Senast publicerat 04-06-2021 21:45

Punkt i protokollet PR 38/2016 rd Plenum Torsdag 14.4.2016 kl. 15.59—18.39

6. Lagmotion med förslag till lag om ändring av 33 § i alkohollagen

LagmotionLM 12/2016 rdOuti Mäkelä saml 
Remissdebatt
Andre vice talman Paula Risikko
:

Ärende 6 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till social- och hälsovårdsutskottet. 

Debatt
18.33 
Outi Mäkelä kok 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Kyseessä on siis lakialoite laiksi alkoholilain 33 §:n muuttamisesta. Alkoholilainsäädäntöhän kieltää väkevän alkoholijuoman mainonnan, epäsuoran mainonnan ja muun myynninedistämistoiminnan. Tästä voidaan poiketa alkoholijuomien valmistus-, vähittäismyynti- ja anniskelupaikoissa sekä tietoverkoissa, kun kyse on myyntihinnastosta. 

Museolain mukaan museotoiminnan tavoitteena on puolestaan ylläpitää ja vahvistaa väestön ymmärrystä kulttuuristaan, historiastaan ja ympäristöstään ja museoiden tulee edistää kulttuuri- ja luonnonperintöä koskevan tiedon saatavuutta tallentamalla ja säilyttämällä aineellista ja visuaalista kulttuuriperintöä tuleville sukupolville, harjoittamalla siihen liittyvää tutkimusta, opetusta ja tiedonvälitystä sekä näyttely- ja julkaisutoimintaa. 

Miten tämä nyt sitten liittyy tähän alkoholilakiin, niin sitä myötä, että Rajamäellä sijaitsee Altian tehtaitten yhteydessä vuodesta 1963 asti toiminut Altian tehdasmuseo eli viinamuseo, ja tämä museo on tähän mennessä saanut olla auki vain poikkeustapauksissa, sillä sen toiminnan on tulkittu rikkovan alkoholilainsäädäntöä tämän mainontapykälän osalta. Museoon on kerätty paitsi runsaasti aineistoa Altian tehtaan toiminnasta myös historiallista aineistoa alkoholin kulutuksesta ja myynnistä Suomessa. Tämän viinamuseon toiminta suhteessa alkoholilakiin on hyvin tulkinnanvaraista, eikä sen, että museossa on esillä esimerkiksi tehtaan omia tuotteita, pitäisi yksiselitteisesti leimata museon toimintaa mainonnalliseksi. Kyse on muun muassa siitä, että esillä on ollut alkoholituotepakkauksia ja on katsottu, että niillä on myös mainonnallinen merkitys. 

Tämän suhteen, jos ajatellaan Altian tehtaan toimintaa, museo on myös esitellyt laajasti tehtaan muuta toimintaa. Tehtaan toimintahan on ollut hyvin laaja-alaista, ja siihen on kuulunut alkoholin valmistuksen lisäksi myös hiivan, parfyymin ja etikan tuotantoa. Museon kokoelmiin sisältyy lisäksi alkoholin myyntiin, kulutukseen ja muuhun toimintaan liittyvää historiallista aineistoa muun muassa kieltolain ja talvisodan ajoilta, ja on tuntunut todella erikoiselta, että koko museon toiminta on mielletty markkinoinniksi, kun kyse on näin laaja-alaisesta tehdastoiminnan esittelystä. 

Tällä perusteella olenkin esittänyt, että eduskunta hyväksyisi lakiin muutoksen, joka alkoholilain 33 §:ään lisättäisiin, että tässä pykälässä säädettyjä alkoholin mainonnan ja markkinoinnin rajoitteita ei sovelleta alkoholin valmistukseen ja sen tuotannon historiaan liittyvään museotoimintaan, kun kyseinen toiminta noudattaa museotoiminnan periaatteita. Tämä koskisi nyt sitten tätä yksittäistapausta ja olisi hyvin pieni muutos, ja se voitaisiin toteuttaa esimerkiksi tämän alkoholilain uudistuksen yhteydessä. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till social- och hälsovårdsutskottet.