Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 11 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till kommunikationsutskottet.
För remissdebatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Minister Harakka, varsågod.
Arvoisa puhemies! Kyseessä on hallituksen esitys, jossa ehdotetaan muutettavaksi ilmailulakia ja liikenteen palveluista annettua lakia. Ensinnäkin ilmailulakiin lisättäisiin miehittämättömille ilma-aluksille tarkoitettua niin sanottua U-space-ilmatilaa koskeva, EU-asetusta täydentävä kansallinen sääntely. U-space-asetuksen tavoitteena on lukuisten samanaikaisten drone-operaatioiden turvallinen hallinta ja miehitetyn ja miehittämättömän ilmailun harjoittaminen rinnakkain turvallisesti. Asetuksessa vahvistetaan säännöt ja menetelmät, jotka koskevat dronejen turvallista käyttöä U-space-ilmatilassa, dronejen turvallista integrointia ilmailujärjestelmään ja U-space-palveluiden tarjoamista. U-space-asetuksessa jätetään tietyt asiat — kuten U-space-ilmatilojen perustaminen — jäsenvaltioiden päätettäväksi, joten näistä säätäminen kansallisesti on tarpeen.
Arvoisa puhemies! Toisena keskeisenä muutosesityksenä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutosta lentoestelupaa koskevaan menettelyyn. Luvan lentoesteelle myöntäisi hakemuksesta Liikenne- ja viestintävirasto, eikä hakemukseen tarvitsisi enää liittää asianomaisen ilmaliikennepalveluntarjoajan antamaa lausuntoa, kuten voimassa olevassa laissa edellytetään. Lakiin lisättäisiin myös säännös lentoesterekisterin pitämisestä sekä siitä, että rekisterin pitäminen voitaisiin siirtää tai ulkoistaa.
Näiden kahden pääteeman eli miehittämättömän ilmailun U-space-ilmatilojen ja lentoestelupamenettelyn lisäksi lakeihin ehdotetaan eräitä muita merkitykseltään vähäisempiä muutoksia.
Edustaja Torniainen.
Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministeri Harakalle tästä esittelystä hallituksen esitykseen. Kyseessähän on tosiaankin miehittämättömään ilmailuun liittyvä lainsäädäntö, ja on tärkeätä EU-lainsäädäntöä, jota tuodaan nytten myöskin Suomen lainsäädäntöön.
Tässä on tietysti pari asiaa, ihan niin kuin ministeri nosti esille, mitä on konkreettista tässä.
Sitten haluan nostaa siitä nimenomaan tämän lausuntopalautteen lentoesteistä. Niin kuin ministeri Harakka tuossa omassa esittelypuheenvuorossaan totesi, tässä valmistelun yhteydessä nyt kuitenkin hieman Fintraffic katsoi lausunnossaan, että muutoksen jälkeen sille ei enää kuuluisi kokonaisvastuu tästä lentoestetietokannasta ja sen myötä lentoesteitä koskevan paikkatiedon jakaminen. Nytten sitten tästä ovat Fintraffic ja Traficom käyneet keskustelua. Miten ministeri näkee nyt tämän, onko tämä yksiselitteinen asia? Kenelle kuuluvat lentoesteiden määrittely ja se paikantaminen, missä niitä lentoesteitä on?
Ja sitten ministeri otti hyvin esille myöskin tämän drone-kysymyksen ja dronejen käytön. Tietysti tässä maailmantilanteessa, mitä me tällä hetkellä eletään, on tullut aika paljon viestejä siitä, että droneja käytetään ehkä vakoiluun ja sellaisiin käyttötarkoituksiin, joihin niitä ei ole tarkoitettu käyttää. Miten ministeri näkee tämän drone-ilmailun jatkossa: mitä sillä on mahdollisuuksia, ja miten sitä pystytään valvomaan entistä paremmin?
Näin. — Ja ministeri Harakka.
Kiitos, arvoisa puhemies! Fintraffic on osakeyhtiö, joten viranomaistehtävät on selvyyden vuoksi siirrettävä viranomaiskäyttöön, ja siltä osin Fintraffic vastaa jatkossa omasta osuudestaan eli tästä lennonvarmistuksen näkökulmasta.
Dronejen osalta on siis sanottava, että nyt ei olla perustamassa tällä lainsäädännöllä vielä yhtään U-space-ilmatilaa, joten se on erillinen ratkaisu, jonka Liikenne‑ ja viestintävirasto sitten tekee. Dronejen käyttöä rajoitetaan nykyisessä sääntelyssä niin, että on tiettyjä alueita, joissa niitä ei saa käyttää, mutta kyllä siihen myöskin liittyy monia mahdollisuuksia myöskin tulevaisuuden teknologian osalta. Suomihan on yksi Googlen Wing-yhtiön kolmesta kokeilualueesta, ja on ehdottoman tärkeätä, että me olemme samanaikaisesti tässä kehityksessä mukana mutta samanaikaisesti huolehdimme siitä, että turvallisuus säilyy.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till kommunikationsutskottet.