Kiitos, arvoisa puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi eläimistä saatavista sivutuotteista annetun lain, Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 6 §:n ja sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta.
Ensinnäkin hiukan taustaa: Tämä sivutuoteasiahan nousi framille silloin aikanaan, kun hullun lehmän tauti alkoi levitä EU:ssa. Silloin tuli todella tiukat sivutuoteasetukset, niin että saataisiin tautisuojaa eri maihin. Suomen osaltakin voidaan todeta, että yhden tapauksen perusteella ne kustannukset ja kaikki seuraukset ovat olleet kohtuuttomia teurasalalle ja myöskin muuhun elintarvikehygieniaan. Valiokunta haluaa pitää huolen siitä, että elintarviketurvallisuus ja ‑hygienia säilyvät, mutta olen iloinen voidessani muutamia kohtia tästä valiokunnan mietinnöstä nostaa, sillä se on myös pitkäjänteistä työtä ja moni toiveemme on toteutunut.
Hallituksen esityksessä esitetyt sivutuotelain ja kahden muun lain muutokset liittyvät EU:n valvonta-asetuksen voimaantuloon vuonna 2019, mahdollisuuteen käyttää lihaluujauhoa polttoaineena, kieltoon käyttää entisiä eläinperäisiä elintarvikkeita ja ruokajätettä luonnonvaraisten eläinten ruokintaan sekä rajoituksiin hevosen teurastuksen sivutuotteitten ja kalasta saatavien sivutuotteitten hautaamiselle maahan. Valiokunta toteaa, että eläimistä saatavat sivutuotteet voivat aiheuttaa mahdollisen riskin ihmisen ja eläimen terveydelle ja ympäristölle ja tätä riskiä tulee asianmukaisella käsittelyllä pyrkiä vähentämään. Valiokunta korostaa, että sivutuotteiden käsittelyä koskevista teknisistä vaatimuksista ei saa kuitenkaan aiheutua yksittäisille toimijoille kohtuuttomia kustannuksia. Sivutuotelain valvonnasta vastaavien viranomaisten eli Ruokaviraston ja aluehallintovirastojen tulee myös huolehtia siitä, että päällekkäistä ja ylimääräistä työtä viranomaisissa sekä toimijoiden hallinnollista taakkaa vältetään.
Komissiolta saadun huomautuksen johdosta hallituksen esityksessä esitetään rajoituksia kalalaitoksista saatavien sivutuotteitten hautaamiseen maahan sekä toimittamiseen kaatopaikoille. Valiokunta korostaa, että esitetyt uudet rajoitukset koskevat ainoastaan vesiviljelylaitoksia, eivät luonnonkaloja, ja tämäkin on tärkeä asia huomioida. Esitettyjen sivutuotelain muutosten mukaan sivutuotteiden hautaaminen ja kaatopaikalle toimittaminen ovat jatkossa sallittuja koko maassa vain vähäisille määrille eli alle 50 kilolle viikossa. Kalasivutuotteet tulee pääasiassa kuljettaa kalanviljelylaitoksilta niitä vastaanottaville käsittelylaitoksille. Kuljetusvaatimuksen osalta esitetään kansallisesti säädettäväksi syrjäisiä alueita koskevista poikkeuksista eli huomioidaan nämä syrjäiset alueet. Valiokunta katsoo, että määritettäessä syrjäisiä alueita tarkemmin valtioneuvoston asetuksella tulee kiinnittää erityistä huomiota määrittelyn merkitykseen kalanviljelylaitosten käytännön toiminnan näkökulmasta ja ottaa syrjäisyyden kriteerinä huomioon sekä kalanviljelylaitosten sijainti että kalasivutuotteita vastaanottavien laitosten sijainti.
Maa‑ ja metsätalousvaliokunta pitää kannatettavana, että entisten eläinperäisten elintarvikkeiden ja ruokajätteiden käyttö luonnonvaraisten eläinten ruokintaan ollaan kieltämässä. Valiokunta kiinnittää huomiota metsästyslain ravintohoukuttimien käyttöä koskevaan säätelyyn ja edellyttää, että ravintohoukuttimien käyttöä ja käytön vaikutuksia seurataan. Meillähän ovat riistäytyneet osin käsistä nämä ravintohoukuttimet, ja se on vaikuttanut kielteisesti esimerkiksi peurakannan hallintaan, tai vaikkapa sitten saattaa olla suurpetojen kohdalla tätä samaa ilmiötä. [Tuomas Kettunen: Niin kuin meillä Kainuussa!] — Juuri näin, edustaja Kettunen.
Seuraavassa kohdassa hevosten teurastukseen esitetään vain vähäisiä muutoksia, eikä valiokunnalla ole niihin huomauttamista. Valiokunta nostaa teurastoiminnan säätelyyn liittyen esiin, että se on aiemmissa mietinnöissään edellyttänyt helpotuksia pienteurastamoiden toimintaedellytyksiin sekä tilateurastukseen. Valiokunta onkin tyytyväinen niihin muutoksiin EU:n ja kansallisessa lainsäädännössä ja viranomaisten käytännössä, joiden ansiosta laidunteurastus on Suomessa vuoden 22 aikana mahdollistettu aiempaa helpommin. Ruokavirasto on syyskuussa 22 antanut ensimmäisen hyväksyntäpäätöksen laidunteurastuksen mahdollistavalle liikkuvalle yksikölle. Valiokunta painottaa, että mobiililaittein tapahtuva ante mortem ‑tarkastus on tärkeää saada käyttöön mahdollisimman nopeasti.
Perustuslakivaliokunta on maa‑ ja metsätalousvaliokunnalle antamassaan lausunnossa kiinnittänyt huomiota esitetyn sivutuotelain tarkastustoimintavaltuutta, toimijan luotettavuutta ja ilmoittajan henkilöllisyyden suojaamista koskeviin säädöksiin. Maa‑ ja metsätalousvaliokunta esittää hyväksyttäviin lakeihin tehtäväksi perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetyt eräät tekniset muutokset.
Eli summa summarum, moni asia on helpottunut, pienteurastus ja laidunteurastus ovat helpottuneet vaatimustemme mukaisesti. Eduskunnassa voidaan vaikuttaa, ja mielestäni siitä on syytä olla ylpeä.
Toinen varapuhemies Juho Eerola
:Näin, kiitoksia. — Edustaja Kettunen.