Senast publicerat 03-07-2025 18:20

Punkt i protokollet PR 56/2023 rd Plenum Onsdag 15.11.2023 kl. 14.00—17.23

14. Lagmotion med förslag till lag om ändring av 16 § i inkomstskattelagen

LagmotionLM 14/2023 rdAura Salla saml m.fl. 
Remissdebatt
Andre vice talman Tarja Filatov
:

Ärende 14 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Debatten börjar. Ledamot Salla. 

Debatt
17.07 
Aura Salla kok 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Tämän vuoden veropäivä oli ennen kaikkea kotimaisten kasvuyrittäjien esiinmarssi. Kasvuyritykset luovat veroeurojen lisäksi Suomeen uusia työpaikkoja ja tulevaisuuden innovaatioita. Kasvuyrityksiä ei rakenneta yksin.  

Pääomasijoitusrahastojen vaikutus kasvuyritysten rakentamisessa on huomattava. Tutkimuksen mukaan pääomasijoittajien omistamat yhtiöt kasvavat liikevaihdolla mitattuna kymmenen kertaa verrokkeja nopeammin ja moninkertaisesti nopeammin henkilöstöllä mitattuna. Suomen 500 suurimman yrityksen joukkoon nousseista yrityksistä viimeisten kymmenen vuoden ajalta kolmasosa on pääomasijoitustaustaisia.  

Kotimaiset yleishyödylliset toimijat haluaisivat sijoittaa suomalaisiin kommandiittiyhtiömuotoisiin pääomasijoitusrahastoihin ja rahoittaa näin kotimaista talouskasvua, hyvinvointia sekä tulevaisuuden innovaatioita.  

Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä sen tiellä on veroeste, joka pitää poistaa. Olen tehnyt lakialoitteen kommandiittiyhtiöiden verotusta koskevaan tuloverolain 16 §:ään lisättävästä uudesta 5 momentista, jonka mukaan pääomasijoitustoimintaa harjoittavasta kommandiittiyhtiöstä saatu tulo-osuus olisi veronalaista silloin kun sama tulo olisi suoraan saatuna veronalaista. Lakialoite toteutuessaan voisi laittaa liikkeelle satoja miljoonia euroja kasvurahaa suomalaisille kasvuyrityksille. Sillä voi olla myös huomattavat seurannaisvaikutukset.  

Lakimuutos olisi toteutukseltaan yksinkertainen. Muutos on Suomen verojärjestelmän logiikan mukainen, eikä siinä synny verojärjestelmälle vieraita rakenteita tai käsitteitä. Ehdotus on myös EU-sääntelyn mukainen, eikä ehdotukseen liity valtiontukiongelmaa. Vastaava säädösmuutos toteutettiin ulkomaisten sijoittajien osalta vuosina 2005 ja 2019. 

Vihreää siirtymää halutaan vauhdittaa uusilla investoinneilla. Nykytilan ongelmallisuutta konkretisoi tilanne, jossa esimerkiksi luonnonsuojeluun keskittyvä säätiö haluaa hajauttaa omistustaan ja sijoittaa ympäristön kannalta kestäviin kohteisiin sijoittavaan suomalaiseen kommandiittiyhtiömuotoiseen pääomasijoitusrahastoon. Säätiön saamaa sijoituksen tuottoa verotetaan elinkeinon tulona 20 prosentin verokannalla, kun vastaava sijoitus ulkomaalaiseen rahastoon olisi verovapaa. Verovapaita olisivat myös pääomasijoitusrahaston sijoituskohteena oleviin osakkeisiin suoraan tehty sijoitus tai ulkomaisen toimijan sijoitus samaan rahastoon. 

Arvoisa puhemies! Nyt on aika tuoda kotimaisten sijoittajien kohtelu samalle viivalle. Tällä tarkasti rajatulla säädösmuutoksella poistettaisiin yksi pullonkaula kasvuyritysten rahoituksen ja talouskasvun tieltä. On kummallista, etteivät kotimaiset yleishyödylliset toimijat, kuten säätiöt, ole voineet sijoittaa suoraan kotimaisiin pääomasijoitusrahastoihin, vaikka niillä olisi aito halu investoida osa noin 20 miljardin sijoitusvarallisuudestaan nimenomaan Suomeen ja kotimaisiin kasvuyrityksiin. Nyt nämä pääomat ohjautuvat ulkomaille, muiden maiden talouskasvua ja työllisyyttä vauhdittamaan. Miksi ehdoin tahdoin säilytämme tämän veroesteen?  

Säädösmuutoksesta on käyty aikaisemminkin keskustelua. Juha Sipilän ja Pekka Ala-Pietilän työryhmät ovat esittäneet vuonna 2021 samaista säädösmuutosta työryhmiensä toimenpide-ehdotuksina. Oppositiopuolueista sosiaalidemokraatit linjasivat vuoden 2023 eduskuntavaaliohjelmassaan, että ”Suomessa on aktiivisesti kehitettävä toimivaa pääomasijoitusmarkkinaa, joka takaa kasvuyrityksille riittävästi osaavaa pääomaa”. Toivonkin, että lakialoitteeni saisi laajaa tukea yli puoluerajojen. Esittämäni säädösmuutos on kauan kaivattu. Nyt on oikea hetki toteuttaa se. 

Ehdotuksella yleishyödyllisiä yhteisöjä kannustetaan kotimaiseen omistajuuteen ja talouskasvun vauhdittamiseen. Säädösmuutoksessa ei ole kyse huojennuksesta vaan eriarvoisen verokohtelun poistamisesta. Muutos kannustaisi nimenomaisesti pienempiä ja keskikokoisia yleishyödyllisiä yhteisöjä ja rahastoja rahoittamaan kotimaisia kasvuyhtiöitä ja vauhdittamaan investointeja. 

Arvoisa puhemies! Suomen talous on taantumassa. Kasvuyritysten rahoitushanat ovat tyrehtyneet. Kaikki kivet on tässä suhdanteessa käännettävä, jotta kotimaisten kasvuyritysten kasvun rahoitukseen saadaan vauhtia. Hallitusohjelmassa on mainittu kunnianhimoinen tavoite luoda edellytykset maailman parhaalle startup- ja kasvuyritysekosysteemille. Lakialoitteeni toteutuessaan edistäisi tätä linjausta. — Kiitos. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.