Senast publicerat 14-03-2023 16:27

Punkt i protokollet PR 129/2022 rd Plenum Torsdag 24.11.2022 kl. 16.01—19.20

11. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring av lagen om investeringstjänster och lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet och till lagar som har samband med dem

Regeringens propositionRP 278/2022 rd
Remissdebatt
Andre vice talman Juho Eerola
:

Ärende 11 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet. 

För remissdebatten reserveras också här till att börja med 30 minuter. Vid behandlingen av ärendet följer riksdagen det för ärenden med tidtabell överenskomna förfarandet. — Vi inleder debatten. Ledamot Puisto, varsågod. 

Debatt
18.54 
Sakari Puisto ps :

Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksellä numero 278/2022 vp käsitellään sijoituspalveluja, arvo-osuusjärjestelmää sekä selvitystoimintaa. Tällä toimeenpannaan EU-lainsäädäntöä, DLT-pilottiasetusta — distributed ledger technologies — eli niin kutsuttua hajautetun tilikirjan teknologiaan perustuvien markkinainfrastruktuurien pilottijärjestelmää. Yleensä markkinajärjestelmät ja markkinapaikat ovat keskitettyjä, mutta näissä hajautetuissa järjestelmissä on se, että ne ovat tosiaan hajautettuja, eli siinä on vain se tietty osapuoli, ja esimerkiksi jos sille osapuolelle tapahtuu jotain siellä toiminnassa, niin se verkko toimii hajautetusti. 

Tässä varsinaisessa esityksessä on esitetty erilaisia näkökohtia lausuntopalautteeseen ja tekniikkaan. En mene niihin nyt sen syvällisemmin, syvennyn niihin sitten talousvaliokunnassa tarkemmin — olen toki lukenut ne läpi — mutta näin yleisenä huomiona ajattelisin, että nämä niin kutsutut DLT-teknologiat ovat hyvin mielenkiintoisia ja hyvinkin mahdollisesti osa tulevaisuutta, ja sen takia meidän pitää täällä eduskunnassakin seurata tämän kentän kehitystä varsin tarkkaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa sikäläinen arvopaperiviranomainen SEC on pitänyt tällaisia fintech-foorumeita aiheesta jo parikin kertaa aikaisemmin, missä on käsitelty näitä hajautettuja järjestelmiä. Ajatellaan yleisesti, että maksujärjestelmiä ja markkinapaikkoja voidaan tehostaa: ne voidaan saada toimimaan mahdollisesti reaaliajassa ja myös pienemmin kustannuksin. 

Haluan myös kiinnittää huomiota siihen, että heinäkuussa esimerkiksi the Financial Times ‑talouslehti nosti varsin näkyvästi esiin artikkelin Briteistä, missä eri markkinaosapuolet katsoivat, että esimerkiksi sijoitusinstrumentteja, ‑rahastoja voitaisiin integroida tällaisiin järjestelmiin ja parantaa niiden kustannustehokkuutta. Nyt tämän kentän sääntely, jos ajattelee myös virtuaalivaroja yleisestikin, on hyvin oleellista eikä vähiten tämän viimeaikaisen, niin kutsutun FTX-skandaalin johdosta. Sääntelyä pitää tehdä pitkäjänteisesti, ja ajattelen, että se on tarpeen, ja tästä varmaan tulee pitkäkin prosessi. Sitä kehitetään Yhdysvalloissa ja myös täällä Euroopassa. Jotta koko tämä sääntely kaikilta sen näkökohdilta saadaan kehitettyä, niin näkisin, että siinä menee aika pitkä aika. Voidaan puhua ihan hyvin esimerkiksi paristakymmenestä vuodestakin, jotta se perusta saadaan tehtyä. Toki tätä työtä on aloitettu jo joitakin vuosia sitten. Käsittääkseni EU:sta tulee ensi vuonna myös lisää asetuksia tälle saralle, niin kutsuttu MiCA, virtuaalivarojen markkinoita koskeva säädös, ja sikälikin tätä on hyvä seurata ja talousvaliokunnan ja eduskunnan pysyä kärryillä näistä asioista. — Kiitoksia. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet.