Senast publicerat 02-12-2022 15:06

Punkt i protokollet PR 115/2022 rd Plenum Tisdag 25.10.2022 kl. 13.59—19.02

23. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om nationella studie- och examensregister och lagen om grundläggande konstundervisning

Regeringens propositionRP 160/2022 rd
Utskottets betänkandeKuUB 10/2022 rd
Andra behandlingen
Talman Matti Vanhanen
:

Ärende 23 på dagordningen presenteras för andra behandling. Innehållet har godkänts i första behandlingen och lagförslagen kan nu antas eller förkastas. — Debatt, ledamot Mäkisalo-Ropponen. 

Debatt
18.48 
Merja Mäkisalo-Ropponen sd :

Arvoisa puhemies! Olen ollut kulttuurin, hyvinvoinnin ja taidekasvatuksen puolestapuhuja jo vuosikausia, ellen jopa vuosikymmeniä, joten haluan käyttää tämänkin tilaisuuden puhuakseni taidekasvatuksen tärkeydestä ja merkityksestä, kun en asian ensimmäiseen käsittelyyn ennättänyt. 

Nyt käsiteltävänä olevassa esityksessä esitetään muun muassa taiteen perusopetuksesta annettua lakia muutettavaksi siten, että se sisältäisi säännöksen opetuksen ja koulutuksen valtakunnalliseen tietovarantoon tallennettavien koulutusten laajuuden määrittelemisestä opintopisteinä. Tämä vahvistaa taiteen perusopetuksen asemaa osana koulutusjärjestelmää, kuten valiokunta mietinnössäkin toteaa. Siitä saatavan osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on tärkeä ja hyvä edistysaskel. 

Taide on erittäin tärkeä keino käsitellä omia tunteita, niin positiivisia kuin negatiivisia. Mielestäni taidekasvatus onkin myös osa mielenterveys- ja tunnetaitojen opettamista. Varsinkin nyt, kun nuorten paineet ja mielenterveyden haasteet, kuten ahdistus ja masennus, ovat erittäin huolestuttavasti yleistyneet, on erittäin tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori löytää erilaisia keinoja ja työkaluja käsitellä ja kuvata omia tunteitaan. Tähän kulttuuri ja taide antavat monia hyviä työkaluja. Taideopetus sekä sen kautta löydetyt taide- ja kulttuuriharrastukset luovat myös lapsille ja nuorille tärkeitä yhteisöjä ja siten ehkäisevät yksinäisyyttä. Taideopetuksessa voidaan myös vastata nuorten jaksamista haastavaan yhteiskunnallisen ilmapiirin paineeseen, jossa korostetaan jatkuvaa menestystä, tehokkuutta ja kilpailua. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä taidetta, eikä taiteessa ole kyse kilpailusta vaan itsensä ilmaisemisesta. Taiteen muodoissa jokainen voi löytää itselleen sopivimman tavan toteuttaa itseään. Taideopetus on siis myös keskeinen osa ehkäisevää mielenterveystyötä. 

Meidän tulisi enemmänkin tunnistaa taiteen ja kulttuurin merkitys meidän kaikkien hyvinvoinnille. Taiteen avulla voidaan käsitellä juuri niitä elämän alueita, joita mikään muu oppiaine ei pysty tunnetasolla kohtaamaan. Taide tuo myös esille uutta ajattelua, jotain sellaista, mitä ei vielä ole, tai jotain, jota kohti voisimme mennä. Nyt tarvitsemme kaikki keinot, millä lasten ja nuorten turvallisuudentunnetta ja tulevaisuudenuskoa vahvistetaan. Taide ja kulttuuri auttavat näkemään tätä mahdollisuuksien maailmaa. Eli nyt lapset ja nuoret tarvitsevat kaikkia niitä välineitä, joiden avulla he pystyvät näkemään toivoa ja uskoa ja mahdollisuuksia tulevaisuudessa. — Kiitos. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen godkände lagförslag 1 och 2 i proposition RP 160/2022 rd utifrån beslutet i första behandlingen. Andra behandlingen av lagförslagen avslutades. Ärendet slutbehandlat.