Senast publicerat 04-10-2022 14:18

Punkt i protokollet PR 85/2022 rd Plenum Tisdag 6.9.2022 kl. 13.59—18.24

9. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om lagring av straffregisteruppgifter och om utlämnande av sådana uppgifter mellan Finland och de övriga medlemsstaterna i Europeiska unionen och lagar som har samband med den

Regeringens propositionRP 106/2022 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Antti Rinne
:

Ärende 9 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till lagutskottet, som grundlagsutskottet och förvaltningsutskottet ska lämna utlåtande till. 

För remissdebatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Jag öppnar debatten. Minister Henriksson, presentationsanförande, varsågod.  

Debatt
17.11 
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies, värderade talman! Esityksen tarkoituksena on tehdä niin sanotun ECRIS-TCN-asetuksen edellyttämät muutokset kansalliseen lainsäädäntöön. Lisäksi tarkoituksena on antaa asetusta täydentävän direktiivin täytäntöönpanolainsäädäntö. 

ECRIS-TCN-asetuksella perustetaan keskitetty EU-tasoinen tietojärjestelmä, ja ECRIS-TCN-järjestelmään tehtävien hakujen avulla jäsenvaltiot voivat tunnistaa muita jäsenvaltioita, joilla on kolmansien maiden kansalaisten rikostuomioita koskevia tietoja. ECRIS-TCN sisältäisi jäsenvaltioissa tuomittujen kolmannen maan kansalaisten henkilöllisyyden määrittämistä koskevia tietoja. Tietoihin sisältyisi myös sormenjälkitietoja. Asetuksen mukaan sormenjälkitietojen käyttö on tarpeen, koska se on kaikkein luotettavin menetelmä tunnistaa jäsenvaltioiden alueella olevia kolmansien maiden kansalaisia, joilla ei useinkaan ole asiakirjoja eikä muita tunnistautumisvälineitä, ja ne antavat luotettavampia hakutuloksia.  

Värderade talman! ECRIS-TCN ska innehålla uppgifter som identifierar tredjelandsmedborgare som har blivit dömda i medlemsstaterna. Uppgifterna ska också innehålla fingeravtrycksuppgifter. Enligt förordningen är det nödvändigt att använda fingeravtrycksuppgifter eftersom det är den mest tillförlitliga metoden för att identifiera tredjelandsmedborgare som vistas på medlemsstaternas territorium och som ofta saknar handlingar eller andra identifieringsverktyg, och det ger mer tillförlitliga sökresultat. 

Varsinaisia rikosrekisteritietoja säilytettäisiin jatkossakin jäsenvaltioiden kansallisissa rikosrekistereissä. ECRIS-TCN täydentää eurooppalaista rikosrekisteritietojärjestelmää ECRISiä, jota koskeva rikosoikeusyhteistyö on tähän asti koskenut erityisesti jäsenvaltioiden kansalaisia. Voimassa olevassa yhteistyössä kattava kolmannen maan kansalaisten rikostaustan selvittäminen on tarkoittanut, että kyseistä henkilöä koskeva tietopyyntö on jouduttu lähettämään kaikkiin jäsenvaltioihin. Jatkossa ECRIS-TCN-järjestelmään tehty haku ilmoittaa, missä jäsenvaltioissa on kolmannen maan kansalaista koskevia rikostuomiotietoja, ja tämä mahdollistaa yksittäisten rikosrekisteritietoja koskevien pyyntöjen kohdentamisen juuri näihin jäsenvaltioihin. 

Esityksen edellyttämät keskeiset muutokset ehdotetaan tehtäväksi rikosrekisteritietojen säilyttämisestä ja luovuttamisesta Suomen ja muiden Euroopan unionin jäsenvaltioiden välillä annettuun lakiin. Laki sisältää säännökset voimassa olevasta niin sanotusta ECRIS-yhteistyöstä rikosrekisteritietojen vaihtamisessa jäsenvaltioiden välillä. 

Esityksessä ehdotetaan lisäksi, että pakkokeinolakiin otettaisiin uusi säännös, joka mahdollistaisi kolmannen maan kansalaisen sormenjälkien ottamisen lainvoimaisen tuomion jälkeen, jos hänet olisi tuomittu vähintään kuuden kuukauden vankeusrangaistukseen eikä sormenjälkiä olisi otettu jo esitutkinnassa. 

ECRIS-TCN-järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön keväällä 2023. — Kiitos. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia esittelystä. — Edustaja Kiviranta, olkaa hyvä. 

17.15 
Esko Kiviranta kesk :

Arvoisa puhemies! Esityksen tavoitteena on tehostaa Euroopan unionin jäsenvaltioiden välistä rikosoikeudellista yhteistyötä kolmansien maiden kansalaisten rikosrekisteritietojen vaihtamisessa. On erittäin tärkeää, että tietojenvaihtoa helpotetaan. Tämä lisää mahdollisuuksia valvoa henkilöitä, jotka ovat toisissa EU:n jäsenvaltioissa syyllistyneet eriasteisiin rikoksiin. Aikaisemmin rikoshistorian selvittäminen koko EU:n alueelta on vaatinut tietopyyntöä jokaisesta jäsenmaasta erikseen. Kollektiivinen rekisteri helpottaa tiedonkeruuta huomattavasti ja mahdollistaa tarkemman seurannan. 

Rikosrekisteritietojen entistä tehokkaampi vaihtaminen edistää myös järjestäytyneen rikollisuuden ja terrorismin ehkäisyä ja torjuntaa ja siten parantaa yleisesti turvallisuutta. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till lagutskottet, som grundlagsutskottet och förvaltningsutskottet ska lämna utlåtande till.