Arvoisa puhemies! Käsittelyssämme on Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen toimintakertomus vuodelta 2021 — kirja, josta on muodostunut melkoinen tietopaketti niin Kelan toiminnasta kuin taloudestakin.
Alkuun sananen Kelan valtuutettujen tehtävistä, toimintatavoista ja käsiteltyjen asioiden julkisuudesta. Valtuutettujen tärkeimpänä tehtävänä on valvoa Kelan hallintoa ja toimintaa siten, että Kelan palvelujen laatu ja saatavuus otetaan huomioon. Valtuutetut toki valvovat kaikkea Kelan toimintaa, mutta eivät kuitenkaan ohjaa etukäteen Kelan muita päätöksentekoelimiä, kuten esimerkiksi Kelan hallitusta. Valtuutetut voivat vaikuttaa esimerkiksi pyytämällä selvityksiä, tekemällä ehdotuksia tai ottamalla kantaa muun muassa hallintoon liittyviin asioihin. Toimintaa siis valvotaan yleensä jälkikäteen, ja valvonta keskittyy laillisuuskysymyksiin.
Koronapandemia vaikutti kokouskäytäntöihin edelleen viime vuonna, ja kahta syksyn yleiskokousta lukuun ottamatta kaikki kokoukset pidettiin etänä. Vuonna 2021 valtuutetut kokoontuivat yleiskokouksiin yhdeksän kertaa ja työvaliokunta kokoontui kymmenen kertaa. Valtuutettujen yleiskokousten asialistat ja pöytäkirjat ovat julkisia ja löytyvät Kelan kotisivuilta.
Vuoden alkupuoliskolla valtuutetut saivat joka toinen viikko tilannekuvan, johon oli koottu tietoja senhetkisestä tilanteesta, toimintakuluista ja tuotoista, henkilötyövuosista, keskeisistä riskeistä, henkilöstön ja palvelujen saatavuudesta sekä etuushakemustöiden tilanteesta.
Palvelupisteet saatiin pidettyä pääosin avoinna koronasta huolimatta, mutta asiakkaita ohjattiin silti käyttämään ensisijaisesti verkko- ja puhelinpalveluita.
Edellisvuoteen verrattuna tartuntatautipäivärahaa haettiin moninkertaisesti, mikä aiheutti etenkin terveysperusteisten hakemusten, kuten esimerkiksi sairauspäivärahahakemusten, käsittelyyn haasteita ja ruuhkautumista, ja näiden etuuksien hakemusten läpimenoajat pidentyivät huomattavasti vuoteen 2020 verrattuna.
Arvoisa puhemies! Tietyt asiakokonaisuudet ovat puhuttaneet valtuutettuja vuosia, ja niiden kehittymistä on seurattu tarkasti. Yksi näistä ovat Kela-korvatut taksimatkat, joiden toimivuutta valtuutetut ovat seuranneet vuodesta 2018 alkaen. Taksimatkoista on tullut myös poikkeuksellisen paljon palautetta niin autoilijoilta kuin asiakkailtakin.
Valtuutetut kuulivat kokouksissaan niin liikenne- ja viestintäministeriä kuin sosiaali- ja terveysministeriäkin, niin puhtaiden autojen direktiivin kansallisesta toimeenpanosta kuin kuljetuspalvelujen hankintajärjestelmän kilpailuttamisen riskeistä ja haasteistakin. Valtuutetut nostivat esiin huolensa muun muassa liian nopeasta siirtymäajasta koskien niin sanottua puhtaiden autojen direktiiviä. Kuljetusten kilpailutusten riskittömäksi vaihtoehdoksi on esitetty niin sanottua palveluntuottajien rekisteröitymismenettelyä, joka toisi pitkäjänteisyyttä ja jatkuvuutta toiminnan kehittämiseen ja myös vastaisi niin Kela-autoja käyttävien asiakkaiden kuin taksiautoilijoidenkin esiin nostamiin kysymyksiin. Kumpikin ministeri tyrmäsi meidän esityksemme tässä vaiheessa. Meille ei luvattu, että taksimatkojen osalta siirryttäisiin rekisteröintimenettelyyn, mutta tätä vaihtoehtoa kuitenkin pidetään edelleen selvittämisen arvoisena.
Sen sijaan kuntoutuksen osalta rekisteröitymismenettelyä on kokeiltu onnistuneesti. Oma väylä -kuntoutuksen ja aikuisten sydänkoulutuskurssien osalta palveluntuottajien rekisteröityminen alkoi tammikuussa ja palveluiden toteutus huhtikuussa. Kokemukset ja palautteet ovat olleet hyvin myönteisiä. Oma väylä ‑kuntoutuksen osalta sekä palveluntuottajien että asiakkaiden suuri määrä yllätti, mistä valitettavasti seurasi se, että Kela on joutunut rajoittamaan asiakasmäärää pysyäkseen harkinnanvaraiseen kuntoutukseen varatun määrärahan puitteissa. Rajoitukseton palveluntuottaminen edellyttäisi vähän yli kymmenen miljoonan euron vuosittaista lisärahoitusta, joka olisi kyllä tarpeen näille ihmisille, jotka Oma väylä ‑kuntoutusta käyttävät.
Arvoisa puhemies! Valtuutetut ovat vuodesta 2017 alkaen seuranneet säännöllisesti Kelan riskienhallintaa ja sitä, että sitä kehitetään valvontatilintarkastajien suositusten pohjalta, ja valtuutetuille on myös raportoitu säännöllisesti strategisten riskien ja niiden hallinnan tilanteesta. Kelan hallitus on hyväksynyt joulukuussa 2020 riskienhallinnan ja tietoturvariskien hallinnan kehittämissuunnitelmat.
Kelan ja uusien hyvinvointialueiden yhteistyö käynnistyi tämän vuoden alussa, ja sujuvan yhteistyön varmistamiseksi Kelassa käynnistettiin uudistuksiin liittyvä työ jo syyskuussa 2021. Iso kokonaisuus pitää sisällään muun muassa tietojärjestelmiin ja tiedonvaihtoon liittyviä asioita sekä asiakkaiden palvelupolkuihin ja prosesseihin vaikuttavia muutoksia. Kelan rooli hyvinvointialueiden yhteistyössä on hyvin moninainen, ja Kelalla on paljon annettavaa hyvinvointialueille. Kaiken kaikkiaan sote-palveluiden siirto hyvinvointialueille vaatii laajoja muutoksia myös Kelan toiminnassa.
Toimintakertomuksesta löytyy myös tietoa valtuutettujen saamista selvityksistä julkisuudessakin esillä olleisiin kysymyksiin, kuten esimerkiksi prepaid-puhelinliittymien toiminnasta Kelalle soitettaessa, ja valtuutetut ovat seuranneet tarkasti muun muassa vammaisten henkilöiden tulkkauspalveluja, perustoimeentulotukea, kansainvälisiä asioita ja tietenkin etuuksien käsittelyaikoja.
Arvoisa puhemies! Vielä hieman lukuja. Kelan hoitaman sosiaaliturvan etuusmenot olivat vuonna 2021 yhteensä 16,1 miljardia euroa. Kasvua oli 1,5 prosenttia vuoteen 20 verrattuna. Toimintakulut olivat 592 miljoonaa euroa. Kelan henkilöstömäärä vuoden 21 lopussa oli 8 297 henkilöä, josta kasvua edelliseen vuoteen oli yli 200 henkilöä. Syynä henkilöstömäärän kasvuun oli koronapandemian kasvattama työmäärä. Asiakaspalveluun saapuneiden puheluiden määrä nousi edellisvuoden 3,2 miljoonasta 3,6 miljoonaan. Kysyntää lisäsivät toimeentulotuen, sairauspäivärahan ja kuntoutuksen ruuhkatilanteet. Henkilöasiakkaiden tunnistettujen verkkoasiointien määrä kasvoi edellisvuoden noin 62 mil-joonasta 80 miljoonaan. Kaikista Kelaan vuonna 2021 saapuneista yli 15 miljoonasta hakemuksesta 76,7 prosenttia tehtiin verkossa. Nämä volyymit, mitä Kela käsittelee, ovat valtavan suuria, ja se mittakaava tulisi meidän kaikkien muistaa.
Arvoisa puhemies! Kaikki ei kuitenkaan ole vielä valmista. Esimerkiksi valtuutettujen pitkään ajama Kela-lainsäädäntömuutos on jäämässä parlamentaarisesta yksimielisyydestä huolimatta toteuttamatta.
Aivan loppuun vielä välitän valtuutettujen puheenjohtajana kiitokset Kelan henkilökunnalle jaksamisesta ja venymisestä hyvin haastavina aikoina. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Kiitos. — Ja edustaja Risikko.