Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan muutettavaksi oppivelvollisuuslakia, perusopetuslakia, lukiolakia, ammatillisesta koulutuksesta annettua lakia, tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta annettua lakia, vapaasta sivistystyöstä annettua lakia sekä valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annettua lakia. Laki liittyy pääministeri Marinin hallituksen hallitusohjelman mukaisen oppivelvollisuuden laajentamisen toimeenpanon yhteydessä havaittuihin lainsäädännön tarkennustarpeisiin.
Esityksessä ehdotetaan tarkennettavaksi oppivelvollisuuslain soveltamisalaa rajaamalla soveltamisalan ulkopuolelle Suomessa opiskelutarkoituksessa opiskelevat, laajennettavaksi 17 vuotta täyttäneiden oppivelvollisten mahdollisuuksia suorittaa oppivelvollisuutta lasten perusopetuksessa, tarkennettavaksi opiskelupaikan osoittamista koskevaa sääntelyä, säädettäväksi oikeus oppivelvollisuuslain mukaisiin majoitus- ja matkakorvauksiin koskemaan myös ajallisesti pitkää koulumatkaa, laajennettavaksi ohjaus- ja valvontavastuussa olevan asuinkunnan tiedonsaantioikeuksia sekä tehtäväksi oppivelvollisuuslakiin eräitä muita teknisluonteisia tarkennuksia.
Koulutusta koskevissa laissa ehdotetaan säädettäväksi opiskelijan eronneeksi katsomisesta tilanteessa, jossa oppivelvollisuuden suorittaminen on keskeytetty toistaiseksi. Ammatillisesta koulutuksesta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös opintonsa aloittavan oppivelvollisen erityisen tuen tarpeen arvioinnista perusopetuksessa tehdyn erityisen tuen säännöksen pohjalta. Vapaasta sivistystyöstä annettuun lakiin lisättäisiin säännös oppivelvollisille suunnatun koulutuksen rahoituksen yhteydessä oppilaitoksen ylläpitäjälle myönnettävästä oppimateriaalilisästä. Valtakunnallisista opinto- ja tutkintorekistereistä annetussa laissa tarkennettaisiin eräitä oppivelvollisuusrekisterin ylläpitoon liittyviä säännöksiä sekä lisättäisiin opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan kirjatun ammatillisen koulutuksen opetuksen ja ohjauksen tuntimäärän tallentamisvelvoite. Lisäksi tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös mahdollisuudesta järjestää kyseistä koulutusta valtionosuusrahoitteisena työvoimakoulutuksena. Ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.8. tätä vuotta.
Tämän esityksen tavoitteena on selkeyttää oppivelvollisuuslain säännöksiä toimeenpanossa havaittujen epäkohtien perusteella. Tavoitteena on, että jokaiselle oppivelvolliselle löytyy tarkoituksenmukainen koulutusmuoto ja opiskelupaikka oppivelvollisuuden suorittamiseksi. Lisäksi tavoitteena on tukea oppivelvollisuuden suorittamismahdollisuuksia, koulutuspolun jatkuvuutta ja toisen asteen tutkinnon suorittamista.
Eduskunta on oppivelvollisuuslain käsittelyn yhteydessä hyväksynyt sivistysvaliokunnan mietinnön pohjalta useita lausumia. Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys vastaa muun muassa lausumaan, jossa edellytetään hallituksen seuraavan ja arvioivan oppivelvollisuusuudistuksen toimeenpanoa ja vaikutuksia laajasti ja ryhtyvän tarvittaviin toimiin mahdollisten epäkohtien korjaamiseksi. Sivistysvaliokunta pitää hyvänä sitä, että havaittuihin lainsäädännön korjaustarpeisiin ja puutteisiin on reagoitu nopeasti. Perustuslakivaliokunta on antanut asiasta lausuntonsa ja ottanut lausunnossaan kantaa oppivelvollisuuden henkilölliseen ulottuvuuteen, eronneeksi katsomista koskevaan sääntelyyn sekä oppivelvollisuuslain tietojen saantia koskevaan pykälään. Sivistysvaliokunta käsittelee perustuslakivaliokunnan lausuntoon sisältyviä näkemyksiä asiakohdittain jäljempänä tässä mietinnössä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää hallituksen esitystä tarpeellisena ja kannatettavana. Sivistysvaliokunta puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä muutamin huomautuksin ja muutosehdotuksin. Me käsittelemme täällä mietinnössä opiskelutarkoituksessa Suomeen tulevien alaikäisten oppivelvollisuuskäsitettä, eronneeksi katsomista koskevaa sääntelyä ja 17 vuotta täyttäneiden oppivelvollisten opiskelua. Me käsittelemme myöskin opiskelupaikan osoittamista vaativaan erityiseen tukeen oikeutetuille. Me kirjoitamme täällä myöskin majoitus- ja matkakorvauksista ja tiedonsaantioikeuksista ja oppimateriaalilisästä nimenomaan kansanopistojen oppivelvollisille suunnatun koulutuksen rahoituksessa.
Ja sitten toteamme seurannasta, että valiokunta pitää tärkeänä, että hallitus jatkaa oppivelvollisuusuudistuksen toimeenpanon ja vaikutusten seurantaa ja arviointia sekä ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin mahdollisten epäkohtien korjaamiseksi. Valiokunta korostaa edelleen myös oppivelvollisuusuudistukseen varatun rahoituksen riittävyyden seurantaa ja toimenpiteisiin ryhtymistä, mikäli rahoitus havaitaan riittämättömäksi. Teimme siis aika monia muutoksia täällä.
Ja sitten vielä yksi lausumaehdotus, jonka tässä vielä luen: ”Eduskunta edellyttää, että 17 vuotta täyttäneillä tulee olla mahdollisuus jäädä lasten perusopetuksen puolelle 18-vuotiaaksi saakka, jos se nähdään lapsen kannalta parhaana ratkaisuna, ja että ehdotetun sääntelyn vaikutuksia 17 vuotta täyttäneiden oppivelvollisten asemaan seurataan tarkasti ja ryhdytään mahdollisesti tarvittaviin lisätoimenpiteisiin lapsen edun ensisijaisuuden toteutumisen varmistamiseksi.”
Tämä lausuma lähti siitä, että on tapahtunut sellaisia tilanteita, että oppilas, joka on 17 vuotta täyttänyt, ja hänelle ei kuitenkaan ole tullut ne kaikki valmiudet, niin hänet on sitten siirretty toiseen kouluun. Kuitenkin me katsoimme, että olisi niin tärkeää, että lapsi voisi jäädä lasten perusopetuksen puolelle ihan 18-vuotiaaksi saakka, eli saisi jäädä siihen samaan kouluun, jos se on hänen etunsa kannalta parempi. On nimittäin tapauksia, että nämä nuoret on siirretty sitten toiseen kouluun jatkamaan sitä oppivelvollisuutta, sitä lasten perusopetukseen kuuluvaa oppivelvollisuutta, ja se ei ole tarkoituksenmukaista ihan kaikille, ja siksi tässä nyt vähän patistamme kouluja arvioimaan sitä tarkemmin näillä. — Kiitos.
Puhemies Matti Vanhanen
:Edustaja Ollikainen.