Arvoisa puhemies! Toivotan Kansaneläkelaitoksen hallintoa ja tilintarkastusta koskevan lakiesityksen tervetulleeksi.
Me Kelan valtuutetut olemme aktiivisesti ajaneet Kelan hallinnon uudistamista ja teettäneet pohjatyötä myöskin lain uudistamiseksi. Tämä lakiesitys perustuu suurelta osin viime kaudella tehtyyn parlamentaariseen työhömme, ja olen erittäin helpottunut, että vihdoin tämä lakiesitys saatiin eduskuntaan. Odotimme sitä jo viime kaudella.
Kelan valtuutetut kannattivat antamassaan lausunnossa — eli me annoimme lausunnon tästä hallituksen esityksestä — ehdotettuja lakimuutoksia. Esityksessä ehdotetaan todellakin Kelan hallintoon ja tilintarkastukseen perusteltuja muutoksia. Nykyisin Kelaa koskeva lainsäädäntö ei vastaa nykyaikaa eikä kaikilta osin hyvän hallinnon periaatteita. Kelan pääjohtajan ja johtajien palvelussuhteet esitetään muutettavaksi määräaikaisiksi. Kelan pääjohtajan nimittäisivät jatkossa Kelan valtuutetut ja johtajat, Kelan hallitus. Muutoksilla yhdenmukaistetaan valtion ylintä johtoa koskevaa sääntelyä ja vahvistettaisiin Kelan hallituksen asemaa, joka tällä hetkellä on aika heikko eikä vastaa sitä, mitä tämäntyyppisen organisaation hallituksen aseman pitäisi olla.
Lakiesityksessä esitetään luovuttavaksi Kelan valtuutettujen nimeämistä tilintarkastajista koostuvasta toimielimestä sen päällekkäisen roolin vuoksi, ja tämäkin sisältyy tuohon parlamentaarisen työryhmän esitykseen. Jatkossa valtuutetut valitsisivat tilintarkastajan ja tarvittaessa varatilintarkastajan ja sisäinen tarkastus säilyisi nykymuodossaan.
Perustuslaissa on eduskunnalle säädetty Kelan valvontatehtävä, niin kuin ministeri totesi, ja valvontaa suorittavat eduskunnan nimeämät valtuutetut. Toimin itse tällä kaudella valtuutettujen varapuheenjohtajana. Haluan tässä todeta, että kun annoimme tuon lausunnon tästä kannatettavasta lakiesityksestä, nostimme valtuutettujen lausunnossa todellakin esille muutaman asian, joita hallituksen esitykseen ei tässä vaiheessa vielä ole sisällytetty.
Ensinnäkin parlamentaarinen työryhmämme esitti Valtiontalouden tarkastusviraston tuloksellisuustarkastuksen ulottamista Kelaan. Teetimme selvityksen, ja siinä nousi esille valvonnan aukkokohta, eli tuloksellisuuteen kohdistuvaa riippumatonta ulkoista tarkastusta ei hoida kukaan. Eli VTV:n tarkastusoikeus on perusteltua ulottaa koskemaan kansaneläkelaitosta. Tuloksellisuustarkastus tukee myöskin eduskunnan budjettivaltaa ja tietotarpeita ja siten vahvistaa valvontafunktiotamme entisestään. Pidän tätä muutostarvetta hyvin tärkeänä ja toivon, että sen lakiesityksen saamme.
Toiseksi hallituksen esityksestä puuttui vielä Kelan tiedonsaantioikeuksia laajentava pykälä, jota myöskin Kelan hallitus itse on esittänyt lakiesitykseen, mutta olemme saaneet ilahduttavan tiedon, että lainmuutoksen valmistelu on jo käynnistetty ja lakiesitys varmasti saadaan aika pian tänne eduskuntaan. Tietopohjan ja tietojohtamisen parantamisella voidaan saavuttaa merkittäviä tehokkuushyötyjä palvelutuotannossa ja toimeenpanossa, ja se on erittäin tärkeää, kun tiedämme, minkälaisia säästö- ja sopeuttamispaineita kohdistuu julkiseen hallintoon ja myöskin Kansaneläkelaitokseen. Eli pitää luoda välineitä, jotta voidaan sitten sopeuttaa ja tehdä asioita entistä paremmin.
Ihan lopuksi totean, että parlamentaarinen työryhmämme nosti esille Kelan valtiosääntöoikeudellisen aseman tarkastelun välttämättömyyden ja suosittelimme parlamentaarisen työryhmän perustamista lainmuutoksen kolmannessa vaiheessa. On tärkeää, että tuo vaativa työ aloitetaan. Syksy voisi olla sopiva ajankohta, jotta parlamentaarisesti voimme käydä tuon pohdinnan. Se on erittäin mittava asia, kun pohdimme sitä, mikä Kelan asema on: onko perusteltua enää, että se on eduskunnan alainen laitos, kun esimerkiksi rahoitus on muuttunut sillä tavalla, että valtaosa tulee valtion budjetista. En mene enempää pohdintaan, koska sitä me emme tehneet parlamentaarisessa työryhmässä, vaan tuo parlamentaarinen uusi työryhmä on perusteltua asettaa, jotta sitten yhteinen parlamentaarinen näkemys olisi seuraavien eduskuntavaalien jälkeen.
Lopuksi totean sen, että Kelan laadukkaiden toimintaedellytysten turvaaminen on aivan keskeistä ihmisten elämän ja koko suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kannalta. Kela on läsnä monin tavoin lähes jokaisen suomalaisen arjessa. Kelassa on osaava henkilöstö, joka tekee vaativaa työtä, ja henkilöstö ansaitsee selkeän johtojärjestelmän. Eli Kansaneläkelaitoksesta annetun lain uudistaminen on perusteltua, jotta se mahdollistaa Kelan toiminnan kehittämisen ja toimimisen nykypäivän vaateita vastaavasti.
Mainiota, että tämä lakiesitys on saatu. Erityiset kiitokset ministerille tästä aikaansaavasta toiminnasta.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Reijonen, olkaa hyvä.