Arvoisa herra puhemies! Arvoisa pääministeri, lämpimät onnittelut toimeenne.
Arvoisat edustajat! Olen hämmentynyt siitä, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja ei ole täällä esittelemässä tätä mietintöä. Tämä on nimittäin sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö, ja nyt on ensimmäinen käsittely. Kysymyksessä on hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tartuntatautilain 40 §:n muuttamisesta, elikkä me puhumme erittäin tärkeästä asiasta. Meillä on takana koronakriisi, meillä on vaikeat vuodet, ja tartuntatautitietous on tullut meille kaikille varsin hyvin tietoisuuteen ja selväksi se, millaisessa maailmassa me elämme.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tartuntatautilakia siten, että terveydenhuollon toimintayksikössä työskentelevällä henkilöstöllä olisi jatkossa oikeus saada tietoja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämistä tartuntatautirekistereistä. Tiedonkulku on äärettömän tärkeää ja se, että me pystymme torppaamaan tartuntataudit ja niiden leviämisen. Tiedonkulku on äärettömän tärkeää.
Tämän lakiesityksen mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos voisi jatkossa luovuttaa ylläpitämistään tartuntatautirekistereistä tietoja aluehallintoviraston, hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän tartuntataudeista vastaavan lääkärin lisäksi myös muulle tartuntatautien torjuntaan osallistuvalle hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän terveydenhuollon toimintayksikön henkilöstölle siinä laajuudessa kuin se on tartuntatautien torjuntatyöhön kuuluvien tehtävien vuoksi välttämätöntä — eli tärkeä asioiden parantaminen ja laajentaminen, mutta tähän sisältyy myös jotakin huomioitavaa.
HUSin lausunnossa todettiin viimeisessä kappaleessa ongelma, jota tämän yhden pykälän korjaaminen ei kuitenkaan paranna. Tartuntatautilakia on tulkittu niin, että tartuntataudeista vastaavan lääkärin alaisuudessa toimivat muut henkilöt ovat voineet tietoja käsitellä ja myös luovuttaa annettujen ohjeiden mukaisesti. Nyt tulkinta on kuitenkin muuttunut niin, etteivät muut henkilöt kuin tartuntataudeista vastaava lääkäri henkilökohtaisesti voisi tietoja käsitellä tai luovuttaa. Tämä tulkinta jättää merkittävän osan tartuntatautien torjuntaan nyt käytetystä henkilöstöresurssista hyödyntämättä. Siksi onkin erittäin tärkeää, että moniammatillinen toimintamalli todetaan tartuntatautilaissa. Tämä tarkoittaa sitä, että lakia on todennäköisesti myös vielä päivitettävä.
Valiokunta toteaa tässä mietinnössään lopussa näin: ”Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille myös sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisuudistuksen jälkeen esille tulleita tartuntatautilain muita kiireellisiä muutostarpeita koskien tietojen luovuttamista ja käsittelyä tartuntatautien torjuntatyössä. Valiokunta pitää tärkeänä, että tarvittavat lainmuutokset havaittujen epäkohtien poistamiseksi selvitetään ja eduskunnalle annetaan asiasta hallituksen esitys mahdollisimman pian.”
Arvoisa puhemies! Pohdin valiokunnassa tätä mietintöä käsiteltäessä sitä, olisiko tähän pitänyt kytkeä jonkunlainen lausuma. Se olisi voinut kuulua esimerkiksi näin: ”Eduskunta edellyttää, että hallitus kiirehtii tartuntatautilain kokonaisuudistusta ja tuo eduskunnalle esityksen, jossa muuttuneista tulkintakäytännöistä johtuneet ongelmat korjataan ja moniammatillisen toimintamallin hyödyntäminen mahdollistetaan täysimääräisesti.” En nyt tätä lausumaa kuitenkaan esittänyt, mutta toivon, että ministeriö ja ministeri kuulevat tämän asian ja mahdollisesti tekevät tähän lakiin tarvittavat korjausmuutokset mahdollisimman pian. Tartuntatautien torjunta on meidän kaikkien vastuulla, toki kansalaisten mutta myös terveydenhuollon sektorin, ja siihen kuuluu jokainen alalla toimiva. — Kiitos.
Puhemies Petteri Orpo
:Edustaja Risikko.