Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia sekä tutkijoiden ja opiskelijoiden maahanmuuttoa koskevaa erillislakia. Esityksellä pannaan toimeen kolme hallitusohjelman maahanmuuttoon liittyvää kirjausta: ulkomaalaislain maahantulosäännösten kiertämistä koskevaa sääntelyä täsmennetään ja tiukennetaan, esityksellä estetään niin kutsuttu kaistanvaihto turvapaikkamenettelystä työperäisen maahanmuuton puolelle ja lisäksi henkilöllisyyden todentamista koskevaa sääntelyä selkiytetään. Esitys sisältää myös eduskunnan lausumaan perustuvan ehdotuksen poliisin rekisteriin tallennettujen biometristen tietojen luovuttamisesta Schengenin tietojärjestelmään. Lisäksi esityksessä on pieni täsmennys turvapaikanhakijoiden työnteko-oikeuden kestoa koskevaan säännökseen.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää maahantulosäännösten kiertämistä koskevan sääntelyn uudistamista. Tavoitteena on entistä tehokkaammin estää maahantulosäännösten kiertäminen. Nykyisellään ulkomaalaislain maahantulosäännösten kiertämistä koskeva sääntely on ollut niin väljää, että se on jättänyt maahanmuuttoviranomaiselle laajaa harkintavaltaa. Voimassa oleva tulkinnanvarainen säännös korvataan uudella tarkemmalla ja aiempaa tiukemmalla sääntelyllä. Ulkomaalaislakiin kirjataan mahdollisimman tarkasti ne tilanteet, joissa oleskelulupa tulee evätä. Taustalla voi olla esimerkiksi väärien tietojen antaminen, laiton maassa oleskelu, laiton työskentely tai lumeavioliitto.
Maahantulosäännösten kiertäminen käsitteenä poistuu ulkomaalaislaista. Sen tilalle tulee epäämisperusteita, joissa säädetään nykyistä tarkemmin niistä tilanteista, jolloin oleskelulupaa ei myönnetä. Valtaosa epäämisen perusteista perustuu jo nykyiseen soveltamis- ja oikeuskäytäntöön, mutta tilanteet, joissa oleskelulupaa ei myönnetä, on kirjattu nyt ulkomaalaislakiin aiempaa tarkemmin ja lisäksi velvoittavaan muotoon.
Uusia epäämisperusteita ulkomaalaislakiin tulee kaksi, joista ensimmäinen on kansallisen turvallisuuden vaarantaminen ja toinen on vapaaehtoisen paluun avustuksen vastaanottaminen. Mikäli henkilö on ottanut vastaan vapaaehtoisen paluun avustuksen, ei hänelle myönnetä oleskelulupaa viiteen vuoteen. Paluuavustuksen saamisen edellytyksenä on se, että henkilö poistuu maasta vapaaehtoisesti pysyväisluonteisessa tarkoituksessa, joten senkään mukaan ei ole perusteltua, että avustuksen saanut henkilö voisi palata pian takaisin Suomeen hakemaan oleskelulupaa. Maahantulosäännösten kiertämistä koskevien muutosten tavoitteena on korostaa yhteiskunnan sääntöjen noudattamista ja kitkeä pois moitittavaa toimintaa, jotta suomalaiseen yhteiskuntaan olisi aiempaa vaikeampi päästä väärin keinoin tai viranomaisia harhauttamalla.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että turvapaikanhakijoiden kaistanvaihto työ- ja koulutusperusteisen maahanmuuton puolelle estetään. Hallitus on yhteisesti päättänyt, että turvapaikkaprosessista ei tule työnhaun tai työperäisen maahanmuuton väylä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei kansainvälistä suojelua hakeva tai kielteisen päätöksen saanut voi hakea ja saada oleskelulupaa työn, elinkeinonharjoittamisen tai opiskelun perusteella. Kaistanvaihto on kiellettyä sekä turvapaikkamenettelyn aikana että kielteisen päätöksen jälkeen, jos hakija oleskelee vielä Suomessa. Tänä aikana oleskelulupahakemus jätetään tutkimatta. Käytännössä siis turvapaikkaa hakeneen on poistuttava maasta ja tehtävä mahdollinen uusi oleskelulupahakemus ulkomailta. Tämä on selkeä ja hallitusohjelmassa tavoiteltu muutos nykytilaan. Tarkoitus on siis estää tilanteet, joissa Suomesta haetaan turvapaikkaa pyrkimyksenä päästä maahan töihin tai opiskelemaan. Kaistanvaihdon kielto myös selkeyttää työ- ja koulutusperusteisen maahanmuuton sääntöjä hakijan itsensä, työnantajien ja oppilaitosten kannalta. Kaikille osapuolille on oltava alusta asti selvää, ettei turvapaikkamenettely ole työ- tai koulutusperusteisen maahanmuuton väylä tai ohituskaista työmarkkinoille tai opiskelemaan.
Olen useassa yhteydessä puhunut kolmen korin mallista. Se tarkoittaa siis sitä, että meidän tulee tehdä ero aidon turvapaikanhaun, siirtolaisuuden ja välineellistetyn maahantulon välille. Jokainen näistä tarvitsee omanlaisensa lähestymistavan ja säännöt. Aitoon hätään tarkoitettua turvapaikkamekanismia ei voi käyttää muunlaisen maahantulon välineenä. Mikäli turvapaikkaperustetta ei ole, on palattava tai palautetaan kotimaahan. Työ- ja opiskeluperäinen maahanmuutto kuuluu siirtolaisuutta koskevaan koriin, ja näissä tapauksissa ulkomaalaislain pääsäännön mukaisesti oleskelulupaa on haettava Suomen ulkopuolelta.
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että henkilön tunnistamiseen ja henkilön henkilöllisyyden todentamiseen liittyvää sääntelyä selkiytetään. Ulkomaalaislakiin lisätään nimenomainen säännös siitä, että oleskeluluvan hakijan henkilöllisyys on todennettava kansallisella matkustusasiakirjalla tietyin poikkeuksin. Esitys tiukentaa sekä viranomaisen että oleskeluluvan hakijan omaa velvollisuutta henkilöllisyyden todentamisessa. Tämän ansiosta viranomainen tietää aiempaa paremmin, kenelle oleskelulupia myönnetään. Oleskeluluvan saaminen edellyttää jatkossa henkilön omaa aktiivisuutta henkilöllisyyden selvittämisessä.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan myös ulkomaalaislakiin lisättäväksi säännökset poliisin rekisteriin tallennettujen biometristen tietojen luovuttamisesta Schengenin tietojärjestelmään tallennettavien palauttamista ja maahantulon ja maassa oleskelun epäämistä koskeviin kuulutuksiin. Esityksen taustalla on eduskunnan lausuma viime hallituskaudelta, jolloin eduskunta käsitteli hallituksen esitystä Schengenin tietojärjestelmän käyttöä koskevia asetuksia täydentäväksi lainsäädännöksi. Eduskunta edellytti hallituksen selvittävän ja arvioivan edellytyksiä kansallisiin tietojärjestelmiin tallennettujen biometristen tietojen käyttämiselle asetusten mukaisissa kuulutuksissa. Esityksellä parannetaan viranomaisten kykyä todentaa kuulutuksen kohteena olevan henkilön henkilöllisyys tai tunnistaa henkilö. Kuulutusten avulla Schengen-alueen viranomaiset voivat varmistaa, että paluuvelvoitetta on noudatettu, tukea palauttamispäätöksen täytäntöönpanoa sekä estää maahantulokieltoon määrätyn henkilön paluun Schengen-alueelle.
Arvoisa puhemies! Esitykseen on hallitusohjelman kirjausten toteuttamisen lisäksi sisällytetty ehdotus turvapaikanhakijan työnteko-oikeuden kestoa koskevan sääntelyn muuttamiseksi. Nykyinen sääntely on käytännössä osoittautunut hankalaksi soveltaa ja osin tulkinnanvaraiseksi, minkä vuoksi sääntelyä ehdotetaan selkeytettäväksi.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille. — Vastauspuheenvuoro, tai sanotaan, että minuutin puheenvuoro, edustaja Vigelius.