Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävässä hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia ja niin kutsuttua vastaanottolakia eli lakia kansainvälistä suojelua hakevan vastaanotosta sekä ihmiskaupan uhrin tunnistamisesta ja auttamisesta.
Lakeja muutetaan ensinnäkin siten, että Suomessa otettaisiin käyttöön EU-menettelydirektiivin mukainen rajamenettely. Rajamenettely otetaan käyttöön mallilla, joka hyödyntää täysimääräisesti ja tilanteen edellyttämällä tavalla menettelydirektiivin liikkumavaran. Tähän alkuun on ehkä syytä kerran vielä todeta se, että kysymys on todella siis rajamenettelystä, joka on aavistuksen verran harhaanjohtava termi. Tässä on kyse turvapaikkamenettelystä, joka eroaa tässä kohtaa tavallisesta turvapaikkaprosessista käsittelyajan, liikkumisen rajoitusten sekä vastaanottopalveluiden osalta.
Suomen maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan toimintaympäristö on muuttunut oleellisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuoden 2015—16 maahanmuuttokriisi Euroopassa moninkertaisti turvapaikanhakijoiden määrän niin Euroopassa kuin Suomessakin. Ilmiöön liittyi voimakasta edelleen liikkumista jäsenvaltiosta toiseen, mikä selitti myös Suomen yli 30 000 hakijan määrän vuonna 2015.
Muuttoliikekriisin jälkeen aloitetun EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistuksen neuvottelujen edetessä rajamenettelystä on tullut yksi keskeisimmistä uudistuksen osista, jolla pyritään vastaamaan juurikin edelleen liikkumisen ongelmaan. Uudistus on tarkoitus hyväksyä lähiviikkoina, ja sen myötä myös rajamenettelystä tulee kaikille EU:n jäsenvaltioille pakollinen tietyissä tilanteissa. Meillä on nyt esitettyjen lakimuutosten myötä hyvä tilaisuus päästä soveltamaan rajamenettelyä jo ennen uuden EU-lainsäädännön voimaantuloa ja näin myös hioa soveltaminen käytännössä toimivaksi.
Rajamenettelyn käyttöön ottamisella luodaan uusi keino käsitellä tiettyjä todennäköisesti perusteettomia turvapaikkahakemuksia hyvin nopeassa menettelyssä ulkorajalla, kauttakulkualueella tai näiden läheisyydessä niin, etteivät hakijat voisi liikkua vapaasti Suomen alueella tai edelleen muihin EU-maihin. Esityksen tavoitteena onkin tehostaa tällaisten perusteettomien kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten käsittelyä sekä estää hakijoiden edelleen liikkumista. Rajamenettely toimii myös yhtenä hallinnan työkaluna erilaisissa muuttoliiketilanteissa ja on tarpeen yhtenä työkaluna estämään turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöä.
Arvoisa puhemies! Rajamenettelyä sovellettaisiin, jos ulkorajalla tehty kansainvälistä suojelua koskeva hakemus voitaisiin jättää tutkimatta tai ratkaista nopeutetussa menettelyssä. Ilman huoltajaa olevien alaikäisten hakijoiden osalta rajamenettelyä sovellettaisiin rajoitetusti mutta kaikissa niissä tilanteissa, joissa menettelydirektiivi sen sallii. Näin olisi esimerkiksi, jos hakijan katsottaisiin olevan vaaraksi Suomen kansalliselle turvallisuudelle tai yleiselle järjestykselle. Maahanmuuttoviraston tulisi ratkaista hakemus neljän viikon kuluessa sen jättämisestä.
Nopean rajamenettelyn mahdollistamiseksi Maahanmuuttovirasto voisi oman harkintansa mukaan ilman hakijan suostumusta pitää turvapaikkapuhuttelun käyttäen videoneuvottelua tai muuta soveltuvaa teknistä tiedonvälitystapaa, jossa puhutteluun osallistuvilla on puhe- ja näköyhteys keskenään. Myös tästä ehdotetaan säädettävän ulkomaalaislaissa. Maahanmuuttovirastolla on hyviä kokemuksia etäpuhutteluista jo pidemmältä ajalta.
Arvoisa puhemies! Rajamenettely edellyttää hakijan oleskelua rajalla, kauttakulkualueella tai niiden läheisyydessä, koska rajamenettelyn tarkoituksena on, että turvapaikkatutkinta suoritetaan edellä mainituilla alueilla päästämättä hakijaa vielä varsinaisesti oikeudellisessa mielessä maahan. Viranomaisten velvollisuutena on siis toteuttaa menettely niin, että liikkuminen ei ole mahdollista sen enempää Suomen sisällä kuin Suomesta ulos. Kyse on hakijan liikkumisvapauden rajoituksesta osana sovellettavaa menettelyä. Tämä erottaa ehdotetun velvollisuuden yksittäistapauksessa määrättävästä turvaamistoimesta.
Liikkumisvapauden rajoitus toteutettaisiin siten, että hakijalla olisi velvollisuus oleskella rajalla tai kauttakulkualueella taikka näiden läheisyydessä sijaitsevan hänelle osoitetun vastaanottokeskuksen alueella, jolla pysymistä varmistettaisiin estein. Hakijan vastaanotto järjestettäisiin majoituksena vastaanottokeskuksessa ja sen järjestämin palveluin. Hakijoille järjestettäisiin rajamenettelyn aikana vastaanottokeskuksessa myös ateriat.
Vaikka oleskelu olisi rajoitettu vastaanottokeskuksen alueelle, ei kyseessä kuitenkaan olisi säilöönotto. Hakijalla olisi enemmän vapauksia kuin säilöön otetulla. Hakija voitaisiin kuitenkin edellytysten täyttyessä ottaa rajamenettelyn ajaksi myös säilöön, jotta rajamenettelyn soveltaminen ja hakemuksen perusteiden tutkiminen voitaisiin turvata. Hakijalle rajamenettelyn seurauksena tulevan liikkumisvapauden rajoituksen vuoksi myös rajamenettelyn päättymisestä ehdotetaan säädettävän yksityiskohtaisesti.
Arvoisa puhemies! Tällä samalla hallituksen esityksellä ehdotetaan lisäksi nopeutettua turvapaikkamenettelyä koskevan sääntelyn uudistamista. Nopeutettu menettely tarkoittaa käytännössä sitä, että hakemukseen tehty kielteinen päätös ja siihen liittyvä käännytyspäätös ovat nopeammin täytäntöön pantavissa eli hakija voidaan poistaa maasta nopeammin. Ulkomaalaislakiin sisällytettäisiin nyt esitetyn mukaan menettelydirektiivin ne nopeutetun menettelyn perusteet, joita kansallisesti ei ole vielä otettu käyttöön. Nämä kohdat koskevat muun muassa tilanteita, joissa henkilö on tullut maahan laittomasti tai jatkaa oleskeluaan maassa laittomasti sekä joissa hakijan voidaan vakavista syistä katsoa vaarantavan jäsenvaltion kansallista turvallisuutta tai yleistä järjestystä.
Nopeutetun menettelyn osalta esityksellä pyritään vastaamaan osittain myös olemassa olevaan uusintahakemuksia koskevaan ongelmaan, joskaan tämä ei sitä vielä ratkaise. Esitetyn mukaan kaikki ne uusintahakemukset, jotka tulisi tutkia sisällöllisesti uudelleen, voitaisiin ottaa nopeutettuun menettelyyn, ja hakija olisi kielteisen päätöksen jälkeen nopeammin poistettavissa maasta.
Arvoisa puhemies! Rajamenettelyn tehokkuus riippuu hyvin pitkälti siitä, onko hakijoiden joukossa sellaisia henkilöitä, joihin rajamenettelyä voitaisiin soveltaa. Vaikka rajamenettelystä saadaan hyvä työkalu todennäköisesti perusteettomien hakemusten hallintaan ja estämään hakijoiden liikkuminen Suomesta muualle Eurooppaan, on huomioitava, että kaikkiin tilanteisiin se ei ole ratkaisu. Viime syksynä ja talvella Venäjän maahantuloa välineellistävän hybridioperaation seurauksena Suomeen tulleista noin 1 300 henkilöstä alle sata olisi ohjautunut rajamenettelyyn. Muuttoliikkeen välineellistämisen tilannetta rajamenettelyllä ei siis ratkota tai saada päättymään. Rajamenettely ja nopeutettu menettely on silti syytä olla työkalupakissa.
Esityksessä ehdotetut lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille esittelystä. — Ja sitten mennään… Okei, onko tarve käydä lyhyttahtista keskustelua? [Perussuomalaisten ryhmästä: On!] — Ilmeisesti on. — Edustaja Nikkanen.