Arvoisa herra puhemies! Olemme tässä 15 kansanedustajan allekirjoittamassa lakialoitteessa esittäneet, että etäopetus tulisi kirjata perusopetuslakiin. Lakialoite sisältää yhdeksän sivua pykälämuutoksia, ja se on tehty tositarkoituksella. Haluan jo nyt tässä kohtaa lämpimästi kiittää niitä kansanedustajia, jotka ovat allekirjoittaneet tämän lakialoitteen, mutta myös teitä, jotka käytte tästä tärkeästä aiheesta keskustelua. Tässä aloitteessa on myös kaksi hyvää syytä, miksi keskustelemaan kannattaa tulla: tässä ei vaadita nyt rahaa mihinkään, ja asia tuskin jakaa myöskään opposition ja hallituksen rivejä, sillä asiasta on kirjaus myös hallitusohjelmassa. Hallitusohjelmassa lukee seuraavaa: ”Hallitus arvioi etäopetuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia nykyistä laajemmin perusopetuksessa tarkkarajaisesti säädettynä esimerkiksi valinnaisten kielten opetuksessa.” Tämä lakialoite käsittelee juuri edellä mainittua asiaa.
Arvoisa puhemies! Perusasteen opetus nojaa lähiopetusperiaatteeseen, ja niin on hyvä jatkossakin. Etäopetukseen tulee voida kuitenkin turvautua silloin, kun se on lapsen oppimisen, hyvinvoinnin ja koulunkäynnin sujuvuuden kannalta paras ratkaisu. Koulutusjärjestelmän tulee olla kaiken kestävä. Tämä lakialoite on yksi siirto nykyistä joustavamman ja hallitun perusopetuksen mahdollistamiseksi. Etäopetuksesta ei voi tulla kuntien säästökeinoa, vaan se tapahtuu aina lapsen ehdoilla. Etäopetus ei voi myöskään olla pääsääntöinen oppimisympäristö, vaan tässä lakialoitteessa sitä käsitellään täydentävänä oppimisympäristönä. Etäopetuksen hyödyntäminen tukiopetuksessa sekä muun muassa pienten kieliryhmien opetuksessa tulisi kuitenkin mahdollistaa. Joskus opettajaa ei löydy omasta kunnasta tai sen ostaminen kotikuntaan ei ole järkevää, jos vaikkapa uskontoon liittyvässä oppiaineessa on vain yksi tai kaksi opiskelijaa. Tämän lisäksi perusopetuslakia tulisi täydentää uudella pykälällä, joka voidaan ottaa käyttöön poikkeustilanteissa, joissa olimme esimerkiksi korona-aikana.
Arvoisa puhemies! Nykyinen perusopetuslaki ei mahdollista oppivelvollisille etäopetusta. Sitä on vaikea käsittää, kun tiedämme, että näitä tilanteita tapahtuu, mutta nykyinen perusopetuslaki ei sitä mahdollista. Etäopetusta voidaan soveltaa nyt poikkeuslakien ulkopuolella vain aikuisten perusopetukseen. Etäopetusta on sovellettu perusopetuksessa kuitenkin paikallisesti jo tähän mennessä, mikä kertoo siitä, että todellisuus ajaa lain ohitse. Lainmuutos olisi tarpeen, jotta etäyhteyksin annettava opetus selkeytyisi ja käytännöt yhtenäistyisivät. Tämä on tarpeen perusopetuksen saavutettavuuden turvaamiseksi sekä lasten ja nuorten yhdenvertaisuuden näkökulmasta. Lapsella tulee olla oikeus saada etäopetusta silloin, kun se on hänen kannaltaan paras ratkaisu. Miksi vastaamme pienillä paikkakunnilla nuorelle, että espanjaa, venäjän kieltä tai vaikkapa ranskaa ei voi opiskella, kun vain yksi tai kaksi lasta sitä haluaa tehdä?
Arvoisa puhemies! Tämä on toinen kerta, kun teen tämän lakialoitteen. Ensimmäinen sai alkunsa koronan aikaan, jolloin aihe kävi kuumimmillaan. Muutama vuosi sitten koronapandemia tosiaan siirsi peruskoulun oppilaat poikkeusoloissa etäopetukseen. Tilanne oli peruskoulussa uusi ja kuormitti aivan varmasti kaikkia. Kevään mittaan kokemuksia nousi pintaan. Monet koulut ja esimerkiksi Autismiliitto sekä Kuntaliitto nostivat kuitenkin onnistumisiakin esiin. Samalla havaittiin, että opettajainkoulutus ei ole pysynyt vaatimusten perässä.
Yksi opiskelija kertoi minulle nolona kuiskaten noihin aikoihin, että aina vaikeaan matematiikan opiskeluun tuli toivoa, kun sitä pystyi tekemään ehkä hiukan salaa koulukavereilta täydentävän opetuksen muodossa etäyhteyksin. Yksilöllisempi opetus auttoi häntä. Siksi tässä ehdotetaan perusopetuslakia muutettavan niin, että perusopetuslain 18 §:ää täydennettäisiin lisäämällä 1 momentin 3 kohtaan perusteeksi muut opintojen etenemiseen liittyvät syyt. Näitä muita opintojen etenemiseen liittyviä syitä voivat olla esimerkiksi opiskelukykyä heikentävät tekijät, kuten lukihäiriö, kielelliset haasteet ja muut oppimisen haasteet, joissa tarvitaan erillistä tukiopetusta. Tällöin etäopetus voi olla aito mahdollisuus parantaa lapsen saamaa tukea ja oppimistuloksia.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotus huomioi myös yhteishuoltajuustilanteet. Näissä etäopetusta voidaan antaa molempiin osoitteisiin. Esimerkiksi valtioneuvoston tilaama Lasten vuoroasuminen ja sosiaaliturva ‑tutkimushankkeen loppuraportti selvitti, että lasten vuoroasumista rajoittavat koulunkäynnin esteet. Tällöin lapsen oikeus toisen vanhempansa läsnäoloon helposti katkeaa. Yleensä lapsen oikeus isäänsä katkeaa näissä tapauksissa. Etäopetus voisi osassa tapauksista tuoda myös tähän ratkaisua. Etäopetusta käytettäessä on tarve erikseen säätää vastuukysymyksistä, ja myös ne on huomioitu tässä lakialoitteessa.
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella pyritään juuri hallitusohjelmassa kuvailtuun tapaan: ”hallitus arvioi etäopetuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia nykyistä laajemmin perusopetuksessa tarkkarajaisesti säädettynä” — korostaisin viimeisiä sanoja ”tarkkarajaisesti säädettynä”. Kutsun teidät mukaan keskusteluun ja toivon, että saamme laajaa tukea tälle lakialoitteelle ja etäopetuksesta puhumiselle ylipäätään. Lähiopetuksen roolia erityisesti sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen oppimisessa en voi kuitenkaan liiaksi korostaa. Siihen meidän tulee panostaa jatkossakin. Etäopetuksen kehittäminen on kuitenkin suuri mahdollisuus esimerkiksi harvaan asutuille seuduille, oppimisen tuen tarpeessa ja erikoisaineissa. Kaikille lapsille paras oppimisympäristö ei aina kaikissa tilanteissa ole luokkahuone.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia. — Edustaja Strandman, olkaa hyvä.