Arvoisa puhemies! Tulen samasta syystä tänne puhumaan kuin edustaja Guzenina: korostaakseni puheenvuoron kiitoksen merkitystä.
Ihan ensimmäiseksi tässä täytyy kiittää hallitusta siitä, että tällainen esitys on tänne tullut. Toiseksi on kiitettävä tässä suhteessa myöskin oppositiota. Täällä on käyttänyt kolme oppositiolaista puheenvuoron. Kaikki oppositiosta kuullut puheenvuorot — sekä Heikkisen, Rantasen että Elomaan — asettuivat tukemaan ja kiittämään hallitusta. Olisiko tässä meillä ensimmäisen kerran sellainen lakialoite, joka tulee hallitukselta ja voitaisiin yksimielisesti tässä eduskunnassa hyväksyä? Toivon sen suuntaista ratkaisua täältä. Ehkä samassa yhteydessä toivon: Kun tänään on kuunnellut tätä eduskuntakeskustelua tuossa aikaisemmassa vaiheessa, niin siellä oli useampi puheenvuoro, jossa todettiin — quote-unquote, siis lainaus: ”Tämä hallitus ei saa mitään aikaan.” Tämäntapaisia puheenvuoroja tuli, ja toivoisi, että jatkossa, kun oppositio arvostelee hallitusta, voisi sanoa, että hallitus saa aika paljon aikaan, vaikka jotakin vielä jää puuttumaankin. Että otettaisiin näin päin tämä arvostelu, koska hallitus todella saa paljon aikaan, niin kuin näette. Eli ensin kiitokset hallitukselle.
Sitten toinen kiitos tietenkin edustaja Guzeninalle siitä, että pani tämän aikoinaan liikkeelle. Olihan tuo nyt aika pitkä tarina asiassa, jossa käytännössä eduskunta tullee antamaan lähes yksimielisen tuen hallitukselle — 12 vuotta tässä tarvittiin. 12 vuotta oikeastaan itsestään selvässä asiassa.
Arvoisa puhemies! Edustaja Guzenina sai lakialoitteeseen yli 100 kansanedustajan allekirjoitukset, niinkin paljon, ja näin paljon se vie aikaa. Minä olen huolissani toisesta asiasta, joka liittyy samaan teemaan eli tieliikennelain muutokseen ja aivan samaan kohtaan. Meillä on 122 kansanedustajan allekirjoitus samasta kohdasta eli pysäköintimaksujen tavallaan kohtuuttomuudesta ja bisneksen teosta, joka on syntynyt pysäköinninvalvonnan ympärille. Tämä on muodostunut laajaksi ongelmaksi, joka koko yhteiskunnassa todetaan, ja siinä on muun muassa se kohta vaikea, että kohtuuttomuusharkinta puuttuu. Silloin kun se on bisnes, otetaan raha ulos miten vain pystytään, ja siitä ovat kärsineet nyt tässä tapauksessa erityisestikin kotipalvelussa työskentelevät henkilöt — viitattiin poliiseihin ja ambulansseihin, ja kansalaisilla on valtava joukko esimerkkejä siitä, että kohtuuttomuusharkinta puuttuu. Siinä voitaisiin kyllä käyttää järkeä enemmän, ja silloin jouduttaisiin miettimään, miten tämä julkinen valvonta, julkisen sektorin rooli tässä suhteessa uudella tavalla arvioitaisiin. Tämä lakialoite tulee täällä meillä keskusteluun nyt sitten ensi viikolla, ja toivon, että me silloinkin käymme vilkkaan keskustelun. Mutta, arvoisa puhemies, minä aidosti toivon, että ei tarvitse odottaa vuoteen 2032, että saadaan jotakin aikaiseksi tässä pysäköintivirhemaksuasiassa.
Puhemies! Olisin vielä ottanut yhden huomion. Edustaja Heikkinen tuossa omassa puheenvuorossaan viittasi, niin kuin muutkin ovat viitanneet, väestön ikääntymiseen. Hän viittasi myöskin siihen, että huoltosuhde heikkenee suomalaisessa yhteiskunnassa ja tässä on valtavia paineita meillä vastassa. On aivan totta, kuten täällä on sanottu, että ikääntyneiden määrä kasvaa meillä Suomessa: meillä on toisen maailmansodan jälkeen keskimääräinen elinikä noussut 23 vuotta. Mutta ne suurimmat ikääntyneiden määrien kasvut ovat jo tässä tapahtuneet. Vuonna 95 Suomessa oli 14 prosenttia väestöstä yli 65-vuotiaita, nyt siis 21 prosenttia. Se nousee vuoteen 2030 laskennallisesti 25 prosenttiin ja laskee sen jälkeen, kun suuret ikäluokat poistuvat keskuudestamme. On selvä, että ikääntyneiden määrän kasvu johtaa palvelutarpeessa muutoksiin, joissa joudutaan huomioimaan heille kuuluvien palveluiden määrä, ja siinä suhteessa se lisää menoja. Mutta iäkkäät ihmiset tuovat myöskin tuloja. He maksavat veroja. He ovat ihan yhtä lailla kulutuskysyntää lisääviä kansalaisia, tekevät jopa töitä täällä yhä enemmän. Tämä huoltosuhteesta keskustelu on mennyt hankalaksi, mutta se kannattaa muistaa. Tänä päivänä yli 65-vuotiaiden määrä on 21 prosenttia koko väestöstä. Jos katsotaan koko suomalaista yhteiskuntaa, katsotaan kaikkia ikäsidonnaisia palveluja, niin yli 65-vuotiaille suunnattujen palveluiden osuus kaikista on 25 prosenttia. Eli se on suuri, hieman enemmän kuin heidän väestöosuutensa. Kannattaa koko ajan huomata, että silloin, kun se väestöosuus on ollut 14 prosenttia, ikäihmisille suunnatut palvelut ovat olleet ehkä 15—16 prosenttia kaikista kustannuksista. Eli ikääntyneet ihmiset tuovat mukanaan myöskin tuloja, ja tässä suhteessa tämä harkinta tähän kannattaa katsoa.
On selvä, että kun me olemme panostaneet siihen, että ikääntyneet ihmiset asuisivat kotona, niin kuin he asuvat — yli 75-vuotiaista 90 prosenttia asuu tällä hetkellä kotona, ja yli 85-vuotiaista 77 prosenttia asuu kotona, eli me olemme tilanteessa, että he asuvat kotona — niin kotipalveluun täytyy panostaa, ja on mitä järkevintä, että se panostus, joka siihen tehdään, on mahdollisimman tehokkaassa käytössä eikä kotipalvelussa olevia henkilöitä rangaista älyttömällä tavalla. Kuulimme näitä tarinoita muun muassa edustaja Elomaan puheenvuorossa ja muissakin, miten hankala tämä nykyinen tilanne on.
Onneksi olkoon hallitus! Onneksi olkoon eduskunta, kun me hyväksymme tämän!