Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 5 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet.
För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Den föredragande ministern är inte ännu närvarande, så vi går till talarlistan. Ledamot Peltonen, Eemeli.
Arvoisa puhemies! Vaikka Suomi on ollut Euroopan unionin jäsen jo vuosikymmeniä, kuulen aina silloin tällöin kysymyksen, onko unionista mitään hyötyä ihmisten tavallisen arjen kannalta. Tämä hallituksen esitys, jolla toimeenpannaan Euroopan unionin direktiiviä, on hyvä osoitus unionin kyvystä parantaa ihmisten arkea konkreettisesti. Jälleen voidaan siis sanoa, että kyllä, Euroopan unionista on paljon hyötyä myös tavallisen arjen tasolla.
Radiolaitedirektiivin muutoksella EU pyrkii yhdenmukaistamaan pienten sähkölaitteiden, kuten matkapuhelinten, laturiliitäntää. Jatkossa kaikkia direktiivin soveltamisalaan kuuluvia laitteita pitää voida ladata yhtenäisellä USB-C-liitännällä. Samalla kuluttajien asemaa parannetaan laitteita ostettaessa.
Tämä muutoshan on sellainen, jota on toivottu jo pitkään. Direktiivissä ja sitä toimeenpanevassa hallituksen esityksessä parannetaan sekä kuluttajien asemaa että pienennetään elektroniikkaromun määrää, jota erilaisten latureiden ostosta on tähän asti syntynyt osana arkipäivän kulutusta. Kuluttajien ja ympäristön edut lyövät siis tässä esityksessä kättä, ja hyvä niin.
Jos jotain kriittistä tästä esityksen taustalla olevasta direktiivistä haluaa sanoa, niin tietenkin tätä muutosta yleislaturista olisi kaivattu jo paljon aikaisemminkin. Tästähän on jo vuosia käyty keskustelua, mutta kuten usein, niin tämänkin asian osalta voidaan todeta, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Uskon, että eduskunta saa tämän tarpeellisen, hyvän muutoksen käsiteltyä varmasti ripeästi ja sangen yksituumaisesti.
Kiitoksia. — Seuraavaksi edustaja Harakka, poissa. — Edustaja Wallinheimo.
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Peltonen totesi, tämä on erittäin hyvä uudistus, ja tällaisia tosiaan toivoisi EU:sta tulevan enemmänkin.
Kun kuluttajan tarvitsisi jatkossa ostaa vähemmän erilaisia latureita ja samalla niiden hintojen ennustetaan laskevan, niin kuluttajat säästäisivät tässä yli puoli miljardia euroa EU:ssa, joten tässä on myös erittäin hyvä säästökulma.
Myöskin komission vaikutusten arvioinnin mukaan ehdotuksella olisi merkittäviä ympäristövaikutuksia. Se vähentäisi sähkö- ja elektroniikkaromun määrää, mikä puolestaan on tärkeää vihreään ja digitaaliseen talouteen siirtymisen kannalta. Vuodessa itse asiassa elektroniikkaromua näistä käyttämättömistä latureista syntyy peräti 11 000 tonnia, joten tällä on vaikutusta myös ympäristön kannalta.
Lausuntojen perusteella, arvoisa puhemies, lakiehdotuksen mukaisia muutoksia ja sen tavoitteita pidettiin lähtökohtaisesti kannatettavina, positiivisina ja hyödyllisinä, eli ei muuta kuin eteenpäin.
Edustaja Harakka.
Arvostettu rouva puhemies! Tämä esitys on pieni askel mutta ehdottomasti oikeaan suuntaan. Meillähän tässä digitaalisessa taloudessa taikka datakapitalismissa suuri ongelma tällä hetkellä on se, että markkinavoima keskittyy muutamalle suurelle alustatoimijalle, ja se ongelma vain voimistuu sitä mukaa, kun tekoälykehitys jatkaa tätä keskittymiskehitystä. Tällöin kaikki ne toimet, jotka tietyllä tavalla purkavat näitä kytkentöjä, joita näillä suurilla alustayhtiöillä, megaluokan alustayhtiöillä, on — joko horisontaalisessa riippuvuusketjussa eli sellaisessa, että erilaiset palvelut ovat riippuvaisia näistä muutamasta suuresta mega-alustasta, tai sitten tässä tapauksessa erityisesti tässä vertikaalisessa riippuvuusketjussa, jossa ainoastaan saman yhtiön, nimeltä mainitsemattoman omenalogoa käyttävän yhtiön, omat tuotteet ovat yhteensopivia niiden kanssa — kaikkien näitten pakotettujen riippuvuussuhteiden ja monopolien ja oligopolien purkaminen johtaa Suomen kaltaisen valtion kannalta edullisempaan kilpailutilanteeseen, jossa myös pienestä maasta ponnistavat, pienet ja keskisuuret innovatiiviset ja aidosti uutta luovat yritykset pääsevät kiinni kohtuullisin ehdoin sellaiseen markkinaan, joka muutoin uhkaa keskittyä ja tällä tavalla johtaa oikeastaan kilpailun vesittymisen kautta myöskin innovaatioiden vähenemiseen.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.