Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunta aloitti Valtion tarkastusviraston taloudenhoidon ja pääjohtajan toiminnan selvittämisen helmikuussa. Valiokunta kuuli asiantuntijoita ja teki tietopyyntöjä eri tahoille. Kaikkiaan valiokunnalla on ollut käytössään 64 kirjallista asiantuntijalausuntoa. Mietintö on yksimielinen ja sisältää kaksi lausumaa.
Tarkastusvirasto on ollut viime vuoden lopusta lähtien kielteisen julkisuuden kohteena. Esillä on ollut pääosin viraston pääjohtajan valtion varojen käyttöön liittyviä epäselvyyksiä. Tapahtunut on valiokunnan näkemyksen mukaan horjuttanut luottamusta tarkastusvirastoon valtionhallinnon ylimpänä ulkoisena tarkastajana. Pidämme tärkeänä, että Valtion tarkastusviraston toiminta vakuuttaa kansalaiset siitä, että valtion varoja käytetään myös tarkastusvirastossa sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti, että toimintaprosessit ovat läpinäkyviä ja että virasto itse toimii, kuten se edellyttää tarkastettaviensa toimivan.
Selvityksemme kohdistui sisäiseen valvontaan ja riskienhallintaan sekä hyvän hallinnon periaatteiden ja asiaa koskevien säännösten noudattamiseen. Yksityiskohtaisemmin olemme tarkastelleet sisäisen tarkastuksen toimintaa ja matkustussäännön noudattamista koskien erityisesti VTV:n pääjohtajan matkoja, Finnairin kanta-asiakaspisteiden käyttöä sekä matka- ja kululaskuja.
Arvoisa puhemies! Valtion tarkastusviraston pääjohtajan vastuulla on johtaa valtionhallinnon ulkoista tarkastusta. Lisäksi pääjohtaja ohjaa omalla toiminnallaan Valtion tarkastusviraston toimintakulttuuria. Tarkastusvirastossa ei ole tahoa, jolla olisi päätäntävaltaa pääjohtajan yläpuolella.
Johtopäätöksenään valiokunta toteaa, että pääjohtajan toiminta on merkittävällä tavalla heikentänyt luottamusta Valtiontalouden tarkastusviraston oman taloudenhoidon asianmukaisuuteen sekä sisäisen valvonnan toimivuuteen ja vahingoittanut viraston julkikuvaa. Valiokunta katsookin, että eduskunnan kansliatoimikunnan tulee selvittää, onko pääjohtajalla edellytyksiä eduskunnan virkamieslain mukaisesti jatkaa tehtävässään, ja irtisanomisedellytysten täyttyessä saattaa asia eduskunnan täysistunnon päätettäväksi. Valiokuntamme pitää tärkeänä, että mietinnössä esiin nostettujen rakenteellisten epäkohtien osalta ryhdytään asianomaisten tahojen osalta korjaaviin toimiin.
Tarkastusvirasto toimii perustuslain mukaan eduskunnan yhteydessä ja on toiminnallisesti riippumaton, ja tarkastusvaliokunnan toimialaan kuuluu viraston osalta sen taloudenhoidon valvonta. Tarkastusvirasto päättää itse työsuunnitelmastaan, tarkastustoimintansa kohdentamisesta sekä tarkastusten ajoittamisesta ja suorittamistavasta. Toimintaa johtaa pääjohtaja, jonka ratkaistaviksi kuuluvat pääsääntöisesti tarkastusviraston kaikki asiat. Työjärjestykseen puolestaan sisältyy tarkempia määräyksiä.
Tarkastusvaliokunnan valvontatehtävään ei kuulu tarkastusviraston tai minkään muun valtion viraston, laitoksen, ministeriön tai valtionyhtiön operatiivinen johtaminen. Valiokunnan tehtävänä on tuoda esiin havaitsemiaan valtiontalouden hoitoa koskevia epäkohtia ja ehdottaa eduskunnalle, että hallitusta vaaditaan ryhtymään tarvittaviin toimenpiteisiin epäkohtien selvittämiseksi ja korjaamiseksi. Päätösten ja ratkaisujen tekeminen epäkohtien kuntoon saattamiseksi on hallinnon itsensä tehtävä, ja valiokunta puolestaan jälkiseuraa ja arvioi, ovatko tehdyt toimet riittäviä.
Käyn seuraavassa läpi keskeisiä valiokunnan tekemiä havaintoja, jotka halusimme tuoda eduskunnan tietoon.
Ensin lyhyesti sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta:
Tarkastusviraston sisäinen tarkastus toimii pääjohtajan alaisuudessa. Tämä vastaa yleisiä sisäisen tarkastuksen toimintaperiaatteita valtionhallinnossa. Sisäinen tarkastaja on tarkastusviraston virkamies, joka hoitaa tehtävää osana muita virkatoimia. Tämä tarkoittaa sitä, että tarkastusvirastossa sisäinen tarkastus ei ole erillään linjaorganisaatiosta.
Vuotta 2019 koskenut tarkastusviraston matkahallinnon sisäinen tarkastus kohdistui viraston matkahallinnon yleisiin menettelyihin, ohjeistukseen sekä matkalaskujen hyväksymiskäytäntöihin virastossa. Tarkastuksen mukaan viraston matkahallinnon menettelyissä ei ilmennyt erityistä huomautettavaa. Valiokunnan mielestä on merkille pantavaa, että valiokunta päätyi omassa selvityksessään toisenlaiseen tulokseen kuin tarkastusviraston sisäinen matkahallinnon tarkastus. Tarkastusvaliokunta kiinnittää vakavaa huomiota erityisesti pääjohtajan matkalaskujen puutteellisiin tietoihin ja kuittien puuttumiseen.
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus eli Palkeet tuottaa lakisääteisenä tehtävänään valtion virastoille ja laitoksille talous- ja henkilöstöhallinnon peruspalveluita. Palkeiden valiokunnalle toimittamasta aineistosta käy ilmi, että tarkastusviraston pääjohtajan laskuista on tehty useita lisäselvityspyyntöjä virastolle ja virastoa on toistuvasti pyydetty täydentämään tietoja sekä toimittamaan puuttuvia kuitteja ja selvityksiä. VTV:n toiminnassa havaitut puutteet ovat Palkeiden mukaan erittäin poikkeuksellisia, eikä vastaavaa ole havaittu muualla valtionhallinnossa.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että vuoden 2019 aikana pääjohtajan maksuaikakortilla tehtyjä kululaskuja on tarkastusvirastossa hyväksytty palvelukeskuksen ja valtiovarainministeriön suositusten vastaisesti. Palkeet on perustellut suositustaan sillä, että kyseiset menot eivät ole sellaisia menoja, joita olisi perusteltua maksaa viraston toimintamenoista, sillä niitä ei voi katsoa tarkastusviraston tehtävien hoidon kannalta välttämättömiksi menoiksi. Tarkastusvaliokunta kehottaa tarkastusvirastoa tarkistamaan ohjeistustaan ja toimintatapojaan vastaamaan talousarviolain periaatteita.
Pääjohtajan matkasuunnitelmien sekä matka- ja kululaskujen hyväksyntä on käytännössä aina pääjohtajan alaisella. Tämä heikentää pääjohtajan matka- ja kululaskujen kontrollin tehokkuutta, mutta vastaava tilanne on muissakin päällikkövirastoissa valtionhallinnossa. Tarkastusvirastolla ei kuitenkaan ole ohjaavaa ministeriötä, kuten muilla päällikkövirastoilla.
Niin sanotun yksi yli yhden ‑periaatteen noudattamisella voitaisiin turvata hyvän hallintotavan noudattaminen. Yksi yli yhden ‑periaate tarkoittaa päätöksen hyväksyttämistä päätöksen tekevän henkilön esimiehellä. Valtion virastojen ja laitosten ylimmän johdon yläpuolella ei kuitenkaan ole tahoa, jolle tämän tehtävän voisi osoittaa. Valiokunta ehdottaakin eduskunnan hyväksyvän lausuman tästä asiasta.
Tarkastusvaliokunta nostaa mietinnössään esille myös tarkastusvirastossa vuosina 2016—20 toteutetut organisaatiomuutokset. Tarkastusviraston työjärjestystä ja taloussääntöjä on näinä vuosina muutettu usein, mikä on ollut omiaan hämärtämään vastuusuhteita ja heikentämään kontrollien toimivuutta.
Tarkastusviraston organisaatio‑ ja johtamismalliuudistuksessa vuonna 2019 määriteltiin kokonaan uudelleen tehtäviä ja vastuita, ja siirtymävaiheessa oli epäselvyyttä vastuunjaosta eri tehtävien osalta. Valiokunta katsoo, että sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan sekä hyvän hallintotavan noudattamisen näkökulmasta toimivat kontrollijärjestelyt ja tehtävien organisointi ovat erittäin tärkeitä. Valiokunta painottaa, että tarkastusviraston tulee jatkossa kiinnittää erityistä huomiota siihen, että viraston taloushallinnon prosessit ja kontrollit on asianmukaisesti järjestetty ja dokumentoitu.
Tarkastusvaliokunta on käsitellyt mietinnössään myös valtion matkahallinnon ja virkamatkustamisen toimivuutta ja kehittämistarpeita. Valtion matkahallinto ja sen ohjaus on hajautunut usealle toimijalle, ja sen seurauksena ohjeistusta annetaan usealta taholta. Osaamisen taso vaihtelee paljon virastojen välillä, ja viraston tulee olla hyvin perillä matkahallinnon hajautetusta ohjauksesta, jotta se löytää tarvitsemansa tiedon oikealta taholta. Asiantuntijakuulemisessa nähtiin kehittämistarpeita muun muassa eri tahojen antamien ohjeiden koordinoinnissa, virastolle annettavan neuvonnan ja tuen saatavuudessa sekä yhteisten käytäntöjen ja toimintamallien edistämisessä. Valiokunta edellyttää, että valtionhallinnossa yhdenmukaistetaan ja selkeytetään matkustamiseen liittyvää ohjeistusta sekä huolehditaan ohjauksen ja neuvonnan riittävyydestä ja ohjeiden noudattamisen valvonnasta.
Arvoisa puhemies! VTV:n pääjohtajan vastuulla on johtaa tarkastusvirastoa, valtionhallinnon ylintä ulkoista tarkastusta, ja kulloinenkin pääjohtaja on viraston keulakuva, antaa viraston toiminnalle kasvot ja ohjaa omalla toiminnallaan myös viraston toimintakulttuuria. Valiokunta tarkastelee mietinnössään pääjohtajan toimintaa virkamatkustamisen osalta, virkatehtäviin palkkaamista sekä virkatehtävistä luopumista koskevan päätöksenteon asianmukaisuuden osalta ja tuo myös esille yksittäisiä kuluja, joiden maksaminen viraston määrärahoista on epäselvää, sekä käsittelee viraston johtamista ja henkilöstön työhyvinvointia.
VTV:n pääjohtajan virkamatkoista kertyneitä Finnair Plus ‑pisteitä ei ole hyödynnetty pääjohtajan virkamatkojen yhteydessä. Pääjohtajalla on Finnair Plus ‑tilin henkilökohtainen käyttäjätunnus ja salasana, eikä virastolla ole pääsyä tämän tilin tietoihin. Tästä syystä virastolla ei ole tietoa siitä, ovatko pisteet kokonaan käyttämättä. Asiaa on kysytty myös pääjohtajalta itseltään valiokunnan kuulemisessa. Pääjohtaja on vastannut, että Finnair Plus ‑tilin tiedot ovat henkilökohtaisia, ne eivät ole julkisia tietoja, eikä hänellä ole velvollisuutta vastata niitä koskeviin kysymyksiin. Valiokunta pitää valitettavana ja tarkastusviraston oman toiminnan avoimuutta ja uskottavuutta horjuttavana, että pääjohtaja on tehnyt valintansa siihen nojautuen, ettei hänellä ole velvollisuutta antaa tietoja virkamatkojen perusteella ansaittujen kanta-asiakaspisteiden käyttämisestä. Pääjohtaja on lisäksi jättänyt tilanteen selvittämisen julkisuudessa sekä asiasta tiedottamisen alaistensa vastuulle.
Arvoisa puhemies! Minulla on hieman puhe kesken, saanko jatkaa?
Puhemies Anu Vehviläinen
:Voitte jatkaa.
Kiitos paljon. — Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä pääjohtajan matka-asiakirjojen puutteellisuudesta ja yksittäisistä laskutusepäselvyyksistä.
Suurimpiin matkalaskuihin toteutetun otoksen perusteella noin 75 prosenttia pääjohtajan matkasuunnitelmista on ollut olennaisesti puutteellisia. Matkasuunnitelmassa on usein ollut vain matkan toteuttamisesta aiheutuvat päivärahat. Eräiden kulujen osalta tarkastusvirasto on ryhtynyt toimenpiteisiin niiden takaisinperimiseksi tai verotuksen oikaisemiseksi. Valiokunta pitää pääjohtajan toimintatapaa matkustusasioiden hoitamisessa huolimattomana, viraston omia sekä Palkeiden voimavaroja kuormittavana ja katsoo sen myös osoittavan jonkinasteista välinpitämättömyyttä noudattaa koko henkilöstöä sitovia menettelytapoja.
Valiokunta ei pidä veronmaksajien rahojen käyttöä pääjohtajan kampaamo‑ ja stailauspalveluihin hyvää harkintaa osoittavana, vaikkakin tämä mahdollisuus tietyissä tapauksissa on myöhemmin annettu viestintäpäällikön hyväksynnällä koko henkilöstölle ja kirjattu viestintäpalveluiden projektisuunnitelmaan. Valiokunta painottaa ylimmän johdon toiminnan esimerkillisyyttä organisaation toimintakulttuurille.
Valiokunta on viimeisten vuosien aikana useampaan otteeseen lausunut VTV:n työhyvinvoinnista ja johtamisesta sekä pitänyt tärkeänä, että viraston johto kiinnittää erityistä huomiota tehtyihin henkilöstötutkimuksiin ja työhyvinvointiin. Tämän asian käsittelyn yhteydessä korostuvat pääjohtajan ja henkilöstöjärjestön erilaiset näkemykset. Pääjohtajan mukaan tilanne on rauhallinen, kun taas viraston akavalaisten mukaan virkasuhteen päättämistä ja matkustusasioita koskenut julkinen selvittely on kuormittanut henkilöstöä kohtuuttomasti.
Valiokunnan mielestä viraston tuloksellisen toiminnan kannalta on tärkeää, että veronmaksajien puolesta valtion varojen käytön laillisuuden ja tarkoituksenmukaisuuden tarkastajana työtä tekevä tarkastusviraston henkilöstö on ammattitaitoinen, motivoitunut ja että virastossa vallitsee avoin ja toisiaan kunnioittava toimintakulttuuri. Henkilöstöllä on myös oikeus hyvään johtamiseen.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää tärkeänä, että mietinnössä esiin nostettujen epäkohtien osalta ryhdytään näiden tahojen osalta korjaaviin toimiin. Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi kahta lausumaa.
”1. Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ja selvittää, kuinka niin sanotun yksi yli yhden -periaatteen toteutumista voidaan edistää koko valtionhallinnossa. Eduskunta pitää tärkeänä selvittää menettelytapaa, jolla sisäisen tarkastuksen ja myös Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen havaitsemista, valtion viraston tai laitoksen ylintä johtoa koskevista epäkohdista voitaisiin ilmoittaa kyseisen viraston tai laitoksen operatiivisesta johdosta riippumattomalle taholle. Myös ulkoisen tarkastajan tiedonsaannista tulee tässä yhteydessä huolehtia.
2. Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin valtionhallinnon matkustamiseen liittyvän ohjeistuksen selkeyttämiseksi ja yhdenmukaistamiseksi. Ohjauksen ja neuvonnan riittävyydestä sekä ohjeistuksen noudattamisen valvonnasta tulee myös huolehtia. Yksittäisenä kysymyksenä tulee selvittää, miten virkamatkoista kertyvien kanta-asiakkuusetujen käyttöä pitäisi ohjeistaa niin, että käytännöt olisivat yhdenmukaisia, selkeitä ja noudatettavissa. Hallituksen tulee lisäksi tehdä kokonaisarviointi siitä, tuoko virkamiehelle annettu suositus tehdä henkilökohtainen kanta-asiakkuussopimus lentoyhtiön kanssa valtion virkamatkustukseen riittäviä taloudellisia tai muita olennaisia hyötyjä, jotta sen säilyttäminen tiedossa olevista ongelmista huolimatta olisi jatkossakin perusteltua.” — Kiitos, arvoisa puhemies.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Ja otetaan tähän perään heti toinen esittelypuheenvuoro eli eduskunnan tilintarkastajien puheenjohtaja, edustaja Niemi, olkaa hyvä.