Senast publicerat 09-07-2025 17:08

Punkt i protokollet PR 56/2024 rd Plenum Tisdag 28.5.2024 kl. 14.07—18.15

7. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden samt till lag om ändring av 46 kap. 1 och 12 § i strafflagen

Regeringens propositionRP 47/2024 rd
Remissdebatt
Talman Jussi Halla-aho
:

Ärende 7 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till utrikesutskottet, som försvarsutskottet och ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Tavio, varsågod. 

Debatt
16.38 
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta ja muutettavaksi rikoslakia. Samalla nykyinen laki kaksikäyttötuotteiden vientivalvonnasta vuodelta 1996 kumottaisiin. Hallituksen esityksen tavoitteena on saattaa kansallinen sääntely yhteensopivaksi kaksikäyttötuotteiden vientivalvontaa koskevan vuoden 2021 EU-asetuksen kanssa ja samalla varmistaa vientivalvonnan tehokas toimeenpano muuttuneessa toimintaympäristössä. Vuoden 1996 kansallinen laki on tarpeen uudistaa, jotta voitaisiin varmistaa kaksikäyttötuotteiden tuottajille ja viejille korkealaatuinen ja selkeä lainsäädäntö. Myös rikoslakia joudutaan muuttamaan, jotta se huomioisi uuden kaksikäyttötuotteiden vientiä koskevan kansallisen lain tuomat muutokset ja jotta turvattaisiin rangaistussäännösten oikeasuhtaisuus ja toimeenpanon tehokkuus. Tämä työ tehtiin yhteistyössä oikeusministeriön kanssa. 

Arvoisa puhemies! Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonta on tämänhetkisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa tärkeä elementti sekä turvallisuudelle että taloudelle. Valvotut kaksikäyttötuotteet muodostuvat erilaisista tuotteista, muun muassa teollisuusventtiileistä, viestintäteknologiasta, lasereista ja salausjärjestelmistä. Yhteistä niille on se, että väärissä käsissä ne aiheuttavat vaaraa eivät pelkästään Suomelle vaan myös laajemmin, jos niitä käytetään esimerkiksi joukkotuhoaseiden kehittämiseen. 

Vuoden 2021 EU-asetus uudisti vientivalvontaa tehostamalla EU-maiden koordinaatiota ja toimeenpanoa ja luomalla uusia mekanismeja. Tavoitteena oli myös tehostaa viejille annettavia ohjeita vastuullisista käytännöistä heikentämättä kuitenkaan viejien maailmanlaajuista kilpailukykyä. Tämä on tärkeää yrityksillemme. 

Asetuksen toimeenpanon osalta jäsenmaille jätettiin myös liikkumavaraa, jotta nämä pystyisivät räätälöimään toimeenpanoon liittyviä kysymyksiä vastaamaan kansallisia prioriteetteja ja sääntelyä. Kansallisten ratkaisujen varaan jätettiin muun muassa viranomaisvastuiden järjestäminen, valvonnan toimenpiteet, seuraamuksista määrääminen sekä eräitä luvanvaraisuuteen ja ilmoitusvelvollisuuksiin liittyviä määräyksiä. Uudessa laissa onkin käytetty näitä kansallisen liikkumavaran mahdollisuuksia, jotta EU-asetuksen toimeenpano olisi parhaiten linjassa omien lähtökohtiemme kanssa. 

Viranomaisten toimivaltuuksiin ehdotetaan päivityksiä, jotka liittyvät muun muassa viranomaisten välisen tiedonvaihdon tehostamiseen, kansainvälisessä yhteistyössä tehtävän tiedonvaihdon parantamiseen ja aineettomien kaksikäyttötuotteiden viennin valvontaan. 

Lakiin myös ehdotetaan muutoksia, joiden tavoitteena on selkeyttää menettelyjä esimerkiksi vientiraportoinnin ja lupien osalta, mikä olisi hyödyllistä sekä viejien että viranomaisten kannalta. 

Arvoisa puhemies! Nopeatahtinen teknologinen kehitys ja erilaisten uhkien lisääntyminen vaativat tehokasta vientivalvontakehikkoa ja kykyä kansallisiin päätöksiin asioissa, jotka katsotaan tärkeiksi kansallisen kokonaisturvallisuuden kannalta. Kansallinen liikkumavara on tärkeää turvata. Näin ollen lakiin esitetään sääntelyä kansallisesta valvontaluettelosta, johon sisältyvien tuotteiden vientiin Suomesta vaaditaan vientilupa. Turvaamalla strategisia tuotteita, kuten kvantti- ja puolijohdeteknologiaa, mahdollistamme myös niiden tuonnin Suomeen ja osallistumisen kansainväliseen tutkimuskehitykseen kumppanimaittemme kanssa. 

Mahdollisuus asettaa kaksikäyttötuotteita kansalliseen valvontaan antaa uuden työkalun estää Venäjä-pakotteiden kiertäminen. Useat EU-maat ja kumppanimaat ovat toimeenpanneet tai valmistelevat samantyyppistä valvontaa, muun muassa Britannia, Espanja, Ranska ja Japani. Alankomaat on toimeenpannut kansallista puolijohdeteknologian valvontaa jo viime syksystä. 

Maailma ympärillämme on muuttunut yhä arvaamattomammaksi. Talouden, turvallisuuden ja teknologian yhteys on korostunut. EU onkin esittänyt vuosi sitten taloudellisen turvallisuuden strategian, jonka toimeenpanosta tällä hetkellä keskustellaan. Kaksikäyttötuotteiden vientivalvonta on osa tätä pohdintaa. Uuden kansallisen lainsäädännön myötä tuemme taloudellisen turvallisuuden strategian päätavoitteita, turvallisuuden ja kilpailukyvyn edistämistä. 

Lakivalmistelun aikana on kuultu sidosryhmiämme sekä hallinnossa että yliopisto- ja yritysmaailmassa. Tätä vuoropuhelua tullaan jatkamaan, jotta pystymme toimimaan myös tulevaisuudessa parhaalla mahdollisella tavalla taloudellisen turvallisuuden ja kilpailukyvyn tukemiseksi nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Edustaja Ronkainen, olkaa hyvä. 

16.43 
Jari Ronkainen ps :

Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä. — Tässä taitaa olla nyt niitä eväitä, mitä meillä on aiemmin puuttunut, kun puhutaan vientiluvista ja vientivalvonnasta. Kun on pitkän aikaa saanut olla tuolla puolustusvaliokunnassa ja ollaan lausuntoja ulkoasiainvaliokunnalle tästä asiasta annettu useampaan otteeseen, niin meillä on ollut pikkusen ongelmia Suomessa, lähinnä noitten kaksikäyttötuotteitten osalta, mutta miksei aseidenkin osalta. 

Viennin näitten materiaalien osalta pitää olla pitkäjänteistä, mutta sen pitää olla myös yhdenmukaista niin kuin verrokkimaiden suhteen, niin että me pärjätään niillä markkinoilla. Sitten kun me mietitään kaksikäyttötuotteita, mitä ne voivat olla, niin jos me katsotaan vaikka Ukrainan sotaa, niin nehän voivat olla ihan mitä vain. Ne voivat olla ihan maitokaupasta ostettuja droneja tai mitä tahansa, mitä siis voidaan käyttää siviilitoimintaan ja sotilaalliseen toimintaan. 

Muistaakseni hallitusohjelmassakin on kirjaus tästä, että ruvetaan yhdenmukaistamaan tätä toimintaa muiden verrokkimaiden kanssa, ja jos tämä on askel nyt siihen suuntaan, niin minusta se on erittäin erittäin hyvä ja kannatettava asia. Tällä on selkeä vaikutus meidän vientiin ja sitä kautta myös kansantalouteen. — Kiitos. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ledamot Strand, varsågod. 

16.44 
Joakim Strand :

Tack, ärade talman! Det handlar alltså om regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om kontroll av export av produkter med dubbla användningsområden samt en ändring av strafflagen. Det är en reform av en lag om exportkontroll, och tanken är att det ska förbättra tydligheten i lagstiftningen om denna typ av produkter. Man tar också bort överlappande och på vissa ställen motstridiga bestämmelser med en direkt tillämpning av EU-förordning. Som här kom fram handlar förslagen också om att hantera eventuellt kringgående av sanktioner mot Ryssland, och det baserar sig på en EU-förordning som trädde i kraft i september 2021. Den här lagen ska träda i kraft i september 2024. Man tar alltså bort överlappande och på vissa ställen motstridiga bestämmelser med den här direkta tillämpningen av EU-förordningen. 

Koska kyse on viennistä, niin halusin tuoda ministerin puheen keskeiset kohdat myös ruotsiksi. Ei ole syytä tätä erikseen kääntää. — Tack. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Tack. — Edustaja Holopainen, olkaa hyvä. 

16.45 
Hanna Holopainen vihr :

Arvoisa puhemies! Olemme täällä tosiaan käsittelemässä nyt kaksikäyttötuotteiden vientivalvontaan liittyvää lakimuutosta, ja tämä on tosiaan tärkeä kokonaisuus, kun huomioidaan tämä muuttunut turvallisuustilanne, niin kuin ministerikin esittelypuheenvuorossaan totesi tuossa. Ja on tietenkin tärkeätä, että ne kansalliset toimet ja kv-toimet pystytään ohjaamaan niin, että tällaisia kaksikäyttötuotteita, jotka ovat siis tuotteita tai palveluita, jotka on tarkoitettu siviilikäyttöön mutta joilla voi myöskin toteuttaa tämmöistä sotilaallista toimintaa, terroristista toimintaa tai sitten muulla tavalla tämmöistä toimintaa, tietenkin pitää säädellä erityisesti, ja totta kai tässä on tämä ulottuvuus siitä, että meidän pitäisi huolehtia siitä, että toisaalta emme tue sellaista toimintaa, jota esimerkiksi autoritääriset valtiot harrastavat, tämmöistä kansalaisia terrorisoivaa toimintaa, tai esimerkiksi, että emme tue Venäjän laitonta hyökkäystoimintaa Ukrainassa. Meidän pitää löytää sellaiset keinot, joilla sitten yhteisesti, kansainvälisesti pystytään löytämään semmoinen toimiva valvontakehikko siihen, ja on tärkeätä, että Suomi on tässä asiassa aktiivinen. Toisaalta meillä on tietenkin myös yritystoimintaa, jolla on vahvaa osaamista tällä alalla. Siten tähän elinkeinotoimintaan liittyvät näkökulmat ovat tässä myös tärkeitä, ja on hyvä, että täällä eduskuntakäsittelyssäkin sitten huolellisesti arvioidaan tämä kokonaisuus, mutta kaikkineen tosi tärkeä uudistus. — Kiitos. 

Puhemies Jussi Halla-aho
:

Kiitoksia. — Ja ministeri Tavio tarpeen mukaan. 

16.47 
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio :

Herra puhemies! Juuri kuten edustaja Ronkainen lausui, on tärkeää, että Suomi verrokkimaiden kanssa tekee tätä kaksikäyttötuotteiden vientivalvontaa. Näkisin, että yritystemme kannalta selkeä lainsäädäntökehikko ja toimintatavat mahdollistavat sen liiketoimintaympäristön kehittymisen ja sen kilpailukyvyn paranemisen. Samalla se on toki tärkeää, että Suomi viestii ja konkreettisesti pystyy turvaamaan investointeja, joita Suomeen tulee, jotta myös se tänne Suomeen siirtyvä teknologia pysyy täällä Suomessa ja yhteisiä pelisääntöjä noudatetaan. 

Kiitos kommenteistanne. En tiedä, oliko siinä enempää kysymyksiä tältä erää. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till utrikesutskottet, som försvarsutskottet och ekonomiutskottet ska lämna utlåtande till.