Senast publicerat 29-09-2022 09:15

Punkt i protokollet PR 92/2022 rd Plenum Torsdag 15.9.2022 kl. 16.00—19.50

5. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ersättning till statsanställda för olycksfall som inträffat under förhållanden som hänför sig till distansarbete

Regeringens propositionRP 122/2022 rd
Remissdebatt
Andre vice talman Juho Eerola
:

Ärende 5 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till förvaltningsutskottet. 

För remissdebatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Paatero, varsågod. 

Debatt
18.22 
Kuntaministeri Sirpa Paatero 
(esittelypuheenvuoro)
:

Kiitoksia, arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Esityksessä on kyse uudesta laista, jonka mukaan valtion henkilöstön etätöissä sattuneet työtapaturmat korvattaisiin nykyistä laajemmin. Tavoitteena on, että laki tulisi voimaan vuoden 23 alusta. 

Tällä hetkellähän valtion työntekijöiden tapaturmaturva perustuu työtapaturma- ja ammattitautilakiin, jonka mukaisesti Valtiokonttori korvaa etätyössä sattuneita työtapaturmia suppeammin kuin varsinaisella työpaikalla sattuneita tapaturmia. Tämä on heikentänyt tapaturmaturvaa yleisemmin, kun etätyöt valtiolla ovat yleistyneet rajusti koronaepidemian aikana ja työnantaja on jopa ajoittain suositellut etätyöskentelyä. Esimerkiksi yksityisellä sektorilla on joissakin yrityksissä otettu tämän vuoksi erillisiä vakuutuksia, joilla on laajennettu työntekijöiden etätyön tapaturmaturvaa. Valtiolla työtapaturmaturva ei kuitenkaan perustu vakuutussopimuksiin vaan lakiin, joten asia on syytä ratkaista lainsäädäntöteitse. Näin varmistetaan valtion työntekijöiden tasapuolinen kohtelu ja säästetään myös hallinnollista taakkaa ja kuluja, kun ei tarvita erillisiä vakuutuksia yli 70 000 työntekijälle. 

Tällä esityksellä laajennetaan valtion työntekijöiden tapaturmaturvaa etätöissä eräisiin varsinaisen työnteon oheisiin tilanteisiin, joita nykyinen työtapaturma- ja ammattitautilaki ei kata. Näin tapaturmaturva vastaisi tasoltaan pitkälle yksityisen sektorin vakuutusten tasoa ja olisi lähempänä samaa tasoa kuin työpaikalla työskenneltäessä. Tämän esityksen perusteella korvattavan etätyötapaturman tulee liittyä työntekoon tai työnteon vuoksi tehtävään siirtymiseen esimerkiksi asunnon ja etätyöpaikan välillä, etätyöpaikan läheisyydessä ruokatauon aikana tai vaikkapa lasten päivähoidon järjestämisen vuoksi tehdyllä matkalla etätyöpaikalta hoitopaikkaan. Toisaalta työhön liittymättömissä toimissa, kuten vaikkapa lumitöissä tai harrastuksissa, sattuneita vahinkoja ei tietenkään edelleenkään korvattaisi. 

Esityksen on arvioitu laajentavan työtapaturmaturvaa enimmillään joissakin kymmenissä tapauksissa vuosittain. Tapaturmaturvan laajentamisesta aiheutuvien korvausmenojen arvioidaan kokonaisuudessaan jäävän vuosittain alle 100 000 euron. Toisaalta on olennaista huomata, että etätyön lisääntyminen on vähentänyt työmatkoilla sattuneita vahinkoja. Korvattavien tapaturmien määrä on laskenut jopa sadoilla tapauksilla, mistä syntyneet säästöt ovat olleet merkittävät. Tämä johtuu siitä, että työmatkat ja niillä aiheutuneet tapaturmat ovat vähentyneet etätyön myötä. 

Esitys on siis periaatteellisesti tärkeä, sillä tavoitteemme on lisätä valtiolla monipaikkaista työtä ja tehdä etätyöstä entistä useammin aidosti tasavertainen vaihtoehto. Joustavuus lisää valtion houkuttelevuutta työpaikkana ja parhaimmillaan parantaa sitä kautta myös työn laatua. Joustavampi työskentely tuo valtiolla mahdollisuuksia myös tilatehokkuuteen ja sitä kautta saataviin energia- ja kustannussäästöihin. Näin samalla rahalla voidaan tarjota ihmisille parempia julkisia palveluita — hyötyä siis henkilöille, työntekijöille itselleen, mutta myöskin valtiolle, koko yhteiskunnalle. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till förvaltningsutskottet.