Arvoisa puhemies! Poliittisista virkanimityksistä kannettiin viime vuonna huolta. Tunnetut ja arvostetut hallinnon kehittämisen pitkän linjan asiantuntijat Juhani Kivelä ja Petri Uusikylä arvioivat Kanava-lehdessä julkaistussa artikkelissaan valtion virkamieslakiin perustuvan ylimmän virkajohdon järjestelmän ja sen määräaikaisten nimitysten johtaneen hallinnon politisoitumiseen ja heikentäneen sen toimintakykyä. Käsittelenkin oikeuskanslerin perustuslaissa säädetyn kertomuksen puheenvuorossani sitä, miten ylimmän virkajohdon nimitysten valmistelun objektiivisuutta ja hyvän hallinnon periaatteiden sekä ammattimaisuuden toteutumista voitaisiin parantaa, ja sitä, miten laki suhtautuu poliittiseen tai poliittiseksi koettuun nimitykseen, ja tietenkin sitä, miten oikeuskansleri valvoo nimittäjän harkintavallan rajoja.
Johtamistehtävissä painotukset johtamisen ja kelpoisuusvaatimusten eri osa-alueiden kesken poikkeavat kulloinkin kyseessä olevan johtamistehtävän ja kulloisenkin johtamisen tarpeiden mukaan. Ministeriön kansliapäällikön tehtävässä korostuu kyky toimia yhteistyössä poliittisen päättäjän kanssa, kyky välittää hallituksen ohjelmat ja yhteiskunnalliset tavoitteet hallinnonalan strategioiksi ja tavoitteiksi. Kansliapäällikön, alivaltiosihteerin tai osastopäällikön tai suuren viraston päällikön tehtävässä on aina kyse vaalikautta pitkäaikaisemmasta ja muutamaa tavoitetta laaja-alaisemmasta yleisestä johtamistehtävästä. Siinä tarvitaan valmiuksia johtaa moninäkökulmaista mutta puolueetonta valmistelua ja tehokasta toimeenpanoa. Ylimmältä virkajohdolta vaaditaan näin valmiuksia turvata hallinnon ja valmistelun integriteetti, johtaa yhteistyössä eri hallinnonalojen kanssa tehtävää vaihtoehtojen ja vaikutusten arviointia, varmistaa sen objektiivisuus, mukaan lukien tämän päivän Suomessa hyvinkin tärkeät kustannustehokkuuden, tuottavuuden ja talouden näkökulmat — ja tämä sellaisella tavalla, että kulloinkin vastuullinen poliittinen johto voi luottaa virkavalmistelun ja toimeenpanon laatuun, puolueettomuuteen, tehokkuuteen sekä siihen, että hyvä hallinto toteutuu.
Valmisteltaessa ylimmän virkajohdon nimityksiä olisi hyvän hallinnon näkökulmasta aina tarpeen tehdä tehtäväanalyysi täytettävänä olevassa virassa tulevista johtamisen tarpeista ja haasteista sekä määritellä aina etukäteen hakuilmoitukseen menestykselliselle johtamiselle asetettavat tarkemmat, toki kulloisenkin nimittäjän harkinnassa olevat kriteerit ja painotukset. Näin nimitysten objektiivisuutta, ammattimaisuutta, kriteerien avoimuutta ja ennakoitavuutta voidaan vahvistaa ja turhia väitteitä poliittisuudesta väistää.
Valtiovarainministeriö onkin nyt ottanut uusissa, 11. syyskuuta tänä vuonna antamissaan ohjeissa ja suosituksissa huomioon nämä kertomuspuheenvuorossani tästä aiheesta esittämäni näkökohdat. Tehtäväanalyysin ja sen kriteerien kirjaamista hakuilmoitukseen siis suositellaan, samoin kriteeristössä on erityisesti ministeriön tehtävien osalta huomioitu lainvalmistelun johtamisen taito. Kaikissa ministeriöissä ja kaikissa johdon nimityksissä onkin nähdäkseni nyt perusteltua toteuttaa nämä suositukset isänmaamme asioiden hoidon eduksi.
Apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalainen tarkastelee omassa puheenvuorossaan laillisuusvalvonnan seuraamuksia ja virkasyyteasioissa tehtävää laillisuusvalvonnallista punnintaa. Moderni laillisuusvalvonta puuttuu monipuolisesti virheellisiin menettelyihin ja ohjaa virheettömämpään, parempaan toimintaan. Se ei siis pyri olemaan yksinomaan rankaisevaa. Mutta rikosoikeudellisella virkavastuulla ja sitä koskevalla punninnalla on aina tärkeä paikkansa. Apulaisoikeuskanslerin ja oikeuskanslerin laillisuusvalvonnassa rikosoikeudellinen arvio ei koske vain esitutkintaan määräämistä, vaan se myös tehdään aina ennen niin sanotun huomautuksen antamista. Viime vuonna laillisuusvalvonnallisia huomautuksia annettiinkin 67 kappaletta.
Valtioneuvoston valvonnassa ja siihen kuuluvassa ennakollisessa säädösvalvonnassa vuosi 2022 oli kiireinen vuosi: yli 2 000 valtioneuvoston ja tasavallan presidentin esittelyn asialistan asiaa, 106 laillisuusvalvonnallista lausuntoa, ja syvempi ennakkotarkastus tehtiin 11 prosenttiin kaikista eduskunnalle annetuista hallituksen esityksistä. Esittelylistoista 19 prosenttia sisälsi virheitä, joita pyysimme korjaamaan. 96 näistä korjauspyynnöistä koski hallituksen esityksiä ja 43:ssa nimenomaan säätämisjärjestystä ja suhdetta perustuslakiin koskevaa arviointia. Kymmenessä tapauksessa esitys poistettiin korjauspyyntöni johdosta valtioneuvoston esityslistalta. Oikeuskanslerin tosiasiallinen lykkäävä veto oli näin viime vuonna arkitodellisuutta valtioneuvostossa.
Samalla kun olemme kiinnittäneet huomiota huolelliseen ja hyvään valmisteluun ja sen vaatimaan osaamiseen, olemme kertomusvuonna antaneet myöskin kehittävästä, tulevaisuutta rakentavasta näkökulmasta havaintoja siitä, miten tulevien sukupolvien asema ja oikeudet olisi perusteltua huomioida lainsäädännön valmistelussa. Tämä onkin nyt tällä vaalikaudella ja näillä valtiopäivillä tärkeä seikka niin kotimaisten tarpeiden kuin EU-oikeuden kehityksen kautta.
Kertomusvuonna vihdoinkin uudistettiin valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen välinen tehtäväjako keskittämällä tehtäviä ylimpien laillisuusvalvojien välillä aiempaa selvemmin ja ennen kaikkea määrittelemällä kummallekin laillisuusvalvojalle toisesta poikkeava näkökulma ja profiili. Tämä uudistus näyttää olevan varsin toimiva, ja sen myötä myöskin oikeuskanslerin osalta ovat korostuneet monet EU-oikeuden soveltamiseen liittyvät kysymykset. Näissä myöskin olemme lisänneet kansainvälistä yhteistyötä siten, että tänä päivänä oikeuskansleri ja apulaisoikeuskansleri ja koko Oikeuskanslerinvirasto osallistuvat hyvin tiiviisti niin Euroopan unionin oikeusasiamiesten kuin muiden kollegavirastojen sekä laajempaan kansainväliseen yhteistyöhön, varsinkin omilla painopistealueillamme.
Muutenkin vuosi oli työteliäs. Käsittelimme yli 5 500 erilaista laillisuusvalvonta-asiaa, ja lisäksi tarkastettiin noin 4 000 rangaistustuomiota. Kanteluiden osalta otettiin käyttöön uusi seulontamenettely, jossa voidaan yksinkertaisemmat asiat ratkaista suppeassa menettelyssä, ja voidaankin todeta työmäärästä, että kantelut ovat yksi mutta vain yksi laillisuusvalvonnan työmuoto oikeuskanslerin puolella, kun laillisuusvalvojakollegalla, eduskunnan oikeusasiamiehellä, työ on huomattavasti enemmän kanteluihin painottunutta, ei toki yksin niihin kollegallakaan. Toimenpideratkaisujen osuus kaikista laillisuusvalvontaratkaisuista on lisääntynyt hyvin merkittävästi, ja tämä kertoo siitä, että asioiden oikeudellinen vaikutusaste ja kompleksisuus ovat lisääntyneet.
Arvoisa puhemies! Perustuslaissa säädetyssä kertomuksessa, joka tässä esitellään, painotetaan rakenteellista näkökulmaa oikeusjärjestykseemme ja sen toimivuuteen ja siihen, miten perus- ja ihmisoikeudet ovat toteutuneet. Se on yksi meidän uudistetun laillisuusvalvonnan keskeisistä näkökulmista.
Näillä saatesanoilla ja tällä lyhyellä esittelyllä jätän kertomuksen eduskunnan käsiteltäväksi.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Ja sitten mennään puhujalistaan. — Ensimmäisenä edustaja Koponen, Ari.