Senast publicerat 05-06-2021 09:05

Punkt i protokollet PR 52/2017 rd Plenum Torsdag 11.5.2017 kl. 16.00—18.32

3.1. Muntlig fråga om förvaltarregistret (Ville Skinnari sd)

Muntligt spörsmålMFT 70/2017 rd
Muntlig frågestund
Talman Maria Lohela
:

Ledamot Skinnari. 

Debatt
16.01 
Ville Skinnari sd :

Arvoisa puhemies! Avoimuus ja läpinäkyvyys ovat olleet suomalaisen yhteiskunnan tukijalka, mistä meidät maailmalla on tunnettu ja tunnetaan. Ihmisten tulee tietää, kuka omistaa, mitä omistaa ja missä omistaa. 

Koko hallintarekisteriprosessi on ollut sekava ja salakähmäinen. Hallintarekisteri katoaa, palaa, katoaa, palaa, mutta kukaan ei tiedä tälle säätämiselle perusteita. Eilen iltamyöhään tämä sekava prosessi huipentui siihen, että keskustelua käytiin lähes kokonaan ilman hallituspuolueiden edustajia. Hallituksen vaihtuvat selitykset ja toinen toistaan kehnommat ratkaisut osoittavat, ettei se ole tosissaan halunnut ratkaista veronkiertämisen ongelmaa, vaan sen tarkoitus on runnoa asia väkisin läpi keinoja kaihtamatta. Kysynkin teiltä, arvoisa ministeri: miksi hallitus käyttää tällaisia hyvin poikkeuksellisia keinoja hallintarekisterin läpiviemiseksi? 

16.03 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olen kysyjän kanssa täysin samaa mieltä siitä, että tämä on ollut aika poikkeuksellinen prosessi eikä varmasti nauti parhaan mahdollisen lainsäädäntöprosessin tunnusmerkkejä, enkä yhtään ihmettele, jos tämä hämmentää, varsinkin kun tähän liittyy niin valtavasti vääriä luuloja ja vääriä puheita, kuten tässäkin kysymyksessä kuultiin. 

Hallitus ei aja mitään väen väkisin, vaan kuten me hyvin tiedämme, me kuulumme Euroopan unioniin ja Euroopan unionin lainsäädäntö velvoittaa meitä. Meidän täytyy tuoda kansalliseen lainsäädäntöön ne, jotka yhdessä sovitaan. 2014, jolloin sosiaalidemokraatitkin olivat hallitusvastuussa, tehtiin direktiivi, jonka toimeenpanosta kansallisesti on nyt kyse, ja siksi me tätä kyseistä lakia olemme nyt viemässä eteenpäin, koska meidän velvollisuutemme Euroopan unionin jäsenenä on tämä tehdä. Tämä laki ei tule muuttamaan tätä meille kaikille tärkeää avoimuutta ja tietojen saantia tämän hetken tilanteesta mihinkään. 

Puhemies Maria Lohela
:

Pyydän niitä edustajia, jotka haluavat esittää lisäkysymyksiä, ilmoittautumaan. 

16.04 
Ville Skinnari sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Viime kädessä kysymys on omistusten julkisuudesta ja siitä, ettei ulkomailla voi käydä kiertämässä sääntelyä. Piensijoittajien ja tavallisten veronmaksajien etu on, että osakastiedot ovat julkisia. Olisin odottanut hallitukselta jotain muuta kuin vain lisää byrokratiaa ja epätoivoista sakkomallia. Näyttää nyt siltä, että hallitus laittaa tavalliset veronmaksajat eli ne, jotka tekevät veroilmoituksen tunnollisesti ja maksavat veronsa vuodesta toiseen, toiseen asemaan mutta antaa rahamiehille ja -naisille mahdollisuuden luikkia ulkomaille veroja piiloon. Kysynkin: miksi hallitus tekee reikiä veropohjaan ja jättää tavalliset kansalaiset ja piensijoittajat maksamaan veronsa? 

16.05 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Edelleenkin, ei hallitus tee reikiä veropohjaan. Tämä perustuu siis EU-asetukseen — sanoin äsken "direktiivi" — asetukseen, joka on 14, ja päinvastoin tällä nyt hallituksen tähän mukaan tuomalla ennakkoverolla, joka on 50 prosenttia, ei lisätä byrokratiaa, tai jos lisätäänkin, niin ei minua haittaa, jos sillä varmistetaan se, että Suomen verottaja ja veronmaksajat saavat, mitä tarvitsevat. Tämä järjestelmä on luotu sellaiseksi, että kun me emme kerran voi kieltää Suomessa asuvaa käyttämästä hallintarekisteriä ulkomailla — esimerkiksi Saksassa ei ole muuta järjestelmää kuin hallintarekisteri, kun ei ole löytynyt keinoa kieltää — niin siksi me näille omistuksille määrittelemme tämän 50 prosentin todella rajun ennakkoveron. Mutta jos rehellisesti, avoimesti julkaisee tietonsa, niin pääsee alemman veron piiriin. Minusta tämä on hyvä ratkaisu. Verottaja saa, mitä sille kuuluu. Jos se lisää nyt vähän byrokratiaa, se ei haittaa, jos silloin pidetään suomalaisen veronmaksajan puolta. 

16.06 
Maarit Feldt-Ranta sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kyllä tämä monille kansalaisille ja myös monille meille kansanedustajille näyttäytyy sellaisena, että hallitus tekee kaikkensa mahdollistaakseen tällaisen hämärän omistamisen. [Välihuutoja oikealta] Eilen illalla tätä asiaa käsiteltiin tässä salissa. Paikalla ei ollut yhtään ainutta hallituksen ministeriä, ei myöskään talousvaliokunnan puheenjohtajaa. Illan ja yön pimeinä tunteina tämä asia yritettiin täällä runnoa läpi. [Mauri Pekkarinen: Oli meitä paikalla täällä!] 

Mutta kaikkein merkillisin näytelmä nähtiin, kun perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kankaanniemi kulki ympäriinsä täällä esittelemässä hallituksen sisäistä kassakaappisopimusta, jossa oli, pääministeri, teidän ja valtiovarainministeri Orpon allekirjoitukset. [Välihuutoja oikealta] Pääministeri, mistä sopimuksesta oli kyse, johon perussuomalaisten ryhmäpuheenjohtaja täällä useaan kertaan viittasi ja jota hän täällä nyt heiluttaa? Mikä on tämän sopimuksen sisältö, ja millä tavalla se liittyy tähän eduskunnan käsittelyssä olevaan asiaan? Milloin eduskunta saa tiedon tästä hallituksen sisäisestä kassakaappisopimuksesta? 

16.07 
Pääministeri Juha Sipilä 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Kassakaappisopimuksia ei varmaan heilutella täällä, eivätkä ne ole julkisia. En ole tuommoisia kassakaappisopimuksia ollut koskaan tekemässä, vaan me olemme sopineet hyvässä yhteisymmärryksessä siitä, että nyt, kun tähän hallintarekisteriasiaan tulee myöskin ankara veroseuraamus niille, jotka haluavat peitellä omistuksensa jonkun hallintarekisterin taakse, haluamme varmistaa, että se asia tulee käsiteltyä mahdollisimman nopeasti. Ja sovimme siitä yhteisesti, että teemme sen niin nopeasti kuin virkamiehet ovat luvanneet asian käsitellä, eli vielä kesäkuun loppuun mennessä tuomme siitä yhteisen, hyvin valmistellun esityksen. Kaiken lähtökohtana on se, että joka haluaa omistuksensa salata, joutuu siitä ankarasti maksamaan. 

16.08 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Vielä tuohon jatkona: Ihan lainvalmistelullisesti me kävimme läpi hallituspuolueiden kesken sen, että me saamme tämän tärkeän verolain, joka on nyt oleellinen osa tätä kokonaisratkaisua ja joka tuo tämän kovan veron sitten niille, jotka yrittäisivät, haluaisivat jättää ne omistajatiedot piiloon. Me tuomme sen mahdollisimman nopeasti, näillä näkymin valtiovarainministeriö pystyy saamaan sen lausuntokierrokselle kesäkuun alussa. Parin viikon lausuntokierros varmasti riittänee, ja silloin meillä on mahdollisuus, että eduskunta pääsee hyvissä ajoin kesäkuun puolenvälin jälkeen käsittelemään tätä tärkeää elementtiä, tätä verolakia, joka on oleellinen osa tätä ratkaisua ja joka turvaa suomalaisten veronmaksajien edun ja mielestäni maksimoi myöskin julkisuutta. 

16.09 
Timo Harakka sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Suurin osa suomalaisista täytti tänä maanantaina veroilmoituksen tunnollisesti. Tavallinen veronmaksaja ei saa itse päättää, maksaako veroja vai ei. 

Nyt tähän hallintarekisterin kylkeen on keksitty ulkomaisten tuntemattomien osinkojen ennakonpidätys, joka ei ratkaise ongelmia lainkaan. Professori Rothovius totesi tänään radion Ykkösaamussa, että sakkovero on hyvin helppo kiertää: "Jos omistaja kertoo olleensa omistaja, niin se tiedetään, mutta jos hän ei itse kerro, niin sitä ei tiedetä." Tässä oli nyt tämä pääministerin mainostama ankara veroseuraamus. Uskotteko todella, että veronkiertäjä tai omaisuuden piilottaja rankaisee itseään vapaaehtoisesti? Kysymykseni kuuluu kuitenkin, vanhan 20 perhettä ‑laulun hengessä: Miksi ulkomainen hallintarekisteri sallittaisiin myös pörssin ulkopuolisille yrityksille, kun EU ei sitä edes vaadi? Ministeri Orpo, miksi haluatte tarjota kaikkein varakkaimmille suomalaisille tämän erityisen mahdollisuuden piilottaa varojansa? 

16.10 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! En tunnista näitä edustaja Harakan näkemyksiä. Mutta vakavasti ottaen, jos suomalainen käyttää hallintarekisteriä ulkomailla, jos siellä tehdään kauppaa ja omaisuus vaihtaa omistajaa, niin sillä hallintarekisterin pitäjällä on kaikki se tieto aina siitä omistuksesta ja hänellä on EU-lainsäädännön mukaisesti velvollisuus ilmoittaa Suomen veroviranomaisille ja Suomen viranomaisille nämä tiedot, kyllä on. Tämä on EU-lainsäädäntöä, se on tehty, kun me olemme tehneet EU-alueella jo muissa yhteyksissä runsaasti lainsäädäntöä, jolla pyritään veronkiertoa ja rahanpesua estämään. Ja tämä tietojen saanti ja niiden luovuttamisvelvollisuus tulee takaamaan sen, että Suomi saa sen, mitä Suomen verottajalle ja veronmaksajille kuuluu. 

16.11 
Kaj Turunen ps 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Täällä kaivattiin eilen illalla minua, mutta minä olen kyllä kommentoinut jo aika moneen otteeseen tätä asiaa. Kommentoin nytkin. Siis kysymys on siitä, että Suomeen ei tule hallintarekisteriä. Se on näin. Aivan niin kuin valtiovarainministeri Orpo äsken sanoi, veroviranomaiset saavat aina tiedon, myöskin ulkomailla, hallintarekisteristä. Itse asiassa se iso ongelma on se, että nämä tiedot, mitkä verottaja saa, eivät ole yleisöjulkisia, eivät ainakaan vielä. Mutta meillä on tämän vuoden alussa astunut voimaan direktiivi, jolla puututaan tähän. Tämä direktiivi ei estä tiukempaa kansallista sääntelyä tämän yleisöjulkisuuden suhteen, ja kun tämä direktiivi viedään meidän omaan kansalliseen lainsäädäntöön, niin tässä yhteydessä voidaan puuttua myöskin tähän asiaan, olisiko mahdollista saada nämä omistajatiedot myös yleisöjulkisiksi. Kysynkin tässä ministeriltä: onko tämän tyyppinen asia mahdollista käsitellä tämän direktiivin käsittelyn yhteydessä? 

16.12 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnan puheenjohtaja on hyvin perillä tulevista lainsäädäntöhankkeista. Täytyy katsoa, missä järjestyksessä, minkälaisessa aikataulussa tätä voidaan käsitellä. Minä haluan tehdä sen ihan selväksi, että me toimimme siis EU-lainsäädäntökehikossa, me teemme sen, mitä EU meiltä edellyttää. Me teemme kaiken kansallisesti, millä me voimme taata maksimaalisen julkisuuden. Tietojen avoimuus, omistajatietojen avoimuus, jotta me pystymme estämään veronkierron, jotta kansalaisilla ei ole epäluottamusta meidän järjestelmää kohtaan — tämä on yksiselitteisesti hallituksen ja hallituspuolueiden tavoite ja Suomen veroviranomaisten tavoite. Kaikki tämä aika, mitä tässä on nyt kulunut, on käytetty niiden keinojen hakemiseen, joilla tämä julkisuus maksimoidaan nykyisellä hyvällä tasolla. Itse asiassa nyt jo uudistunut EU-lainsäädäntö tuo tullessaan sen, että me saamme paljon laajemmin omistajatietoja EU-alueelta kuin tähän mennessä. Vuoden 16 tiedot ovat ja tulevat olemaan laajempia kuin tänä päivänä. 

16.13 
Tuula Haatainen sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Eilen täällä oli käsittelyssä valinnanvapauslaki, tämä terveysbisneslaki, ja sen jälkeen käsittelimme tätä omistuksen piilottamisen mahdollistavaa lakia. Voi sanoa, että tämä toteutuessaan olisi aika myrkyllinen cocktail, koska tässähän ainesosat maksaa itse asiassa suomalainen veronmaksaja. 

Arvoisa pääministeri, kansalaiset ovat seuranneet varmasti hyvin hämmentyneinä tätä näytelmää tästä lainsäädäntöhankkeesta, josta jo kuulimme valtiovarainministeriltä, että se ei täyttänyt ihan kaikkia kuvioita. [Välihuutoja oikealta] Arvoisa pääministeri, miksi teidän hallituksenne tuo jatkuvasti tänne eduskuntaan lakiesityksiä, joilla rikkaille rahamiehille tarjotaan mahdollisuus toistuvasti varallisuutensa ja sijoitustensa piilottamiseen? [Välihuutoja oikealta] 

16.14 
Pääministeri Juha Sipilä 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Ehkä jonkun verran asenteellinen kysymys. [Paavo Arhinmäen välihuuto] Hallitus ei missään tapauksessa tuo semmoisia esityksiä, jotka lisäävät mahdollisuuksia peitellä omistusta. Päinvastoin nyt siitä tehdään todella kallista. Minä en ainakaan tiedä yhtään henkilöä enkä mitään syytä siihen, miksi joku peittelisi omistuksensa ulkomaalaisten hallintarekisterien taakse, koska se tehdään nyt niin kalliiksi. 

16.14 
Paavo Arhinmäki vas 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Eräs perussuomalaisten poliisikansanedustaja totesi koskien tätä hämärärekisteriä, että hän on tullut tänne estämään rikoksia, ei edistämään rikoksia. Tällaista suoraselkäisyyttä, tällaisia lausuntoja kaipaisin enemmänkin perussuomalaisten riveistä. 

Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakihanke on seissyt nyt vuoden täällä. Sinä aikana — kun sanottiin, että kaikki kivet on käännetty — mitään ei tapahtunut. Nyt kovalla kiireellä on tehty erilaisia ponsia, joilla on yritetty lepyttää perussuomalaisia ja pelattu mediapeliä. Viime viikolla te, valtiovarainministeri Orpo, totesitte, että lähdeveron piiriin saattaminen on erinomainen ratkaisu ja valmistelu on jo voimakkaasti liikkeellä. No, eilen sitten perussuomalaisten ryhmäjohtaja, edustaja Kankaanniemi totesi, että tämä lähdevero on aivan surkea malli, se olisi ollut täysi katastrofi, että olisimme toimineet täysin harkitsemattomasti, jos tämä viime viikon ratkaisu olisi toteutettu, ja nyt on uusi ratkaisu. 

Arvoisa rouva puhemies! Mistä me tiedämme, että tämän viikon ratkaisu on onnistunut, jos viime viikon [Puhemies koputtaa] ratkaisu oli täysin epäonnistunut, vaikka viime viikolla se oli vielä loistava? 

16.16 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ensinnäkin teknisesti, kun nämä verolait ovat eri lakeja ja me käsittelemme lähtökohtaisesti tätä niin sanottua hallintarekisterilakia, siksi ne valmistelut eivät mene ihan samaan tahtiin. Mutta kun me olemme halunneet löytää sen tavan — ja uskon, että tekin haluatte — [Paavo Arhinmäen välihuuto] jolla saadaan julkisuus maksimaaliseksi ja verottajalle se, mikä verottajalle kuuluu, niin me olemme katsoneet myöskin tätä muuta lainsäädäntöä eli verolainsäädäntöä. Siinä valmistelussa lähdevero olisi ollut toimiva. En sano enkä suostu allekirjoittamaan, että se olisi ollut jotenkin surkea. Se olisi ollut toimiva, [Paavo Arhinmäen välihuuto] mutta tulimme siihen tulokseen, kun kävimme asiaa meidän valtiovarainministeriön veroeksperttien kanssa läpi, että tämä ennakkovero on toimivampi järjestely. Se on toimivampi, se on parempi. Valmistelu lähtee edelleen liikkeelle. Kerroin, että tulee lausuntokierros. Se laki valmistellaan huolellisesti, jotta saadaan paras mahdollinen lopputulos suomalaisten ihmisten ja veronmaksajien kannalta. 

16.17 
Arto Pirttilahti kesk 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Todellakin tämä prosessi on vähän ollut pitkähkö ja ei ole ihan mennyt niin kuin Strömsössä, täytyy näin myöntää. Mutta hallintarekisteriä ei tule Suomeen, se on aivan tosiasia. Tällä hetkellä myös tämä tietojensaanti, automaattinen tietojenvaihto, verotietojen vaihto, auttaa tähän viranomaisjulkisuuteen. Ainoa ongelmahan tässä on yleisöjulkisuus, joiltain osiltaan se ei ole sillä vahvuudella, mitä Suomessa on tällä hetkellä näihin ulkomaisiin sijoituksiin. Mutta ei sekään ole rikollista. Hallintarekisterissä ovat ruotsalaiset, saksalaiset ja ranskalaisetkin yritykset edelleen. Suomessa on noin 130 pörssiyhtiötä, joiden puoleen tulee sijoituksia hallintarekistereitten kautta. Ovatko nämä kaikki rikollisia, jotka sitten Suomeen sijoittavat? Sitäkö te haette tässä? 

Nyt sitten nämä ponnet. Nämä ovat aika pontevia ponsia, ja tässä valtiovarainministeri aikaisemmin vakuutti, että ne otetaan heti käyttöön. Onko todella näin, että ne otetaan heti käyttöön, ja voidaanko vielä lähdeveroon palata? 

16.18 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Ponnet tehdään siksi, että ne otetaan vakavasti, ja ne otetaan erityisen vakavasti. Tähän verotukseen liittyvien muutosten osalta työ on käynnissä, kuten täällä olen todennut. 

Vielä haluaisin sen sanoa, että kun annetaan kuvaa, että Suomessa olisi valtavasti veronkiertoa ja pyrittäisiin salaamaan — siis Suomi on kansainvälisissä vertailuissa huippumaa [Paavo Arhinmäen välihuuto] avoimuudessa ja veron maksamisen moraalissa — niin minusta on väärin antaa sellainen kuva, että tämä olisi jotenkin veronkiertelyn huippumaita, päinvastoin. [Välihuutoja vasemmalta] Tämä lainsäädäntö, jota nyt ollaan tekemässä, ei Suomessa muuta tämän hetken olotilaa. Päinvastoin, me saamme, kuten kerroin, jatkossa EU-alueelta vielä enemmän tietoja Suomessa asuvien omistuksista, jotta me voimme niitä verottaa. Tilanne menee itse asiassa parempaan suuntaan, vaikkette sitä varmaan uskokaan. 

16.19 
Sari Essayah kd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Tämän asian ytimessähän on tämä tietojensaanti verottajalle ja toisaalta myöskin yleisöjulkisuuden varmistaminen. Kristillisdemokraatit on täällä jakanut pöydille lausuman, jossa me pyrimme nimenomaan juuri varmistamaan tämän yleisöjulkisuuden, ja toteamme siinä, että Suomessa verovelvollisten sijoittajien tai niiden käyttämien kotimaisten ja ulkomaisten säilyttäjien on ilmoitettava näiden sijoittajien kotimaiset omistukset, mukaan lukien omistukset näiden sijoittajien käyttämien sijoitusyhtiöiden kautta, julkiseen omistusrekisteriin ja että näin turvataan vähintään suoran omistuksen tasoinen omistustietojen julkisuus. 

Olisin kysynyt valtiovarainministeriltä: eikö olisi hyvä edetä tämän kristillisdemokraattien esityksen mukaisesti? Tämä on selkeästi tiukempi kirjaus kuin tuossa valiokunnan mietinnössä tämä niin sanottu 2. ponsilausuma on. Tietysti hallitukselle voi ylipäätänsä antaa moitteet, että näitä lakeja ei ole lähdetty valmistelemaan sen vuoden aikana, [Paavo Arhinmäki: Juuri näin!] minkä nämä asiat olivat siellä talousvaliokunnassa levällänsä. Mutta voitaisiinko nyt edetä tähän yleisöjulkisuuden varmistamisen suuntaan KD:n esittämällä tavalla? 

16.20 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Suomessa on täysin avoin järjestelmä tällä hetkellä ja myös jatkossa. Suomen järjestelmään ei tule muutoksia. Meillä on Arvopaperikeskuksen ylläpitämä arvo-osuustilijärjestelmä, joka on täysin avoin. Kaikki tiedot ovat sieltä saatavissa. 

Mutta sitten tullaan juuri tähän pihviin, että kun me emme voi määrätä, miten Saksassa toimitaan, ja kun he toimivat siellä EU-lainsäädännön mukaisesti. 

Mutta siinä mielessä huoli pois, että Suomessa säilyy hyvin avoin järjestelmä, jossa omistajatiedot ovat kaikkien saatavilla jatkossakin. 

16.21 
Antti Lindtman sd 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Kyllähän nämä viime päivien käänteet ovat osoittaneet ja oikeastaan olleet pienoiskoossa se koko kuva, miten hallitus on tätä hallintarekisteriä ajanut. Viime viikolla sanottiin, että lähdevero ratkaisee ongelmat, ja tällä viikolla sanottiin, että se ei millään tavalla käy. Nyt sanotaan, että tämä ennakonpidätys ratkaisee. Arvoisa valtiovarainministeri, sehän kohdistuu osinkoon, mutta kuten verotusneuvos Markku Hirvonen totesi eilen, omistusten salaaminen ei perustu osinkotuottojen hakuun, vaan hyötyä haetaan myyntivoitoista, joihin tällä järjestelmällä ei päästä kiinni. Eikä omistuksen salaaja halua välttää veroa vaan haluaa nimenomaan välttää yleisöjulkisuutta. Nyt on ihan sama, mikä se prosentti on, minkä te aiotte ennakkoon pidättää. Kysymys on siitä, että tämä laillistaa sen, että ulkomaisten hallintarekistereiden kautta omaisuutta voidaan piilottaa, mikä vaikeuttaa suomalaisten viranomaisten mahdollisuuksia selvittää esimerkiksi rahanpesu- ja sisäpiiririkoksia. Ensi viikolla ratkaistaan, [Puhemies koputtaa] tuleeko Suomeen mahdolliseksi omistusten piilottaminen ulkomaille, ja sen ratkaisevat perussuomalaiset. [Puhemies: Kysymykseen!] Voitteko antaa hallituspuolueiden edustajille vapaat kädet tässä äänestyksessä? 

16.22 
Valtiovarainministeri Petteri Orpo 
(vastauspuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Toivon, että edustaja Lindtman lukisi myöskin ne valtiovarainministeriön virkamiesten lukemattomat muistiot, [Toimi Kankaanniemi: Juuri näin! — Mika Niikko: Juuri niin!] jotka kertovat sen, että suomalainen ei voi piilottaa Suomeen omaa omistustaan ja myöskin jos Suomessa asuva käyttää ulkolaista hallintarekisteriä, niin me saamme ne tiedot, me saamme ne verotuksen piiriin. Jos tehdään kauppoja, niin siitä huolimatta hallintarekisterin ylläpitäjällä ulkomailla on tämä kaikki tieto, ja viime kädessä sieltä saadaan kaikki Suomeen kuuluva verotuksen piiriin. Jos jättää sen omistajatiedon kertomatta, silloin se on sen erittäin korkean 50 prosentin veron piirissä. Toivon, että myöskin meidän omien valtiovarainministeriön asiantuntijoiden virkavastuulla tekemille selvityksille annetaan arvoa. 

Frågan slutbehandlad.