Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Nästa frågeställare. Ledamot Sillanpää, varsågod.
Arvoisa puhemies! Yhdenkään lapsen kasvu tai kehitys ei kärsi, jos hän käyttää vähemmän digilaitteita koulupäivän aikana. Yhdenkään alakoululaisen kaveripiiri ei kapene, jos välitunneilla tuijotellaan luurien sijaan vaikkapa toisia silmiin. Onkin mahtavaa, että eduskuntaan on nyt saatu esitys puhelinten käytön rajoituksista koulussa. [Välihuutoja keskustan ryhmästä] Tämä on merkittävä askel oikeaan suuntaan. [Petri Honkonen: Mikään ei muutu! — Ben Zyskowiczin välihuuto] Juuri tätä olemme perussuomalaisten toimesta ajaneet jo kauan. Nyt käyttöä oppitunneilla rajoitetaan, mutta välitunnit olisivat toistaiseksi jäämässä koulujen järjestyssäännöissä linjattaviksi. Ruotsissa on tarkoitus ulottaa rajoitukset välitunneillekin.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisten mielestä etenkin pienten lasten aivoille pitäisi tarjota mahdollisuus kehittyä ilman kännyköitä koko koulupäivän ajan. Kysynkin opetusministeriltä: millä kaikilla keinoilla Suomi pysyy kehityksen etulinjassa myös digiviisaudessa? [Eduskunnasta: Mites vanhustenhoito?]
Ministeri Adlercreutz, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies, ärade talman! Meillä on jaettu huoli oppimistuloksista, siitä, että lapset ja toki me aikuisetkin luemme yhä vähemmän, että meillä kaikilla on parantamista vaikka keskittymiskyvyn suhteen. Aikuisten osalta se on enemmän sitä, että me otamme itseämme niskasta kiinni, mutta nuorten osalta meillä on velvollisuus pyrkiä tarjoamaan heille sellainen oppimisympäristö ja sellainen ympäristö, jossa on aikaa ja mahdollisuutta keskittyä, lukea, oppia. Ihan kuten sanoitte, kouluissa tämä tilanne paranee nyt huomattavasti ensi syksystä lähtien, kunhan esitys eduskunnassa hyväksytään. Uskon vakaasti siihen, että se tulee näkymään myöskin oppimistuloksissa.
Toinen puoli on sitten välitunnit. Nostitte hyvin esille sen, miten kasvokkain tapahtuva viestintäkin on tärkeätä, että puhumme toisillemme, kannamme senkin kautta vastuuta siitä, mitä itse sanomme. Ja itse toivon kyllä, että koulut ottavat laajasti käyttöön tämän mahdollisuuden rajoittaa käyttöä myöskin välituntien aikana, tunnistaen toki sen, [Puhemies koputtaa] että meillä on erilaisia kouluja, erilaisia tilanteita, alakouluja, [Puhemies koputtaa] yläkouluja. Tietty joustavuus on hyvä, kuten se, ettemme liiaksi aseta rasitteita myöskään kunnille. [Puhemies: Kiitoksia!] Mutta koko spektri on hyvä harkita ottaa käyttöön.
Frågan slutbehandlad.