän erottaminen oli täysin väistämätön lopputulema näistä ihmisoikeusrikoksista, mihin Venäjä on nyt syyllistynyt. Eikä ainoastaan ihmisoikeusrikoksista vaan tietysti myöskin sotarikoksista. Eli tämä on suoraan siitä seurannainen.
Sen sijaan näistä turvallisuusjärjestöistä erottaminen: Siellä ei ole pykäliä olemassa, kuinka tämä erottaminen tehtäisiin. Se on juridisesti vähän ongelma, kun ei ole sellaista pykälää olemassa, mihin se erottaminen voisi perustua. Ja pelkkä poliittinen tahto on vaikea löytää osittain sen vuoksi, että jokainen kuitenkin pohtii, että viime kädessä monenkeskinen turvayhteisö on se, jonka pitäisi luoda ne yhteiset pelisäännöt, joilla kaikki yhdessä sitten aikanaan tullaan toimimaan. Nyt niitä joku rikkoo brutaalisti, mutta se, kuinka löydetään se yhteisymmärrys, on väline diplomatialle, löytää se keskusteluyhteys ja löytää se tapa, miten tätä ratkotaan muuten kuin voimapolitiikalla. Tämä on nyt se iso kysymys, ja sen takia tässä ei ole ihan niin helppoa.
Edustaja Junnila on Armenian ystävyysryhmän puheenjohtajana täällä eduskunnassa, ja itse kun olen Armenia-raportööri tuolla Euroopan neuvostossa, niin muutaman sanan sanoisin tästä karmeasta tilanteesta, josta liian vähän Suomessa puhutaan, mikä on käynnissä tällä hetkellä Nagorno-Karabahin osalta:
Nyt yksi röyhkeys, ihmisoikeusrikoksia, joita tässä nyt on potentiaalisesti ilmassa ja myöskin tehty, jää nyt Ukrainan sodan varjoon. On selvää, että meidän pitää puhua Ukrainasta, en yhtään sitä vähättele, mutta sen siivekkeellä, sen taustalla ja varjossa tehdään Euroopassa muita rikoksia.
Itse olen käynyt siinä Laçınin corridorilla. Olen käynyt näkemässä sen kulkuväylän, mikä potentiaalisesti on sieltä enklaavialueelta, mikä Vuoristo-Karabahin seutu on Azerbaidžanin sisällä, armenialaisalue, ja se on aidosti kiinni. Se on aidosti kiinni, ja siinä on aidosti ollut se tehtävä venäläisillä — täällä käytetään tätä termiä — niin sanotuilla rauhanturvaajilla pitää se kulkutie auki, niin että Armeniasta olisi yhteys sinne Vuoristo-Karabahiin ja armenialaisväestö voisi olla keskenään tekemisissä sillä alueella, ja se on suljettu venäläisten toimesta. Toinen tehtävä venäläisillä oli suojata Nagorno-Karabahissa asuvan armenialaisväestön turvallisuus, vaikka se alue kansainvälisoikeudellisesti kuuluukin Azerbaidžaniin. Rauhanturvaajat eivät ole suojanneet heidän turvallisuuttaan siellä Nagorno-Karabahin alueella, mutta se, mitä rauhanturvaajat tällä hetkellä tekevät, on että he avittavat tätä evakuointiprosessia. He osallistuvat siihen aktiivisesti, ja, arvoisa puhemies, se on Azerbaidžanin tavoite. Azerbaidžanin aito tavoite myöskin niillä pommituksilla, mitä he ovat tehneet, on tyhjentää se alue armenialaisväestöstä ja ottaa se sitä kautta hallintaan, tuhota koko se armenialainen historia sieltä historiallisine muistomerkkeineen, kulttuurirakennuksineen kaikkineen. [Vilhelm Junnilan välihuuto] — Tässä voidaan käyttää erilaisia vertauksia historiasta, miten näitä puhdistuksia tehdään. — Etninen puhdistus on ihan siinä lähellä, ja ymmärrän, että väestö lähtee sieltä, evakuoituu, pakenee, pakenee ja pakenee, kun heillä ei ole suojaa.
Tässä on toinen ulottuvuus, arvoisa puhemies, haluaisin sen vielä sanoa, joka tässä täytyy nähdä, ihan aidosti nähdä: se on Armenian asema itsessään ja koko Kaukasuksen asema itsessään, ja siinä on Venäjällä iso rooli. Me tiedämme, että Georgian johto on tällä hetkellä eri mieltä kuin väestö, ja siinä on epäselvyyttä, miten Georgia suhtautuu näihin Venäjänkin rikoksiin, mitä Venäjä tekee Ukrainassa. Vielä suurempi ongelma on Armenia sinänsä: Pašinjan on siellä pääministerinä, ja Pašinjanin hallinto on demokratisoinut yhteiskuntaa aidosti. Muun muassa Kollektiivinen turvajärjestö, siis jota Venäjä johtaa, ei ole pystynyt sotaharjoituksiaan pitämään enää Armeniassa, kuten tähän saakka. Selkeästi on nähtävissä se, että tämän muutoksen, mitä nyt Nagorno-Karabahissa tapahtuu, yksi jälkiseuraus tulee olemaan — tulette näkemään — hallituksen vaihdos Armeniassa. Jerevanissa on tällä hetkellä isoja mielenosoituksia, jotka selvästi myöskin ovat ulkoa organisoituja, me pystytään se näkemään. Niiden tavoitteena on vaihtaa Pašinjanin hallinto siellä toisentyyppiseen hallintoon, ja siinä mielessä koko Kaukasuksen geopoliittinen konteksti on nyt muuttumassa, aidosti muuttumassa, ja me emme näe sitä, kun me kiinnitämme huomiota tällä hetkellä Ukrainaan.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
: Kiitoksia. — Vielä edustaja Junnila.