Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 10 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger arbetslivs- och jämställdhetsutskottets betänkande AjUB 20/2022 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Jag öppnar den allmänna debatten. Presentationsanförande, ledamot Taimela, varsågod.
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti myös tästä työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtajan roolissa:
Elikkä tällä esityksellä ehdotetaan muutettaviksi henkilöstörahastolakia ja tuloverolakia. Henkilöstörahasto on henkilöstön omistama ja hallitsema rahasto, joka hallinnoi yrityksen sille suorittamia tulos- tai voittopalkkioita ja muita henkilöstörahastolain mukaisia varoja. Rahasto liittyy aina yritykseen tai konserniin, jonka palveluksessa henkilöstö on. Henkilöstörahasto voi olla myös valtion virastossa ja kunnassa ja tämän esityksen hyväksymisen jälkeen myös hyvinvointialueilla ja hyvinvointiyhtymissä.
Voimassa olevan lain mukaan rahasto voidaan perustaa vain, jos yrityksessä on vähintään kymmenen työntekijää ja sen liikevaihto on 200 000 euroa. Esityksellä tätä edellytystä kevennetään niin, että riittää, jos työsuhteessa olevien henkilöiden määrä yrityksessä on vähintään viisi ja liikevaihto tai sitä vastaava tuotto rahastoa perustettaessa on 100 000 euroa.
Voimassa oleva laki ei mahdollista rahasto-osuuden siirtoa henkilöstörahastojen välillä, vaan työsuhteen päätyttyä rahasto-osuus on aina nostettava rahana. Jatkossa työpaikan vaihdon yhteydessä myös rahasto-osuus voidaan siirtää, ja selkeyden vuoksi tuloverolakiin vielä lisätään nimenomainen säännös, jonka mukaan rahasto-osuuden siirto voi tapahtua veroseuraamuksitta.
Myös henkilöstörahastojen hallinnointia koskevia säännöksiä ehdotetaan esityksessä selkeytettäviksi.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina, ja tämäkin mietintö oli valiokuntatyössä yksimielinen.
Kiitoksia esittelystä.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1 och 2 i proposition RP 265/2022 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.