Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen esityksessähän on kyse hyvin teknisluontoisesta, pienestä korjauksesta ampuma-aselainsäädännössä.
Maamme ampuma-aselainsäädäntöä on uudistettu viime vuosina itse asiassa lukuisia kertoja. Muutokset on tehty usein hyvinkin nopealla aikataululla, ja voisi sanoa, että välillä lähes paniikinomaisesti reagoiden tapahtuneisiin. Jokainen kouluampuminen tai muu ampumatapaus asein on aina vakava asia, ja se pitää vakavasti ottaa, en sitä ole sanomassa, mutta usein tässä unohdetaan se, että syy on jossain muussa kuin aselainsäädännössämme. Ymmärrän valtaosan uudistuksista, joita olemme tehneet ehkä viimeisten kahdeksan vuoden aikana, mutta olen sitä mieltä, että nyt on jo lainsäädännössämme useita ongelmakohtia ja epäselvyyksiä, jotka voivat jo merkittävästi hankaloittaa vastuullista ja turvallista ampumatoimintaa ja ampumaurheilua ja metsästystä.
Ymmärrän nämä nytkin käsittelyssä olevat aseiden säilyttämiseen liittyvät tiukennukset. Ne ymmärretään myös harrastajien keskuudessa varsin laajasti, mutta esimerkiksi ampumaurheilun aloittaminen on jo tässä maassa hyvin hankalaa ja myös metsästyksen pariin pääseminen. Myös aseen hankinta on minusta tehty tietyissä tilanteissa turhan paljon viranomaisiakin työllistäväksi, eikä ole edes turvallisuuden kannalta perusteltua esimerkiksi vaatia kaikkien uusien aseiden näyttövelvoitetta poliisille.
Lainsäädäntö itse asiassa menee niin, että tuon aseen voi käydä näyttämässä kuka tahansa, kenellä on vastaavaan aseeseen lupa, ja jopa tehdä sen niin, että vie matkassaan vaikkapa 20 asetta kerralla poliisin tarkastettavaksi. Voi kysyä, onko tämä jo turvallisuudenkin kannalta kyseenalaista. Riittävä takuu luvan ja aseen kohtaamisesta on minusta se, että ase on ostettu lailliselta asekauppiaalta. Näyttövelvoitteen eli tämän näyttövelvoitteen poliisille voisi rajata vain tilanteisiin, joissa kauppa tapahtuu esimerkiksi kahden yksityishenkilön kesken.
Toisena olisi minusta perusteltua keventää ampuma-aselupamenettelyä myös esimerkiksi tilanteissa, joissa vanha luvallinen ase uudistetaan vastaavan tyyppiseen uudempaan aseeseen, siis niin, että aseiden kokonaismäärä ei kasva. Tällaisen tilanteen lupaprosessi on nykyisin kohtuuton ja täysin turha. Itse toivonkin, että sisäministeri Petteri Orpo on myös aktiivinen tässä sektorissa kaikkien muiden työkiireiden keskellä niin, että meidän aselainsäädäntöämme kohtuullistettaisiin niiltä osin, missä se on järkevää.
Arvoisa puhemies! Euroopan komissio on myös suunnittelemassa aselainsäädännön kiristämistä. Lainsäädäntömuutosten ja tämän keskustelun taustalla ovat Ranskassa tapahtuneet terroriteot, ja niiden myötä asedirektiivin kiristämisessä olisi kyse luvallisten, itse lataavien aseiden täyskiellosta, eli juuri niiden aseiden, joita esimerkiksi Suomessa reserviläisammunnoissa suurilta osin käytetään. Itse asiassa tälläkään uudistuksella ei olisi minkäänlaista merkitystä luvattomiin aseisiin, joita yleensä näissä vakavissa tapauksissa käytetään. Suomen Reserviupseeriliiton puheenjohtaja Mikko Halkilahti on esimerkiksi nostanut esille tämän huolen, ja pidän erittäin tärkeänä, että vaikka tästä päätös tehdäänkin EU-tasolla, niin seuraamme aktiivisesti Suomessa, sillä meillä on monesta maasta poikkeava puolustusratkaisu, joka perustuu laajaan reserviläisarmeijaan, ja siellä esimerkiksi reserviläisammunnat ovat tärkeä osa tämän hyvän puolustuskyvyn turvaamisessa.
Toivon, että emme mene sellaiseen lainsäädäntöön, että esimerkiksi estämme tämän harrastuksen, joka Suomessa on laajaa, hyvin valvottua ja määrätietoista, mitä esimerkiksi reserviläisten keskuudessa tehdään. Meidän tilanteemme on erilainen kuin monessa muussa EU-maassa, ja tässä tilanteessa meidän pitää tunnustaa ja tunnistaa oma erityisasemamme ja pitää huolta, että emme tee EU-lainsäädännössä tässäkään sellaista virhettä, joka vaarantaisi esimerkiksi meillä tämän arvokkaan harrastuksen.