Viimeksi julkaistu 8.7.2025 17.14

Pöytäkirjan asiakohta PTK 101/2022 vp Täysistunto Torstai 29.9.2022 klo 15.59—18.18

5. Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi  kuljetusyritysten  määräaikaisesta polttoainetuesta annetun lain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 188/2022 vp
Lähetekeskustelu
Puhemies Matti Vanhanen
:

Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 5. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään talousvaliokuntaan. 

Lähetekeskusteluun varataan tässä vaiheessa enintään 30 minuuttia. Asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja. — Keskustelu, ministeri Lintilä. 

 

Keskustelu
17.41 
Elinkeinoministeri Mika Lintilä 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Polttoainetukea koskevan hallituksen esityksen yhteydessä eduskunta edellytti, että valtioneuvosto selvittää ja tarvittaessa tekee esityksen siitä, onko varatun määrärahan puitteissa mahdollista tukea sellaisia polttoöljyä käyttäviä toimijoita, joille esityksen kuljetustuki ei tällä hetkellä kohdistu. Nyt käsillä olevassa hallituksen esityksessä polttoainetuen muuttamisesta on kyse juuri tästä. 

Hallituksen esityksessä tukea laajennettaisiin polttoöljyä käyttäville toimijoille, käytännössä työkonealoille. Työkoneilla tarkoitettaisiin esimerkiksi moottorityökoneita ja moottorityökoneiksi varusteltuja traktoreita sekä auton alustalle rakennettuja työkoneita. Tuen piirissä olisivat myös esimerkiksi satamissa tai terminaalialueilla käytettävät lastinkäsittelykoneet, kuten terminaalitraktorit, pyöräkuormaajat, trukit, lukit ja kurottajat. Työkoneena ei kuitenkaan pidettäisi käsiohjattavaa tai prosessin kiinteäksi osaksi asennettua työkonetta. Tuen piirissä eivät myöskään olisi ruohonleikkurit, lumilingot eivätkä aggregaatit eikä polttoöljyn lämmityskäyttö.  

Arvio maksettavan tuen määrästä on noin 12 miljoonaa euroa. Polttoainetukeen alun perin varattu 75 miljoonaa euroa kattaisi arvion mukaan tämänkin. Arvioihin jossain määrin vaikuttaa se, että työkoneista ei ole olemassa kattavia rekistereitä, joten arviot on tehty polttoöljyn viime vuosien käyttömäärien perusteella. Tukikausi ajoittuu tässä polttoainetuen tavoin helmi—huhtikuuhun. Myös tuen suuruus on polttoainetuen tavoin viisi prosenttia työkonekäytön polttoaineöljykustannuksista. Tuen konsernikohtainen maksimimäärä on 400 000 euroa ja pienin maksettava korvaus 250 euroa.  

Oikeusperustana sovelletaan EU:n komission tiedonantoa valtiontukitoimenpiteitä koskevista tilapäisistä kriisipuitteista talouden tukemiseksi Ukrainaan kohdistuneen Venäjän hyökkäyksen jälkeen ja tämän nojalla annettua Suomen tukiohjelmaa koskevaa EU:n komission päätöstä. Lakia ei sovellettaisi maatalouden alkutuotannon, kalatalouden tai vesiviljelyalan yritystoimintaan eikä luotto- ja rahoitustoimintaan.  

Valtiontukiviranomaisena toimisi kustannustukien ja polttoainetuen tapaan Valtiokonttori.  

Laki tulisi voimaan 1. marraskuuta 2022, ja tukitoimet aloitettaisiin mahdollisimman pian. 

Haluan samalla kiittää talousvaliokuntaa tästä. Sen alkuperäisen esittelyn mukaan valiokunnalle annettiin hyvin laajasti valtuutta liikkua, ja sen mukaan hallitus on reagoinut valiokunnan toiveisiin.  

Puhemies Matti Vanhanen
:

Edustaja Kiviranta.  

17.44 
Esko Kiviranta kesk :

Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että talousvaliokunnan mietintöön perustuva eduskunnan lausuma toteutetaan näin nopeasti. On selvää, että polttoöljyä käyttävät työkoneyrittäjät tarvitsevat vastaavan tuen kuin kuljetusalan yritykset — ja vastaavalta ajalta myöskin, eli tämän vuoden helmi—huhtikuulta. Tämän alan yrittäjät ovat aivan vastaavissa vaikeuksissa, ja heihinhän kuuluu maanrakennusalan yrittäjiä, kuten kaivinkoneyrittäjiä, pyöräkuormaajayrittäjiä ja sitten metsäkonealan yrittäjiä.  

On tietysti hyvä, että lisätalousarviossa päätetty 75 miljoonaa euroa sisältää nyt myöskin tämän 12 miljoonaa euroa, mikä tässä tarvitaan, eli että se jo myönnetty määräraha riittää tähänkin tarkoitukseen. 

Puhemies Matti Vanhanen
:

Edustaja Grahn-Laasonen.  

17.46 
Sanni Grahn-Laasonen kok :

Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille tästä esityksestä. Aivan kuten on jo todettukin, talousvaliokunta edellytti, että hallitus valmistelee esityksen, jolla kuljetusyritysten polttoainetuen kaltainen instrumentti luodaan myöskin työkoneisiin eli yritysten polttoöljyn käyttöön. Ja tämä on tietysti tärkeää, koska tiedämme kaikki tämän tilanteen, missä nyt eletään — että polttoainekustannukset nousevat ja alan yritykset ovat erittäin vaikeassa tilanteessa kasvavien kustannusten maailmassa. 

Haluaisin kysyä ministeriltä kuitenkin tästä rahoituksesta, että kun aikoinaan lisäbudjetissa hallitus kaavaili ja allokoi 75 miljoonaa euroa yritysten polttoainetuelle, ja sitten siinä aikaisemmassa esityksessä kävi ilmi, että sen esityksen pohjalta vain hyvin pieni osa tästä tuesta lopulta sitten kanavoituu sinne kuljetusyrityksille. No nyt sitten tämä esitys mahdollistuu vielä tällä lisäbudjetin summalla — tämä 12 miljoonaa euroa — mutta edelleenkin käsitykseni on se, että tämä koko summa ei vieläkään tule käytettyä yritysten tarpeisiin tavalla, joka on kuitenkin luvattu näille yrityksille. Tähän ovat kiinnittäneet myös kuljetusyritykset huomiota. Näettekö vielä mahdollisuuksia korjata tätä tilannetta? Kehotatteko jopa valiokuntaa siihen? Ja osaatteko avata, mistä syystä tämä keskeinen lupaus, mikä kuljetusyrityksille annettiin, aikoinaan petettiin? Eli miksi ei kanavoitu sitä koko 75:tä miljoonaa euroa, niin kuin ala odotti? Ihan kohtuullista olisi, että he sen tuen saisivat, mikä heille kuuluu. 

Ja sitten ihan perustellusti on pakko kysyä, onko meillä tulevaisuudessa enää kotimaisia kuljetusyrityksiä. Tämä tilanne alalla on niin vakava. Olen itsekin saanut, valitettavasti, omasta maakunnastani lukea niitä uutisia, että kuljetusyritykset ovat vaikeuksissa, jopa konkurssissa ja maksukyvyttömyystilassa. Mitä me voimme tehdä, että yritykset selviävät tämän vaikean tilanteen yli, kun kaikki kustannukset nousevat ja polttoaine muodostaa niin keskeisen ison osan kuljetusyritysten ja myöskin koneyrittäjien kustannusrakenteesta? — Kiitos. 

Puhemies Matti Vanhanen
:

Edustaja Mäkynen. 

17.48 
Jukka Mäkynen ps :

Kiitos, arvoisa puhemies! On hienoa, että hallitus tukee kuljetusyrittäjiä väliaikaisella polttoainetuella, mutta onko tuen määrä kuitenkin liian alhainen tai tuleeko tuen hakemisajankohta liian myöhään? 

Kun vertaa meidän kuljetusalan polttoainekustannuksia muiden Euroopan maiden kustannuksiin, niin ei näytä todellakaan hyvältä tämä kustannus. Jakeluvelvoite nostaa tällä hetkellä dieselin hintaa Suomessa noin 35 senttiä verrattuna sellaisiin kilpailijamaihin, joissa jakeluvelvoitteen taso on hyvin alhainen. Tulin itse juuri valiokuntamatkalta Italiasta, ja siellä polttoaineiden litrahinnat olivat keskimäärin 50 senttiä halvemmat kuin täällä meillä. Toki Italian energiatuki suhteessa bruttokansantuotteeseen on yli kuusinkertainen verrattuna Suomeen, ja mikäs on tukiessa, kun muun muassa Suomenkin maksamaa elpymisrahaa on mennyt Italiaan jonkin verran. 

Arvoisa puhemies! Öljyn maailmanmarkkinahinta on nyt alhaalla. Kysyn ministeriltä: miksi Suomessa polttoaineiden hinnat pysyvät edelleenkin hyvin korkeina? — Kiitos.  

Puhemies Matti Vanhanen
:

Edustaja Aittakumpu. 

17.50 
Pekka Aittakumpu kesk :

Arvoisa puhemies! Yritykset pyörittävät Suomea, tuovat verotuloja ja luovat työtä. Keskustan linja on, että yritysten pitää pärjätä, suomalaisten pitää pärjätä. Tässä esitetty yritysten määräaikainen polttoöljytuki on osa energiatukitoimia, joita tänä vuonna on tehty useita. On erittäin hyvä, että hallitus nyt reagoi myös työkoneyritysten tilanteeseen. 

Moni työkoneyrittäjä saa edes vähän apua yrityksensä kannattavuuteen, ja tällä on vaikutusta koko Suomessa myös meidän maamme huoltovarmuuteen, sillä polttoöljyä käytetään yleisesti erilaisissa työkoneissa, jotka on suunniteltu muun muassa juuri satamiin, metsiin, rakennuksille. Esimerkiksi maarakennusala työllistää suoraan noin 45 000 ihmistä meillä Suomessa, ja alan yrittäjät ovat tyypillisesti pienyrittäjiä. Siellä on muun muassa maanrakennuskoneita, kaivinkoneita, pyöräkuormaajia ja kaivurikuormaajia. Metsäkoneyritykset taas ovat metsäalan työntekijöiden suurin työllistäjä. Suomessa on satoja koneyrittäjiä, joille energiapuun osto ja käsittely on merkittävää liiketoimintaa. 

Se pitää huomata, että juuri polttoöljy on työkoneyritysten suurimpia kulueriä. Tyypillisesti se on noin 20—30 prosenttia palvelujen tuottamisen kustannuksista näissä yrityksissä. Hinnannousun siirto asiakkaille tapahtuu yleensä vasta viiveellä, myös nyt, kun öljyn maailmanmarkkinahinta oli kovassa nousussa Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Nythän se hinta on hiukan tästä onneksi tasaantunut, mutta polttoöljyn osalta kustannustaso on jäänyt jopa noin 50 prosenttia korkeammalle kuin ennen Ukrainan sotaa. Tämä esitys on hyvin perusteltu, tällä on tosiaan vaikutuksia myös maamme huoltovarmuuteen, ja on erinomaista, että tämä nyt saadaan toteutumaan. 

Puhemies Matti Vanhanen
:

Edustaja Kettunen. 

17.52 
Tuomas Kettunen kesk :

Arvoisa puhemies! Haluan myöskin kiittää ministeri Lintilää, että tuotte tämän hallituksen esityksen nopeasti eduskuntaan. Ja totta kai kiitän myös talousvaliokuntaa ja talousvaliokunnan puheenjohtajan ansiokasta puheenvuoroa. 

Tosiaan tämän esityksen tavoitteena on työkonealan yritysten toiminnan jatkuvuuden tukeminen Venäjän aloittamien Ukrainaan kohdistuvien sotatoimien ja niitä seuranneiden pakotteiden aikaansaamassa vaikeassa tilanteessa, kun tälle alalle, työkonealalla, on ominaista energian ja polttonesteiden hinnannousu sekä kuljetusmarkkinoiden muutokset. Siitä olen iloinen, että nyt maailmanmarkkinahinnat ovat alhaalla ja polttoaineitten hinnat alkavat olla alta kahden euron luokkaa. 

Nyt kun tätä jakeluvelvoitetta on laskettu, sillä on ansiokkaat, hyvät tulokset myös tuolla polttoainemittarilla, hinta on mennyt myös alle kahden euron, niin haluaisin kysyä ministeriltä: onhan tätä jakeluvelvoitelaskua myös jatkossa, mikäli ja kun näyttää siltä, että tämä sotatilanne tuolla Ukrainan suunnalla jatkuu? 

Puhemies Matti Vanhanen
:

Edustaja Kotiaho. 

17.53 
Jouni Kotiaho ps :

Arvoisa herra puhemies! Minunkin täytyy kiittää ministeri Lintilää, että siihen reagoitiin nopeasti silloin — suht nopeasti. 

Mutta pikkuisen olisi kysymyksiä. Elikkä tämä kuljetusyritysten polttoainekustannusten nousu alkoi jo ennen Venäjän törkeää hyökkäystä Ukrainaan, mutta sitten sen sodan johdosta kuljetuselinkeinon polttoainekustannukset ovat nousseet yli alan kestokyvyn, elikkä ennen tätä tukipäätöstä — no, se ei ole vielä voimassakaan, mutta on kumminkin paperilla. Onneksi hallitus havahtui alan hätään ja budjetoi 75 miljoonan euron määräaikaisen polttoainetuen — hyvä näin. 

No, sitten koneyrittäjät havahtuivat kanssa siihen hommaan, koska polttoöljyn hintahan nousi enempi kuin dieselin hinta, ja vaativat myös polttoainetukea, mikä on kyllä kannatettava vaatimus. Hallitus otti koneyrittäjien huolen ja päätti esittää myös polttoainetukea koneyrittäjille, mutta — ja siinä se mutta tuleekin — kun se 75 miljoonaa laitettiin kuljetuselinkeinolle, niin nyt sieltä otettiin koneyrittäjien polttoainetuki, siitä 75 miljoonasta eurosta, jonka kuljetuselinkeino ihan oikeasti tarvitsee, joka sentin. 

Ja sitten: onko mahdollista nostaa sitä kompensaatiota — kun se on nyt viisi prosenttia — kymmeneen prosenttiin kuljetusyrittäjille? Ja polttoainetuki sitten: oma momentti maarakentajille ja näille polttoöljyä käyttäville koneyrittäjille. 

Tuossa äsken puhuttiin niistä maarakentajien polttoainekuluista — 20—30 prosenttiako siinä äsken sanottiin. Minulla on itselläni metsässä kuusi autoa, mitkä ajavat metsäenergiaa ja pyöreätä puuta, tukkia, teollisuuteen. Meillä polttoainekulu on melkein 50 prosenttia liikevaihdosta, elikkä tämä on kyllä ihan elämän ja kuoleman kysymys. Vielä on pystytty maksamaan, mutta niin kuin täällä kuultiin, on paljon semmoisia yrityksiä, mitkä eivät pysty maksujaan maksamaan, joutuvat selvitystilaan ja jopa konkurssiin. — Kiitos. 

Puhemies Matti Vanhanen
:

Edustaja Laakso. 

17.56 
Sheikki Laakso ps :

Arvoisa puhemies! Sen verran tietysti täytyy kiittää, että on reagoitu tähän. Mutta sen verran kritiikkiä on annettava, että näen aika kohtuuttoman pienenä tämän summan, ja juuri sen takia, että kuitenkin tällä hetkellä arvonlisäveron kasvu on suurempaa kuin se, mitä näihin tukiin on annettu. Ja kun ajatellaan, että kuitenkin monella muulla alalla on annettu tukea niin, että on jouduttu tekemään velkaa tai vastaavaa, mutta tässä tilanteessahan valtio tulee vielä jäämään plussan puolelle arvonlisäveron nousun myötä tulevasta lisäverosta, niin jotenkin tällaisessa tilanteessa, kun oikeasti koko ala on hätää kärsimässä, olisi oikeus ja kohtuus, että saisivat takaisin edes sen määrän tukea, mitä he maksavat itse enemmän veroja tällä hetkellä. 

En osaa sanoa, kuinka hyvin ministeri alaa tuntee, mutta tämähän on sellainen takajättöinen juttu, että vaikka nyt tuntuu siltä, että yritykset vielä pyörivät ynnä muuta, niin nämä kaikki rupeavat pikkuhiljaa siunaantumaan, ja lopullinen konkurssiaalto ja omaisuuksien realisointi ja vastaava tulevat näkymään käytännössä katsoen vasta ensi vuoden puolella, ja siinä kohtaa, kun se on mennyt liian pitkälle, niin oikeasti se tilanne on mahdoton. Omasta henkilökohtaisesta kokemuksestanikin olen tämän joutunut kokemaan, ja tiedän, minkälainen kierre se on. Siinä kohtaa ei tällaisilla pikkutuilla ole enää mitään merkitystä, koska tilanne pääsee... Verot kasvavat. Tietysti verottaja antaa oman aikansa taisteluun, kun tekee maksusuunnitelmia ja kaikkia tämmöisiä, mutta totuudessaan nykyisillä katteilla näitä tappioita ei tulla koskaan kuromaan takaisin kiinni. Ongelma on vain se, että tässä menee vuosi kaksi, kun näitä kuljetusliikkeitä ja koneyrittäjiä tulee paukkumaan konkurssiin näitten nyt tulevien maksuvaikeuksien vuoksi, mitkä sitten heijastuvat vasta tulevaisuudessa. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Kiitos. — Ja edustaja Mäenpää. 

17.59 
Juha Mäenpää ps :

Arvoisa puhemies! Joo, tämä on hyvä asia, että on kuljetusyrityksiä lähdetty nyt edes määräaikaisesti tukemaan polttoainetuen muodossa. Se on aika lyhyt aika kuitenkin, mihin tämä tuki on annettu — se voisi olla vähän pitempi, ja ehkä se voisi olla vähän suurempikin. Kuten on esiin tullut, niin tämä tuki ei ole ollut riittävä, ja sanotaanko näin, että kuljetusyritykset eivät ole pystyneet siirtämään niitä menojaan suoraan laskutukseen — tai ainakaan osa niistä. Joillekin tämä tilanne on ollut hyvin oikeudenmukainen, ja joillekin on siitä aiheutunut kohtuutonta haittaa, ja tästä on tullut konkursseja paljon. 

Elikkä ”lailla kompensoidaan 22 alkaneiden Ukrainan sotatoimien aiheuttamaa äkillistä polttonesteiden hinnannousua”, ja ”lain eduskuntakäsittelyn yhteydessä eduskunta lausui, että hallituksen tulee valmistella esitys tuen ulottamisesta myös yritysten polttoöljyn käyttöön”. Tämähän koski liikenneluvalla toimivia aluksia. Silloin siellä ei ollut takseja mukana, mutta itsekin otin sen tuolloin salikäsittelyssä esiin ja vaadin, että se tulisi myös takseihin. Tuolloin vaadin myös, sekä salissa että talousvaliokunnassa, että laki ulottuisi myös muun muassa maansiirto- ja metsäkoneisiin niiden saamiseksi saman tuen piiriin, ja on hyvä, että ne nyt on tässä lakimuutoksessa huomioitu. Osassa vaan saattaa hakijana olla konkurssipesä näin jälkikäteen. Tämä on vakava asia, ja minun mielestäni on hyvä, että tämä laki on, mutta juuri niin kuin edustaja Laakso ja edustaja Kotiaho äsken esiin nostivat, kyllä kohtuuton vaikeus on tullut suomalaiselle yrittäjälle toimia tällä alalla — eritoten, kun samanaikaisesti täällä meidän yhteiskunnassamme kulkee hyvin paljon semmoisia pitkäkilpisiä autoja. [Tuomas Kettunen: Ei kulje enää, ainakaan idän suunnassa! — Eduskunnasta: Balttiautot!] — Kiitoksia. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Kiitos, kiitos. — Ja edustaja Kettunen, nyt teillä on puheenvuoro. 

18.01 
Tuomas Kettunen kesk :

Kiitoksia, arvoisa puhemies! Edustaja Kotiaho, kuljetusalan raudanluja ammattilainen monen vuoden takaa, käytti ansiokkaan puheenvuoron. Ja niin kuin toitte omassa puheenvuorossanne esille, niin kuljetusalalla — ja varsinkin kun tekin olette ajanut sitä pyöreätä puuta sieltä metsätien päästä teollisuuden suuntaan; kiitos siitä teollisuudelle, että pyörät pyörivät ja sitä kautta saadaan kansantalouteen lisätuloja — tosiaan 50 prosenttia teidänkin kuluistanne on kohdistunut sinne polttoaineitten suuntaan. 

Sen takia otinkin vielä toisen puheenvuoron, kun kysyin tuossa aikaisemmin, että kuitenkin tällä jakeluvelvoitteen alentamisella on ollut myötävaikutusta siihen, että tuo polttoaineen hinta on pysynyt melko matalalla. Nyt täytyy muistaa, että silloin kevättalvellahan hinnat olivat aivan huipussaan. Ja varsinkin, niin kuin edustaja Kotiahokin tietää, silloin piti ajaa sitten rospuuton tieltä ne puut pois ja silloin polttoaineen hinta oli kova. 

Mutta siitä olen hyvin tyytyväinen, että vaikkakin tämä tuki on melko pieni, niin on pääasia, että se nyt ollaan saatu tänne eduskunnan käsittelyyn ja tämähän kohdistuu tuonne helmi—huhtikuun suuntaan. Me kaikki tiedämme, että eiväthän yrittäjät halua tämmöisiä tukieuroja, vaan he haluavat, että kustannukset pysyvät kohtuutasolla ja tehdystä työstä saadaan asianmukainen korvaus. 

Siitä olen kyllä tyytyväinen nyt, että tässä mentiin tuonne puuautopuolen suuntaan, sehän on ”kuningaslaji”. 

Tänään saimme hienon uutisen tuolta Kainuun suunnalta. Paltamon sellutehdas sai ympäristöluvan ja vesiluvan, ja tätä myötä sitten teollisuus kehittyy ja puuta liikkuu entistäkin enemmän sieltä metsästä teollisuuden tarpeisiin, mikä luo sitten mahdollisuuden, että näitäkin tukimiljoonia, mitä nyt ollaan jouduttu ottamaan jopa velkarahaksi, saadaan sitten maksettua, kun vientiteollisuutta saadaan tähän maahan. Mutta ehkä se kaikista tärkein viesti pitää olla, että polttoaineitten hinta pitää olla kohtuullisella tasolla. 

Täytyy muistaa, että vaikkakin meidän pitää sieltä fossiilitaloudesta mennä kohti biotaloutta, niin kyllä se on vain muistettava, että vielä vuosikymmeniä me tulemme ajamaan bensa-autoilla ja dieselautoilla, mutta koko ajan pikkuhiljaa me menemme niihin uusiutuvan energian toimintamuotoihin. [Juha Mäenpää: Onko Kettunen eri linjoilla keskustan kanssa?] Enkä pelkästään nosta tässä sähköautoja, vaan haluan muistuttaa, että myös biokaasu tekee voimakasta tuloa tuonne raskaan liikenteen suunnalle ja myös sitten tulevaisuudessa vetyautot ja näin edespäin. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Näin. — Ja nyt vielä edustajat Laakso ja Kotiaho, ja sen jälkeen ministeri Lintilä.  

18.04 
Sheikki Laakso ps :

Arvoisa puhemies! Tässä huolestuneena kuuntelin äsken edustaja Kettusen puhetta. Olen pelännyt tätä hetkeä, että ruvetaan puhumaan, että kun hinta on alle kaksi euroa, niin se on halpa. Minä olen oikeasti tätä pelännyt kaiken aikaa, että me otetaan tämä kohta normaaliksi tilanteeksi. Kyllä kaikki tietävät, että meidän kilpailukyky ei tule kestämään tällaisia hintoja millään — eivätkä tule yrityksetkään, koska kaikilla ei polttoaineklausuuleita ole. Ennen kuin ne hinnat saadaan hilattua sille tasolle, mille ne kuuluvat, siinä on useampikin konkka poikineen ehtinyt tulla. 

Sen verran oli vielä otettava puheenvuoroa tämän takia, kun kuitenkin ammattidieselistä on ollut puhetta. Onko ammattidieselistä ollut puhetta hallituksen kesken millään tavalla? 

Ja sitten tietysti etenkin kiinnostaa hallitusohjelman kirjaus vinjettimaksuista, koska se olisi nyt äärettömän tärkeää, että me saataisiin nämä meidän vähäisetkin ajamiset ja kannattamattomatkin ajot mieluummin omille kuljetusliikkeille, tai omat kuljetusliikkeet pääsisivät kilpailemaan paremmin, niin ettei tässä vielä tarvitse tämän kaiken muun taistelun lisäksi taistella etenkin Baltian maista tulevien todella isojen rekkafirmojen kanssa, mitkä tilailevat 10 000 uutta kuorma-autoa vuosittain. Emme me niitten kanssa pärjää millään muulla kuin sillä, että meillä ovat kustannukset samalla tasolla. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Otetaan edustaja Kotiaho. 

18.06 
Jouni Kotiaho ps :

Edustaja Kettunen otti esiin aikaisemmissa puheenvuoroissa sen sekoitevelvollisuuden, mikä nyt on vallalla, ja se on aivan oikein. Nythän on esitetty, että se palaa taas normaaliin ja vielä kiristyy, elikkä polttoaineen hinta nousee. Ja sitten siinä tulee vielä toinen, se, että raskaammassa liikenteessä se polttoaineen kulutus nousee elikkä päästöt nousevat, kun polttoaineesta otetaan se energia pois elikkä sitä sotketaan liikaa. 

Nyt ministeri Lintilältä kysyisin: olisiko mitenkään mahdollista tämän sekoitevelvollisuuden nykytilan jatkuminen? Sitten kun nähtäisiin, miten se maailma menee, kun hintataso toivon mukaan putoaa joskus järkevälle tasolle, jatkettaisiin sillä, nykytilassa, ja sitten se ensi vuodenvaihteen veronnousu dieselissä jätettäisiin tekemättä. Se auttaisi kyllä hirmu paljon, koska niin kuin on tässä aikaisemmissa puheenvuoroissa tullut esille, niitä kustannusnousuja ei tässä kilpailutilanteessa kumminkaan pysty hintoihin laittamaan, ja sitten toinen asia on siinä, että vaikka ne pystytään laittamaan, sitten meiltä loppuvat ne käyttäjät, elikkä he eivät pysty enää käyttämään, koska he eivät taas pysty laittamaan tuotteisiinsa, vientiteollisuuden tuotteisiin, niitä hinnankorotuksia. — Kiitos. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Kiitos. — Ja nyt en ole aivan varma, pyysikö edustaja... [Tuomas Kettunen: Ei!] — Ei enää, selvä. — Sitten se on ministeri Lintilä. Olkaa hyvä. 

18.08 
Elinkeinoministeri Mika Lintilä :

Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia kommenteista. — Ensinnä valiokunnan puheenjohtaja — joka on poistunut keskuudestamme jo täältä salista — kysyi, voiko korvausprosenttia nostaa, ja tähän viittasi myös edustajista Kotiaho: Se on varmaan semmoinen, jota tuossa vielä voi seurata. Tässähän on äärettömän vaikea ollut arvioida koko ajan sitä hintaa, kuinka paljon tähän tulee menemään, ja se 75 miljoonaa tähän on varattu. Tällä hetkellä näyttää, että se jää jonkun verran alas, mutta ei vieläkään tiedä, jääkö vai ei. Siinä on tietyllä tavalla se pelin paikka vielä sillä prosentilla. Ja täytyy sanoa, että minä sain kyllä SKALin toimitusjohtajalta ihan saman viestin, eli meidät on kaikki informoitu samalla tavalla ja edunvalvonta SKALin puolelta näyttää toimivan. 

Sitten edustaja Mäkynen kysyi, miksi Suomessa polttoaineiden hinnat pysyvät korkealla: Kyllä ne ovat suht koht samoilla tasoilla. Tulin eilen Itävallasta, ja kyllä siellä oli samoja tasoja. Ja Saksassahan oli määräaikainen veronkevennys, ja nyt ne ovat nousseet ylös, ja nyt siellä keskustellaan, kannattiko niitä edes väliaikaisesti tiputtaa. Eli kyllä se on vain niin vahvasti kiinni maailmanmarkkinahinnasta. Mielenkiintoinen tilanne on muuten se, että Jenkeissä barreli maksaa kolme kertaa enemmän kuin 2015. Eli ei tämä ole vain Suomen tilanne, vaan kyllä tämä menee laajemminkin. 

No sitten edustajat Kettunen ja Kotiaho kysyivät jakeluvelvoitteesta: Jakeluvelvoitteen lieventäminen jatkuu myös ensi vuonna. [Tuomas Kettunen: Hyvä! — Jouni Kotiaho: Hyvä, kiitos!] Eli se pidetään siellä. 

No sitten edustaja Laakson kysymykseen: Tässä me tullaan tähän meidän rakkaaseen valtiovarainministeriöön. Hehän laskevat aina staattisesti kaiken, eivät dynaamisia vaikutuksia, eli vaikka hinta nousisi ja alvin tuotto nousee, sitä ei lasketa sen mukaan vaan alkuperäisten arvioiden mukaan. 

Ja tunnenko alaa? Tunnen jonkun verran. Olen elättänyt itseäni kyseisellä alalla, ja minulla on useampia ystäviä kyseisellä alalla. Ainut, mikä harmittaa, on, että rekkakortti lähti pois. Nyt en saa ajaa kuin puoliperää, mutta jos näitten hommien jälkeen kansan maku on vaihtunut, niin otetaan tarjouksia vastaan. 

Ammattidiesel: VM:ssä valmistelussa. Vinjetti on vaikeampi, koska nythän niin Ruotsi kuin Saksa ovat joutuneet EU:n menettelyyn vinjetistä. Mutta ne ovat VM:ssä, niin että niihin en osaa sanoa. 

Se täytyy Mäenpäälle sanoa, että kyllä tämä hintojen nousu on ollut kaikilla sektoreilla kova, ja en minä nyt kävisi kuitenkaan vähättelemään, sillä tuo 75 miljoonaa on aika paljon rahaa. Kyllä se on paljon rahaa, mutta ongelma on se, miten me saadaan se ohjattua niin, että se tulee siihen tarpeeseen. Tarvetta tulee varmasti olemaan. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Näin, kiitokset, ministeri Lintilä. — Nyt vielä edustaja Kettunen pyytää puheenvuoroa. Jos osaatte sen kahteen minuuttiin tiivistää ja se ei aiheuta yhtään lisäpuheenvuoroa, niin saatte sen. 

18.11 
Tuomas Kettunen kesk :

Kiitoksia, kunnioitettu herra puhemies! Halusin ottaa tämän puheenvuoron ihan vastauksena edustaja Laaksolle siitä, onko tämä joku uusi normaali, että tulevaisuudessa polttoaineen hinta on alle kaksi euroa. Eiköhän se ole näin, että markkinat sen tulevat sitten hoitamaan. 

Sen eteen pitää tehdä töitä, että siellä paletissa on myös muita mahdollisuuksia sen ysivitosen ja dieselin rinnalle. Edelleenkin haluan muistuttaa siitä, että biokaasu on osa energiapalettia, polttoainepalettia. Täytyy muistaa myös se, että siellä on vaikka esimerkiksi etanoli: nyttenkin, tällä hetkellä, muun muassa St1 tekee bioetanolia. Eli kyllähän näitä energiamuotoja toivottavasti tulevaisuudessa on lisää, mikä sitten luo markkinoille lisää vaihtoehtoja ja toivottavasti myös pitää tulevaisuudessa hinnat kurissa. 

Haluan kiittää ministeri Lintilää ansiokkaista vastauksista edustajien kysymyksiin. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Näin. — No nyt sieltä tuli lisää puheenvuoropyyntöjä. [Tuomas Kettunen: Pysyin minuutissa!] — Te pysyitte, mutta seuraavat eivät enää tähän annettuun puoleen tuntiin ehdi, eli keskustelu ja asian käsittely keskeytetään, ja asian käsittelyä jatketaan tässä istunnossa päiväjärjestyksen muiden asiakohtien tultua käsitellyiksi.  

Asian käsittely keskeytettiin kello 18.13. 

Asian käsittelyä jatkettiin kello 18.17. 

Toinen varapuhemies Juho Eerola
:

Nyt sitten jatketaan aiemmin, oikeastaan ihan äsken tässä täysistunnossa keskeytetyn asiakohdan 5 käsittelyä. — Siellä oli puheenvuorolistalla edustaja Kotiaho. Edustaja Kotiaho poissa. — Edustaja Mäenpää, paikalla.  

18.17 
Juha Mäenpää ps :

Arvoisa puhemies! Tuossa edustaja Kettunen puhui asian yhteydessä myös biokaasusta. [Tuomas Kettusen välihuuto] On todella hienoa, että keskustan Kettunen on tullut ihan perussuomalaisten linjalle ja päättänyt tukea tätä biokaasun kehittämistä. Minä arvostan tällaista alkiolaista toimintaa. Kyllä oikein sydäntä lämmittää, kun te tuette tätä meidän ajamaa asiaa. — Kiitoksia. 

Keskustelu päättyi.  

Asia lähetettiin talousvaliokuntaan.