Kiitos, arvoisa rouva puhemies! Tämä edunvalvontalainsäädäntöä koskeva esitys perustuu hallitusohjelman kirjauksiin siitä, että olemme tunnistaneet lainsäädännön päivitystarpeita niin holhoustoimilaissa kuin edunvalvontavaltuutusta koskevassa laissa. Hankkeen taustalla on tietysti myös se, että väestö ikääntyy ja asioiden hoitamiseen tarvitaan useammin muita ihmisiä, joko omaisia tai viranomaisedunvalvontaa tai valtakirjalla hoidettavaa asioiden hoitoa. Apua asioiden hoitamiseen tarvitaan yhä useammin, ja sen vuoksi on tärkeää, että nämä säädökset ja lainsäädäntömme ovat ajan tasalla. Monista näistä on saatu matkan varrella kokemusta, ja niitä muutetaan järkevämpäänkin suuntaan.
Tämä esitys koskee nimenomaan holhoustoimilain mukaista edunvalvontaa, joka on useimmiten virkamiesvetoista, ja myös edunvalvontavaltuutusta, joka tuli vuonna 2007 mahdolliseksi, jossa henkilö itse laatii valtakirjan ja antaa ohjeistusta lain reunaehtoja noudattaen, mitä valtuutettu voi hänen puolestaan tehdä, mikäli hän menettää kykynsä itse hoitaa taloudellisia tai henkilöä koskevia asioitaan. Tästä valtakirjasta on tullut erittäin suosittu ja toimiva keino järjestää asioiden hoito tulevaisuuden varalle, koska silloin voi valita itse luotettavan henkilön tai sijaisen, ei tarvitse niin sanotusti viranomaisen kanssa hoitaa asioita, ja monille se on ollut erittäin hyvä tapa. Näitä valtuutuksia onkin voimassa jo yli 20 000.
Olemme käyneet tätä lainsäädäntöä ministeriössä läpi, ja tässä on ollut laajempi työryhmä. Tässä on tarpeen tehdä muutoksia, ja näitä tässä esitetään. Tässä on tarkoituksena helpottaa edunvalvojan ja edunvalvontavaltuutetun, joka on siis tuo valtakirjalla toimiva henkilö, tehtävien hoitamista. Niitä selkeytetään ja puretaan turhaa sääntelyä siltä osin kuin se on mahdollista ja samalla kevennetään edunvalvojia valvovan holhousviranomaisen hallinnollista taakkaa, joka on nykyisin tietysti Digi- ja väestötietovirastossa toimiva yksikkö. Ja kun muistetaan, että edunvalvontalainsäädännön nimenomaisena tarkoituksena on heikossa asemassa olevien henkilöiden suojaaminen, lainmuutoksissa on huolehdittu tarkasti myös siitä, ettemme heikennä näiden ihmisten oikeusturvaa sujuvoittamisen tai muun syyn vuoksi.
Edunvalvontavaltuutusta koskevasta laista pidän erityisesti tärkeänä sitä ehdotusta, jonka mukaan valtuutettu voi jatkossa myydä kiinteistön tai tehdä kiinteistöön liittyviä oikeustoimia suoraan tuon valtakirjan nojalla, jollei valtuuttaja ole sitä rajoittanut. Valtuuttajahan voi myös rajoittaa hyvinkin yksityiskohtaisilla määräyksillä valtuutetun toimintaa. Nykyisin tämä on siten, että ne edellyttävät erityistä mainintaa edunvalvontavaltakirjassa, ja kun moni asuu kiinteistössä tai asunto-osakeyhtiössä, niin he eivät ole osanneet tehdä tällaista eroa, ja siitä on aiheutunut sitten hankaluuksia, kun on pitänyt hakea vielä erillinen tämmöinen viranomaisvetoinen edunvalvoja. Se on koettu hyvin byrokraattiseksi, ja se hidastaa asioiden hoitoa. Tästä syystä tuota pykälää on tarkoitus muuttaa, ja toki se koskee vain voimaantulon jälkeen tehtyjä valtuutuksia.
Toinen käytännön kannalta merkittävä muutosehdotus liittyy edunvalvontavaltakirjassa yksilöityjen vähäisten lahjojen antamiseen. Ongelma on monesti se, että tuo valtuutetuksi määrätty, vaikkapa tytär äidillensä esim., ei voi antaa valtuuttajan toivomia syntymäpäivälahjoja esimerkiksi lapsenlapsille. Tässä tämä esteellisyys johtuu lähisukulaisuudesta, ja tässä nyt ehdotetaan, että jos valtakirjassa yksilöidään, että voi antaa vähäisiä lahjoja — tietysti ei voi itsellensä antaa, mutta esimerkiksi lapsenlapsille — niin silloin näin voisi toimia. Tämä on käytännönläheinen. Totta kai isovanhempi, jolla on varoja siihen, on halunnut jatkaa sitä menettelyä, että annetaan jouluna vaikka 50 euroa. Tämä ei oikein ole ollut mahdollista, ja tämä on aiheuttanut käytännölle vieraita tilanteita.
No, kuten sanoin, Digi- ja väestötietovirasto toimii holhousviranomaisena, joka valvoo edunvalvojan toimintaa myös ennakolla, lupasääntelyllä, ja sitten jälkikäteen annetaan vuositilejä. Myös tähän niin sanottuun perinteiseen edunvalvontaan, joka on hyvin viranomaispainotteista, ehdotetaan muutoksia holhoustoimilakiin, ja ne kohdistuvat ennen kaikkea näihin lupiin, mitä lupia pitää etukäteen hakea päämiehen puolesta tehtäviin oikeustoimiin. Niihin ehdotetaan muutoksia, joilla lupavaatimuksia täsmennetään ja osin myös poistetaan. Yhtenä esimerkkinä on se, että jatkossa edunvalvoja ei tarvitse päämiehen puolesta lupaa, kun hän tekee esimerkiksi puukaupat. Holhousviranomainen voi tietysti pyytää metsänhoitosuunnitelmaa, jos päämiehellä on merkittävä omaisuus, mutta holhoustoimilaissa on muutenkin hyvin tarkat säädökset siitä, että edunvalvojan tulee hoitaa päämiehensä asioita huolellisesti ja hänen taloudellisia etujaan valvoen, ja esimerkiksi puukaupoissa on koettu, että siinä valvontaviranomaisen tehtävä on ollut lähinnä katsella kauppahintaa hyvin monenlaisista arviolausunnoista, ja tämä on jätetty nyt sitten pois näistä erityistä lupaa edellyttävistä oikeustoimista. Toki se ei estä sitä, että maistraatti voi aina valvonnassaan pyytää lisäselvityksiä edunvalvojalta sitten vuositilin yhteydessä tai muutoinkin.
Holhoustoimilaki koskee myös alaikäisen lapsen edunvalvojia siltä osin, kun lapsilla on tietty määrä omaisuutta. Lapsen vanhemmat ovat tietysti edunvalvojia, jotka hoitavat taloutta, ja heidän kannaltaan merkityksellinen ehdotus tässä on se, että tämän varallisuusrajan, jolla nykyisin merkitään holhousasioiden rekisteriin nämä edunvalvojahuoltajat, jotka joutuvat antamaan sitten jatkossa vuositilejä, summa nousee 20 000 eurosta 30 000:een. Tämä perustuu rahanarvon muutokseen. On koettu, että on kevyempi menettely, jos se rahanarvoa vastaisi, eikä tulisi turhaa hallinnollista taakkaa. Toki, jos tulee maistraatin — tai ei maistraatin, nythän minä puhun vanhoista ajoista — Digi- ja väestötietoviraston tietoon, että huoltajat/edunvalvojat ovat käyttäneet väärin tai on jotain epäilyksiä väärinkäytöksistä, niin siellä kyllä on lasten vanhempia, jotka pienemmälläkin summalla sitten ovat valvottavana, jotta maistraatti — Digi- ja väestötietovirasto — voi valvoa sitä, että huoltajat hoitavat asioita asianmukaisesti.
On tärkeää, että edunvalvojat ja valtuutetut pystyvät hoitamaan asioita myös päämiehensä puolesta sähköisissä palveluissa — niistäkin puhuttiin tänään — ja esimerkiksi veroilmoituksen tekeminen verkossa on ollut mahdollista jo viime vuodesta lähtien. Tästä on ollut keskustelua. Mutta terveydenhoitoon liittyviä asioita ei voi vielä hoitaa sähköisissä palveluissa. Asia on tiedostettu, ja meillä onkin tänä syksynä alkamassa yhdessä valtiovarainministeriön kanssa jatkohanke, jossa pohdimme puolesta asiointia, ja tulemme saattamaan tätä ajan tasaisesti vielä tällä hallituskaudella. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset esittelystä. — Ja sitten menemme keskusteluun. Edustaja Strandman, olkaa hyvä.