Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa fråga, ledamot Kulmuni.
Arvoisa rouva puhemies! Hallitusohjelman mukaan bensavero kevenee muutaman sentin — saman verran se heiluu jo maailmanmarkkinahintojen myötä. Eduskuntavaaleissa osa hallituspuolueista teki valtavia vaalilupauksia suomalaisille autoilijoille. Hallituspuolueista luvattiin muun muassa, että polttoaineveroa lasketaan EU-minimiin, Suomessa otetaan käyttöön ammattidiesel, uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteista luovutaan, autojen käyttövoimavero poistetaan ja liikennehankkeissa painotetaan tiestön korjaamista eikä esimerkiksi Turun tunnin junaa. [Välihuutoja] Mikään näistä lupauksista ei toteudu — mikään näistä lupauksista ei toteudu. Arvoisa liikenneministeri, voisitteko te nyt vastata suomalaisille, miksi bensan hinta ei laske? [Antti Kurvinen: Lupasitte! Perussuomalaiset lupasivat!]
Ja vastaajana ministeri Ranne.
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnä minä totean sen, mitä tämä hallitus tekee nyt meidän liikenteellemme. Me satsaamme... [Välihuutoja] — Me emme puhu täällä nyt perussuomalaisten politiikasta, me puhumme siitä, kuinka istuva hallitus puolustaa nyt liikkujia ja autoilijoita. — Me laskemme verotusta, autoilijoitten verotusta, yli 160 miljoonaa euroa. Me satsaamme 250 miljoonaa korjausvelkaan. Tämä on täysin ennenkuulumatonta. Me satsaamme liikenneturvallisuuteen, me varmistamme sen, että meillä joka puolella, ympäri Suomea, on kannattavaa ja turvallista liikkua. Tällaisia toimenpiteitä ei aikaisemmin ole tehty. [Suna Kymäläinen: Kyllä varmasti on tehty! Voi jestas!]
Ja voin kyllä varmistaa myöskin sen, että kun te katselette taaksepäin meidän hallitusohjelmaamme, niin siellä on varsin hyviä perälautoja. Siellä todetaan esimerkiksi, toisin kuin Marinin hallituksessa, että energia- ja ympäristöpolitiikassa ei omin toimin nosteta arjen kustannuksia eikä myöskään heikennetä [Puhemies koputtaa] elinkeinoelämän toimintakykyä ja kilpailukykyä. [Suna Kymäläinen: En kyllä kuullut vastausta bensan hinnasta!]
Pysytään minuutissa. Tosiaan vain yksi ministeri kerrallaan vastaa, mutta varmasti täällä tulee kaikille, jotka haluavat, vastausmahdollisuuksia.
Pyydän nyt niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan. — Lisäkysymyksen esittää edustaja Kulmuni.
Arvoisa rouva puhemies! Ministeri, te ette vastannut kysymykseen: miksi bensan hinta ei laske? [Antti Kurvinen: Miksei?] Keskivertobensa-autoilijan tankkauskulut voivat siis laskea arviolta noin 50 euroa, ehkä neljä euroa kuussa, viisikymppiä vuodessa. [Perussuomalaisten ryhmästä: Eikös se ole aika hyvä?] Ja tästä tietenkin osa voi kadota vaikkapa polttoaineyhtiöiden katteisiin. Kuten kuultiin, rikottujen vaalilupausten sarja on pitkä, mutta valitettavasti edes siinä ei ollut vielä kaikki. Samanaikaisesti hallitus on nimittäin kiristämässä työmatkakuluvähennysten omavastuuta 150 eurolla. [Eduskunnasta: Ohhoh!] Lisäksi vähennysoikeuden enimmäismäärä on laskemassa 1 400 eurolla. [Eduskunnasta: Ohhoh!] Perussuomalaisten ryhmäpuheenjohtaja on täällä vielä ilkkunut, että viimein päästään eroon kepulaisten siltarummuistakin. Hallitus tulee siis iskemään lovea tavallisiin autolla työssä käyviin suomalaisiin. Työn kustannukset tulevat kasvamaan — sinne on vaikeampi päästä — ja erityisen paljon niillä, joilla on pitkä matka. Arvoisa valtiovarainministeri, suurin osa suomalaisista ei asu Helsingin seudun liikenteen reittien varrella. Miksi te korotatte suomalaisten autolla työssä käyvien kustannuksia? [Välihuutoja]
No niin, ja ministeri Purra.
Arvoisa rouva puhemies! Vastasin tähän kysymykseen jo viime kyselytunnilla. Nostamme omavastuuosuutta esimerkiksi juuri siksi, että HSL-alueella kahden vyöhykkeen yli kulkeva ei saisi tätä vähennystä, koska sitä ei ole tarkoitettu siihen.
No, mitä tulee öljyn maailmanmarkkinahintaan, niin kyllä, se on huomattavan korkealla — Brent-öljy 95 dollaria — ja tällä on selviä vaikutuksia globaalilla tasolla inflaatioon. Ja tämä tulee vaikuttamaan moniin maihin, erityisesti Suomeen. [Välihuutoja] No, mitä tämä hallitus tekee? Tämä hallitus maltillistaa jakeluvelvoitteen nousua huomattavasti teidän hallituksenne tekemästä urasta. [Annika Saarikko: Me laskimme sitä!] Ensi vuonna se ei nouse lainkaan, ja sen jälkeenkin se nousee niin maltillisesti, että se ei viimeisenä vuonnakaan ole vielä yhtä korkea kuin se olisi teidän jäljiltänne jo ensi vuonna. [Perussuomalaisten ryhmästä: Ohhoh! — Annika Saarikko: Me laskimme sitä!] Sen lisäksi hallitus tekee täysin historiallisen polttoaineveron alennuksen, joka ensi vuodelle on 160 miljoonaa, tekee autoveroalennuksen, laskee polttoaineen CO2-komponentin veroa. Tällaista ei ole tässä maassa koskaan ennen nähty — autoilijalle kaikki. [Välihuutoja — Pia Viitanen: Mitä jää käteen?]
Seuraavaksi edustaja Kurvinen.
Rouva puhemies! Pari vuotta sitten perussuomalaisten puolueen vaalislogan oli ”Äänestä bensan hinnan korottajat pihalle”. [Perussuomalaisten ryhmästä: Näin tapahtui!] Kun tuossa aamupäivällä kävin huoltoaseman pihalla... [Hälinää — Puhemies koputtaa] Kun kävin aamupäivällä huoltoaseman pihalla, huomasin, että bensan hinta oli pumpulla noussut. [Eduskunnasta: Ohhoh!] Kuinkahan tässä tällä tavalla oikein pääsi käymään, vaikka vaaleissa muuta lupasitte?
Arvoisat perussuomalaiset, haluaisin, vaikka talvi on tulossa, kutsua teidät oman kotiseutuni merkittävään tapahtumaan, Seinäjoen Tangomarkkinoille. Minulla on teille jo valmiina tango sinne: sen tangon nimi on ”Pettäjän tie”. [Naurua] Te olette sadassa päivässä, arvoisat perussuomalaiset, pystyneet pettämään suurin piirtein kaikki vaalilupauksenne, erityisesti autoilijoille antamanne vaalilupaukset. Lupasitte parantaa autoilijoiden asemaa, lupasitte että tienpito paranee, lupasitte että bensan ja dieselin hinta alenee. Näin ei tapahdu. Yksityistieavustuksia leikataan, perustienpito heikkenee. [Puhemies koputtaa] Kysynkin nyt liikennepolitiikasta vastaavalta liikenneministeriltä kaksi kysymystä: miksi autoilu kallistuu tällä vaalikaudella, [Puhemies koputtaa] ja miksi dieselautoilijana minun dieselin hinta ei laske pumpulla?
Minuutti on normaalisti aikaa, nyt meni paljon yli. Mutta ministeri Ranne ottaa kiinni.
Jospa minä nyt toistan nämä toimenpiteet, joilla hallitus parantaa autoilijan tilannetta. [Sosiaalidemokraattien ryhmästä: Ei, ei! — Suna Kymäläinen: Yksi opeteltu vastaus!] Ensinnäkin, aivan kuten valtiovarainministeri totesi, on tämä 160 miljoonan veronalennus. Seuraavaksi on tämä erityisen suuri satsaus liikenneinfraan — tämä on täysin poikkeuksellinen. [Annika Saarikko: Ei se ole erityisen poikkeuksellista!] Ja jos me puhumme ihan tästä pumppuhinnasta, niin tiedätte hyvin, että jos olisimme pitäneet samaa liikenne- ja ilmastopolitiikkaa ja energiapolitiikkaa kuin edellinen hallitus, niin pumppuhinta olisi tammikuussa ainakin 30 senttiä enemmän kuin se on nyt meidän päätöksillämme. [Antti Kurvinen: Miksi hinta ei laske? Te lupasitte laskea!] Eli me pidämme hinnat hallinnassa, ja se tulee näkymään meidän kilpailukyvyssämme. Me myös teemme omilla päätöksillämme kaiken sen, mikä on mahdollista, ja te tiedätte sen varsin hyvin. [Keskustan ryhmästä: Te lupasitte laskea!] Autoilijoiden tilanne tulee paranemaan huomattavasti verrattuna siihen, minkälaista politiikkaa Marinin hallitus aikaisemmin teki. [Annika Saarikko: Tämä oli kova lupaus! Tähän voidaan palata!]
Edustaja Aittakumpu.
Arvoisa rouva puhemies! Onhan tämä ennenkuulumatonta — onhan tämä ennenkuulumatonta. Valtiovarainministeri, liikenne- ja viestintäministeri, te vertaatte hallituksenne toimia johonkin vaihtoehtotodellisuuteen. Te olette nyt vallassa, teillä on vastuu. [Sanna Antikainen: Mitä ihmettä?] Miksette laske bensan ja dieselin hintaa? Miksi ei tule käyttövoimaveron poistoa? Miksi ei tule ammattidieseliä? Miksi työmatkavähennyksen omavastuuosuutta korotetaan? Tämä on käsittämätöntä — tämä on käsittämätöntä.
Arvoisa rouva puhemies! Kuljetusala on ongelmissa. Me tarvitsisimme ammattidieseliä. Ihmiset kyselevät tuolla kentällä, miksei sitä tule. Perussuomalaiset, kokoomus, olette sitä kannattaneet. [Jani Mäkelä: Miksei sitä tullut viime kaudella?] Miksei sitä nyt tule? Talouden näkymien muuttuessa vakavammiksi ammattidiesel olisi entistä tärkeämpi vaihtoehto kuljetusalan ja koko suomalaisen yrityskentän tueksi ja tavallisten ihmisten kulkemisen helpottamiseksi.
Arvoisa puhemies! Kysyn: milloin saamme ammattidieselin Suomeen? [Vilhelm Junnila: Miksei Saarikko hoitanut?]
Ja ministeri Ranne.
Arvoisa rouva puhemies! Jos te olisitte lukenut tarkasti sen hallitusohjelman, [Kokoomuksen ryhmästä: Teillä ei olisi mitään kysyttävää sitten!] tietäisitte, että siellä on myöskin kirjaus siitä, että me teemme erityisen suuren selvityksen liikenteen rahoituksen ja verotuksen osalta. Eli tämä tulee olemaan sellainen iso paketti. Me, liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö, teemme sen yhdessä. Tässä tarkastelemme sitä kokonaisuutta, jotta me saamme sen tulevaisuuden autoilun paremmalle tolalle. Me myöskin hillitsemme energia- ja ilmastopolitiikkaa siten, että me emme aseta autoilijoille enempää velvollisuuksia ja vastuita kuin mitä aikaisemmat hallitukset ovat tehneet. Palaamme tähän asiaan, ja olemme jo ottaneet tästä koppia, toisin kuin aikaisempi hallitus, [Keskustan ryhmästä: Te olette vastuussa!] jonka seurauksena aikaisemmin kuritettiin hyvin paljon asukkaita ja kuljetusalaa, joka on varsin tyytyväinen meihin nyt. [Keskustan ryhmästä: Paljon sanottu!]
Edustaja Räsänen, Joona.
Arvoisa puhemies! Kuinkakohan paljon sitä työmatkalla autoa tarvitsevaa, ministeri Ranne, tämä teidän erityisen painava selvityksenne lämmittää? Veikkaanpa, että eipä juurikaan. [Välihuuto perussuomalaisten ryhmästä]
Mutta, arvoisa puhemies, täällä todella useammassa kysymyksessä on jo tuotu ilmi, että ennen vaaleja moni lupasi, että kyllä autoilun kustannukset halpenevat. [Perussuomalaisten ryhmästä: No niinhän tapahtuu!] No nyt kun hallitus on ensimmäiset sata päivää ollut vallassa ja ensimmäisiä arvioita hallituksen politiikasta on saatu, niin sattuipa tuossa silmään muutama viikko sitten, että Verohallinto kertoi, että näistä teidän lupauksistanne ja tekemisistänne huolimatta työmatkallaan autoa tarvitsevalla, on se sitten oma henkilöauto tai julkista liikennettä, työmatkan kustannukset kasvavat. Vaikka te olette muuta luvanneet ja vaikka yritätte muuta todistaa, niin työmatkan kustannukset kasvavat. [Juho Eerola: Harakka lupasi, että tilille tulee rahaa! Meni harakoille!] Arvoisa valtiovarainministeri Purra, miten tässä näin kävi?
Ja ministeri Purra.
Arvoisa herra puhemies! Tähän työmatkaliikkumiseen liittyen meillä on hyvät perusteet muuttaa näitä vähennysoikeuksia. Yksi syy siihen on se, että tätä omavastuuosuutta on viimeksi tosiaan korotettu vuonna 2015. Näitä tasoja ei oltu korjattu sen jälkeen, vaikka hinnat ovat merkittävästi nousseet.
No viime hallituskaudella tehtiin myös muita väliaikaisia muutoksia tähän. Nehän liittyivät koronapandemiaan ja ne olivat väliaikaisia muutoksia, [Suna Kymäläinen: Ei kyllä ollut bensan hinnan korotusta!] ja tämän hallituskauden aikana ne on peruutettu. Ja tässä on moneen kertaan teille jo vastattu näistä muista autoilijan hyväksi tulevista muutoksista.
Huomauttaisin tästä työmatkavähennyksestäkin, että polttoaineveron alennus on moninkertainen verrattuna tähän kustannukseen. [Sosiaalidemokraattien ryhmästä: Ei pidä paikkaansa! — Välihuutoja vasemmalta ja keskustan ryhmästä] Mutta hallitus ei voi mitään maailmanmarkkinahinnoille. Me emme voi mitään sille, mitä Opecin jäsenet tai mitä Venäjä päättää tehdä öljymarkkinoilla, [Puhemies koputtaa] ette tekään voineet.
Jos vielä muistelen aikaa ennen vaaleja, [Puhemies koputtaa] niin olikohan se keskusta ja siellä edustaja Kurvisen alueella, jossa keskusta mainosti lupaavansa dieselveron poistoa? [Juho Eerola: Se oli koko Suomessa!]
No niin. — Ja sitten edustaja Ovaska
Arvoisa herra puhemies! Muistetaan hyvin, kun ennen vaaleja joku puolue sanoi, että bensavero ja bensan hinta laskevat. [Juho Eerola: Keskusta sanoi, että dieselvero pois!] Heti, kun vaalit oli käyty, sanottiin, että hinta ei nouse, ja nyt ministeri Ranne täällä melkeinpä vakuuttaa, että hallitus päättäisi kaikki bensan hinnat, mutta onneksi valtiovarainministeri tässä korjasi, että myöskin maailmanmarkkinahinnat täällä määräävät.
Tekisi mieli kysyä pääministeriltä, miksi nämä perussuomalaisten vaalilupaukset eivät ole teidän ohjelmassanne, [Perussuomalaisten ryhmästä: Onhan!] mutta en kuitenkaan kysy sitä, vaan kysyn ennen kaikkea, millä me saadaan meidän tiet kuntoon. Korjausvelka kasvaa jatkuvasti. Meidän tiet — on ne sitten pieniä tai isoja — ovat todella surkeassa kunnossa. Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtajana kannan erittäin suurta huolta siitä, että nyt kun te suunnittelette näitä infrahankkeita — Turun tunnin junaa — niin mitä sille perustienkäyttäjälle käy.
Ja ministeri Ranne, te olette sanonut, että korjausvelkaa kurotaan umpeen. Mutta kun kustannukset kasvavat koko ajan ja te laitatte ehkä saman rahan, ehkä vähän vähemmän, kuin aikaisemmin, niin miten tällä rahalla saadaan muka päällystettyä enemmän teitä?
Arvoisa puhemies! Kyllä tilanne on näin, aivan kuten valtionvelan osalta, että me saamme taitettua sen korjausvelan kasvun käyrän. [Suna Kymäläinen: Ohhoh, nyt tuli raskas todistus taas, tämäpä nähdään!] Eli nythän se korjausvelka on aikaisempina kausina kasvanut jopa 1 000 kilometriä vuosittain. Sillä, että me nyt pistämme ensi vuonna korjaukseen 250 miljoonaa, päästään jo hyvin pitkälle. Meillä on tavoitteena — ja tämä on myöskin Väylän ja ministeriön asiantuntijoiden arvio — että meillä on mahdollisuus jopa tämän kauden lopussa saada tämä lähes nollalle eli nollakasvukäyrälle. Tämä on tietenkin hyvin pitkäaikainen kehitys. Te kaikki tiedätte sen, että tiet ovat huonossa kunnossa, kurjassa kunnossa, ja me teemme todella parhaamme. Me tulemme myöskin parantamaan juoksua kilpailutuksissa, riskienhallinnassa, ottamaan tehot irti koko meidän koneistosta, ja tässä varmasti löydetään myöskin yhteistä työtä ja tahtotilaa. Me kyllä luotamme siihen, että parempaa voi näillä rahoilla saada aikaiseksi kuin mitä aikaisemmin on saatu.
Ja edustaja Laakso.
Arvoisa puhemies! Edellinen hallitus jätti perinnöksi 30—50 sentin polttoaineen hinnan korotuksen. Miten tämä hallitus siihen reagoi? [Juho Eerola: Joku osaa alle minuutissa!]
Ja sieltä ministeri Purra.
Arvoisa rouva puhemies! Tosiaan hallitusohjelmaan on kirjattu tämä jakeluvelvoitteen huomattava maltillistaminen, [Keskustan ryhmästä: Laskeeko se kokonaishintaa? — Perussuomalaisten ryhmästä: Sen näkee vuoden päästä!] eli niin, että vielä vuonna 27:kään se ei ole sillä tasolla, jolla se olisi ollut, jos edellinen hallitus olisi saanut päättää. Kaiken lisäksi tämä koko jakeluvelvoitteen nousun aiheuttama hintapaine pumppuhintoihin kompensoidaan. [Perussuomalaisten ryhmästä: Meneekö jakeluun?] Tässä on kyseessä seuraamusmaksumalli, ja sen lisäksi polttoaineveroon tulevat alennukset. Ja kuten mainitsin, jakeluvelvoite ei ole ensi vuonna nousemassa, ja tämä 160 miljoonan polttoaineveroale siis tulee suoraan siihen hintaan.
Ja tämä, mihin olen useasti täällä jo vastannut: Maailmanmarkkinahinta tosiaan on se, joka tällä hetkellä on hyvin korkealla. Ja kuten tiedämme, näissä epävarmoissa oloissa se voi heilahtaa vielä paljon korkeammallekin, ja sillä on tietysti vaikutuksia suomalaiseen yhteiskuntaan hyvin laajalti.
Mutta hallitus menee oikeaan suuntaan. Tällaisia historiallisia päätöksiä autoilua ja polttoaineveroja koskevista veronalennuksista [Puhemies koputtaa] ei ole aiemmin tehty.
Myönnän vielä kaksi puheenvuoroa, edustaja Autolle ja sitten alkuperäisen kysymyksen esittäjälle, edustaja Kulmunille. — Autto.
Arvoisa puhemies! On ollut mielenkiintoista kuulla, kuinka keskustan kansanedustajat luettelevat täällä tekemättömiä töitään viime vaalikaudelta. Kyllä Marinin hallituksen perintö autoilijan kannalta on todella rankka, ja sitä tuolla Säätytalolla yhdessä nykyisen hallituksen kumppaneidemme kanssa lähdimme korjaamaan. [Annika Saarikko: Miten meni omasta mielestä? — Perussuomalaisten ryhmästä: Hyvin!] Tämän nykyisen hallituksen politiikka autoilijoita kohtaan on sillä tavoin hyvä, että hallitus panostaa korjausvelan taittamiseen. [Annika Saarikko: Pidittekö vaalilupauksen?] Tulemme saamaan myös hyviä investointeja, joihin EU tuo rahoitusta. Täällä pöydillä on esimerkiksi vaikkapa military mobility ‑hankkeisiin osoitettua lisätalousarvion rahaa, jolla paranevat yhteydet joka puolella Suomea. [Keskustan ryhmästä: No niin, silläkö bensa halpenee? — Laskeeko pumppuhinta?] Myös Marinin hallituksen perintö polttoaineen hintaan olisi ollut todella raju, ja ne hallituksen toimet ovat aivan oikeita, että jakeluvelvoitetta kohtuullistetaan. Kaiken kaikkiaan hallituksen politiikka autoilua ja autoilijoita kohtaan on erittäin hyvä. [Puhemies koputtaa] Onhan, liikenneministeri Ranne, käsitykseni oikea? [Naurua — Eduskunnasta: Siitä voi olla vähän erimielisyyttä!]
Ministeri Ranne.
Kiitoksia, arvoisa rouva puhemies! Minä väitän, että kun te tämän hallituskauden lopussa katsotte Suomen karttaa, katsotte meidän autoilijoiden, meidän kuljetusalan, jokaisen suomalaisen kansalaisen liikennetilannetta, autoilua, niin voitte todeta, että parempaan suuntaan on menty. Mekään emme pysty ihmeisiin, mutta se raha ja ne taidot ja osaaminen, joita meillä on nyt tuolla ministeriöissä ja virastoissa käytössä, valjastetaan todella suomalaisen autoilijan ja suomalaisen tiestön puolesta.
No niin. — Ja sitten vielä edustaja Kulmuni. Sitten mennään toiseen kysymykseen.
Arvoisa puhemies! Ettei tulisi väärää käsitystä, niin edellinen hallitushan nosti työmatkavähennystä [Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä] suomalaisille työssäkäyville autoilijoille. Ja ettei tulisi väärää käsitystä, niin Ukrainan sodan myötähän jakeluvelvoitetta laskettiin myös edellisen hallituksen toimesta, 13,5 prosenttiin, [Perussuomalaisten ryhmästä: Väliaikaisesti!] ja te nostatte, arvoisa hallitus, sitä nyt sinne 20:een, vähän reilustikin.
Polttoainevero ei laske EU-minimiin, ei tule ammattidieseliä, jakeluvelvoite ei mene nollaan, autojen käyttövoimavero ei poistu, [Vilhelm Junnila: Keskustan hinta on kolme euroa!] liikennehankkeissa ei panosteta tiestöön — sen sijaan tulee valtava Turun tunnin juna ‑hanke. Arvoisa liikenneministeri, voisitteko te kuitenkin nyt vielä todeta suomalaisille, oliko siis niin, että hallitus ei haluakaan laskea bensan hintaa? [Miko Bergbom: Olisitte pyrkineet hallitukseen vaikuttamaan!]
Sanoisin, että jos nyt edustaja Kulmuni ja koko sali katselisivat tätä hallitusohjelmaa sillä silmällä, millä esimerkiksi ammattiautoilijat nyt katsovat ja kansalaiset katsovat, niin sieltä löytyy valtavasti hyviä tekoja, todellisia liikenteen rakentamistoimenpiteitä, [Annika Saarikko: Nyt katselemaan hallitusohjelmaa!] ja vasta tämän kauden lopussa voitte sitten katsoa, miten meni. [Välihuutoja keskustan ryhmästä] Meillä on selkeästi, aivan kuten valtiovarainministeri on todennut, veronalennuksia, meillä on hinnannousun estoja, meillä on valtavia satsauksia liikenteeseen. [Välihuutoja sosiaalidemokraattien ryhmästä] Se, että te ette näe niitä, on tietenkin teidän ongelmanne. Katsotaan neljän vuoden päästä, miltä tässä maassa näyttää. Kaikki, mikä on mahdollista tehdä liikenteen kustannusten nousun hillinnäksi [Annika Saarikko: Kaikkiko tehdään?] ja myöskin meidän liikenteen ja koko tieverkon parantamiseksi, tehdään kyllä niissä resursseissa, [Antti Kurvinen: Se on vähän, aika vähän!] niissä puitteissa, jotka meillä ovat mahdollisia.
Frågan slutbehandlad.