Arvoisa herra puhemies! On aivan oikein, että vanhojen autojen uusimista pienellä panoksella kannustetaan ja tuetaan. Se on totta, että tämä edustaja Köntän mainitsema suomalaisen auton noin 12 vuoden käyttöikä, minkä jälkeen todennäköisesti auto romutetaan, on liian pitkä. Siinä sinänsä on monta asiaa, jotka menevät tavallaan väärin. Autojen liikenneturvallisuus ei ole parhaalla mahdollisella tasolla, päästöt ovat ehkä korkeammat ja ovatkin. Sitten pitää muistaa, että tämän päivän nykyaikaisten autojen ajaminen on paljon turvallisempaa. Niissä on paljon sellaisia ominaisuuksia, joita näissä vanhoissa autossa ei ole ollenkaan. Siellä on luistonestoa, siellä on ABS-jarrua sun muuta, airbageja sun muita, jotka lisäävät passiivista turvallisuutta autossa olennaisen paljon. On hyvä, että valtiovalta tukee tätä kehitystä, mutta kuitenkin, vaikka nyt elämme vahvaa kriisiaikaa, tässä autopolitiikassa meidän pitäisi päästä pitkäjänteiseen kehitystyöhön, ja toivoisin, että tasaisin pitkän tähtäimen suunnitelmin edettäisiin, jotta päästäisiin autokantaa uusimaan paljon paremmin.
On hyvin huolestuttava ilmiö se, että kun naapureissamme autoja uusitaan, niin niitä tuodaan sitten Suomeen, kun ne ovat edullisia. Kun on joku Saksasta tuotu viisi vuotta vanha auto — hyvä, erinomainen auto siellä — niin se on mielellään myyty pois, kun markkinoilta saa uusia, kehittyneempiä autoja tilalle hyvin nopeasti ja edullisella kaupalla, ja ne vanhat autot tulevat sitten tänne Suomeen. Se ei ole oikein hyvä kehitys, koska se antaa sitten sen syyn meille siihen, että ostetaan yhä enemmän vanhoja autoja, ja se autojen nuorentumiskehitys tavallaan menee vähän piloille. Mutta tämä on meidän kansallisessa päätösvallassamme. Toivon, että jonain päivänä huomattaisiin, että tällainen kehitys ei välttämättä Suomen kannalta ole hyvä asia.
Edustaja Essayahin mainitsema sähköpolkupyörien pieni tuki: Olen hieman samaa mieltä siinä asiassa, että se on kyllä kohdennettu sellaisille alueille, missä näitä muita kulkemismahdollisuuksia on todella paljon. Ei voida kuvitellakaan, että maaseutuolosuhteissa tai kaikkialla Suomessa se sähköinen polkupyörä olisi hyvä. Polkupyöräilen itsekin jonkun verran kesällä ja yritän aina polkupyöräillä jopa enemmän, mutta jokainen tietää, että pitkillä välimatkoilla polkupyörästä ei ole työmatkoissa mitään hyötyä. Olen toki kerran nähnyt sellaisen ihmeen, että metsuri meni palstalle polkupyörällä, mutta siihen oli järkevä syy: sinne oli 15 kilometriä, ja kun auto oli hajonnut, niin ei ollut muuta vaihtoehtoa, kun piti käydä työmaalla, oli pakko käydä siellä. Sen kerran olen nähnyt, että siitä oli silloin hyötyä.
Mutta Suomessa pitkien välimatkojen maassa auto on todella ihan välttämättömyys. Toivon, että kun tulevia lakihankkeita autoja koskien tehdään, niin tämä huomioidaan, koska se on sellainen asia, että jos Suomi halutaan pitää pyörimässä, niin se välttämättä tarkoittaa, että yksityisautoilu on kannattavaa.